Cinema

Carmen Castillo

Cineasta, escriptora, docent i exiliada

“Es lluita contra l’oblit”

Amb els films busco lluitar contra l’oblit. Un crea en contra de l’amnèsia

Car­men Cas­ti­llo Eche­varría (San­ti­ago de Xile, 1945) ha tor­nat aquests dies a Cata­lu­nya per pre­sen­tar dues pel·lícules al Cinema Truf­faut de Girona i inau­gu­rar l’expo­sició que li dedica el Museu Memo­rial de l’Exili de la Jon­quera, Car­men Cas­ti­llo: una exi­li­ada xilena, que es pot visi­tar fins al 27 de març. Acom­pa­nyada per Imma Merino, peri­o­dista, crítica de cinema i, sobre­tot, amiga, parla –i es fa escol­tar– sobre el que suposa ser una exi­li­ada amb deter­mi­nació, savi­esa i un punt d’emoció.

Què ens tro­ba­rem a l’expo­sició del Mume?
La con­cepció de l’expo­sició és el resul­tat d’una llarga amis­tat i de coin­cidència amb l’Imma; des que ens vam conèixer a la pre­sen­tació de Calle Santa Fe, va venir a París i vam for­jar una amis­tat. La nos­tra va ser una con­nexió artística, intel·lec­tual i afec­tiva molt forta. Jo mai havia tin­gut relació amb Cata­lu­nya i Espa­nya i ella va ser la que em va obrir les por­tes a aques­tes ter­res. I els seus tre­balls i les seves anàlisis m’han aju­dat a con­ti­nuar fent altres obres. Amb Jordi Font, l’antic direc­tor del Mume, vam pen­sar fer aquesta expo­sició, que és una obra con­cep­tual de l’Imma i la Roser Bover a par­tir dels meus tre­balls i que té una visió molt clara de com fer un recor­re­gut per l’exili que he vis­cut. Un recor­re­gut que par­teix del sub­jec­tiu, íntim i uni­ver­sal que té com a objec­tiu que pugui atra­par l’emoció del que supo­sen altres exi­lis.
N’hi ha molts, suposo.
Per a mi no hi ha un exili, hi ha tants exi­lis com exi­li­ats. I a l’exili de cadascú n’hi ha diver­sos. Així que no es pot par­lar d’una manera con­cep­tual. L’exili és com un dilema, no un pro­blema, és quel­com que por­tem tota la vida aquells que hem estat expul­sats i als quals ens estava pro­hi­bit tor­nar al país d’ori­gen. Jo he estat apàtrida, refu­gi­ada i vaig seguir un llarg camí fa molt temps. A l’expo­sició es pot apre­ciar a través de les esta­ci­ons. Par­tim d’un inici, en què l’aper­tura és l’ale­gria, el gaudi d’un país cons­truint-se en un somni des­pert que era Allende, per després ja pas­sar al cop d’estat i que res­soni el poema de César Vallejo: “Hay gol­pes en la vida, tan fuer­tes... ¡Yo no sé!” Aquest poema m’ha acom­pa­nyat tota la vida. A través del recor­re­gut hi ha extrac­tes dels meus tre­balls escrits i fil­mats, així com dels meus com­panys en el meu exili, com per exem­ple imat­ges d’arxiu i de fil­ma­ci­ons fetes pels mili­tants del MIR, que reco­llia a Calle Santa Fe i a La emba­jada, o La flaca Ale­jan­dra, sobre una exmi­li­tant del MIR que sota tor­tura ens va dela­tar. Un film que no pretén con­dem­nar ni jus­ti­fi­car, amb el qual busco reflec­tir com fun­ci­o­nava la màquina de matar de la dic­ta­dura.
Quanta memòria fil­mada.
Una memòria far­cida de morts i des­a­pa­re­guts, en què cadascú té la seva història i no només par­len de l’exili sinó de l’experiència de l’exili.
La seva lluita, cana­lit­zada a través del cinema, busca per­pe­tuar la memòria?
Busco llui­tar con­tra l’oblit. Un crea en con­tra de l’amnèsia, de l’oblit. La memòria és quel­com que es cons­tru­eix, can­via, mai és immòbil ni con­clou. Com més passa el temps, més em reqüesti­ono la meva pròpia. Perquè jo també he estat en la des­memòria. No es pot posar la memòria en un museu i ja està, s’acaba el pro­blema. No! La memòria es mou amb un mateix, si el record no enve­lleix mai, sor­geix en qual­se­vol moment, el pre­sent el crida. Rere la memòria hi ha un ins­tru­ment polític. I segons l’actu­a­li­tat i la neces­si­tat del pre­sent, la lluita de clas­ses o la lluita en con­tra de l’oblit, de la memòria dels ven­ce­dors, és quan ha d’inter­ve­nir. Poden entrar en con­tra­dicció també, és clar. Pot­ser en una part de la meva vida la lluita va ser per a mi el sos­te­ni­ment de l’existència. Va cal­dre tra­ves­sar períodes ben ombrívols de l’exili per tor­nar a aga­far l’ener­gia per con­ti­nuar.
I com veu Xile ara?
Ens tro­bem amb un país en rebel·lió, on la memòria dels ven­ce­dors sor­geix, com diu Wal­ter Ben­ja­min. Ales­ho­res tens a Xile un dels pocs llocs del món on el “ja n’hi ha prou” –ja n’hi ha prou d’humi­li­ació, indig­nació, abús– es con­juga a la poètica dels car­rers i de la lluita actual amb la memòria... I res­sor­geix la figura d’Allende i la de Miguel Enríquez, i les pre­gun­tes a la meva gene­ració. Una memòria abraçada per aquesta joven­tut sense por, i en què dia­lo­guem entre gene­ra­ci­ons. És un moment molt espe­cial, molt bell en aquest sen­tit. Amb qual­se­vol cosa que passi, ja tenim diver­ses victòries. Com que Cons­ti­tuyente la pre­si­deix Elisa Loncón, una dona indígena, maputxe. No sabem què pas­sarà, però la dreta s’orga­nitza i enves­teix.
Com aquí, doncs. Des de fora com s’ha seguit el con­flicte entre l’Estat espa­nyol i Cata­lu­nya?
És molt igual el que passa! Jo a França ja ho dic, que posem els ulls aquí perquè pen­seu que el que suc­ce­eix allà, a Cata­lu­nya, ens pot aju­dar a pen­sar i ima­gi­nar les acci­ons. És espe­rançador.
Sem­blan­ces perquè aquí també vam viure una dic­ta­dura i una tran­sició que no ha curat les feri­des i molta d’aque­lla crosta de la dic­ta­dura encara es manté en el poder?
El mateix. S’ha de saber que la tran­sició xilena va ser asses­so­rada des de Madrid. Compte, però, aquí encara es tro­ben fos­ses que han pas­sat més temps enter­ra­des, fins a vui­tanta anys! Men­tre això es per­petuï hi ha per­so­nes que es man­te­nen des­con­nec­ta­des de la seva història. Això va pas­sar a Xile, es va girar full i mai s’ha expli­cat res. Tot era “la feli­ci­tat que venia” i men­tres­tant es cons­truïa una soci­e­tat neo­li­be­ral per­fecta. Però mira, allà, en aque­lla soci­e­tat per­fecta, ara hi ha hagut un esclat social, mas­siu!
“La lluita val la pena”, diu. Però cal con­ti­nuar fent-ho, malau­ra­da­ment, oi?
Tracto d’expli­car que a pesar dels dolors, la mort i el sofri­ment, val la pena llui­tar. Llui­tar sig­ni­fica viure ins­tants de feli­ci­tat. Què és la feli­ci­tat, en defi­ni­tiva: quan ser i arri­bar a ser es con­ju­guen en un ins­tant, aquest és el gaudi de fer quel­com col·lec­ti­va­ment amb una mirada a l’horitzó. En canvi, la pas­si­vi­tat, la impotència, el fata­lisme que ens volen ficar al cap és d’una tris­tesa abso­luta. Wal­ter Ben­ja­min va dir: “La pro­mesa incom­plerta dels ante­ri­ors, quan entra al pre­sent, és una font d’ener­gia.” I així és.
Encara se sent exi­li­ada?
Car­tas sobre el exi­lio, de María Zam­brano, em va mar­car pro­fun­da­ment amb allò de: “Amo mi exi­lio, es por­que no lo busqué, por­que no fui a per­se­guirlo.” Encara que sem­bli una con­tra­dicció, allò vis­cut és sacre, és la meva vida. I això és el que em va aju­dar molt, perquè efec­ti­va­ment aquell país, al qual mai no renun­ciaré per l’amnèsia, per l’arrogància dels ven­ce­dors, per l’hor­ror d’aque­lla soci­e­tat de mer­cat, és el meu país, on tinc els meus com­panys, la meva família, on vaig fer-me cine­asta, una llen­gua, tro­ba­des deci­si­ves..., i quasi 50 anys d’exili que els estimo. Amb això camino. L’exili no s’acaba quan s’aixeca la pro­hi­bició del retorn, perquè “un és exi­liat per sem­pre”, com diu el cine­asta cam­bodjà Rithy Panh.

La memòria històrica, filmada

Durant la dictadura xilena va militar al MIR (Movimiento de Izquierda Revolucionaria), un grup resistent que lluitava clandestinament contra la dictadura. El 1974, després d’un fort atac repressor de la dictadura, fruit d’una delació que va posar fi a la vida del seu company i líder del grup resistent, Miguel Enríquez, va poder exiliar-se a París. Carmen Castillo ha treballat fent documentals per a la televisió i també documentals relatius a la recuperació de la memòria històrica, com La flaca Alejandra (1994), que narra el retrobament d’una delatora amb una de les víctimes, duta a terme durant la dictadura de Pinochet a Xile, i Calle Santa Fe (2007), una producció sobre l’experiència en la pròpia pell de la directora de la repressió pinochetista i de la memòria dels vençuts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia