Art

Vanderaa porta per primer cop l’art geomètric d’Ode Bertrand

L’exposició permet descobrir el treball de l’artista francesa, mai presentat fins ara a l’Estat espanyol

A punt de complir els 91 anys, Ode Bertrand (París, 1930) tindrà per primera vegada representació a l’Estat espanyol a través de la galeria Richard Vanderaa de Girona, que exposa una selecció del seu treball fins al 27 de novembre. Contemplacions, 1970-2017 és una mostra escollida de la sensibilitat d’aquesta artista provinent de la disciplina de la dansa clàssica que, de cop i volta, va sentir-se atreta per la netedat de la geometria com una forma de sostenir el món (una altra classe de ball) i que continua activa, explorant el misteri que una sola línia pot estendre damunt un blanc solitari per “posar el caos en ordre”, com pregona sovint.

Neboda d’Aurélie Nemours (París, 1910-2005), de qui va ser alumna i assistenta durant trenta-cinc anys, Ode Bertrand va introduir-se aviat en el moviment de l’abstracció geomètrica i l’art concret des d’una pràctica molt personal, en què les seves composicions, regides per la proporció àuria, poden consistir en trames que cobreixen tota la superfície pictòrica, o concentrar-se en l’equilibri d’unes estructures flotants, però sempre donant una gran importància a la línia, el veritable leitmotiv del seu art. Acostumada a treballar a partir de sèries, fa servir quasi sempre el blanc i negre, i només en certes ocasions s’endinsa en l’exploració del color amb una certa densitat de pintura que transmet a la seva obra, tan refinada, una vibració enigmàtica. Cada una de les seves peces neix d’una quadrícula traçada sobre el llenç, sobre la qual aplica tons negres per dotar de forma i ritme la composició i crear antagonismes formals i cromàtics.

Estranyament, Ode Bertrand no està representada a cap col·lecció catalana ni espanyola, però sí als principals museus i centres d’art contemporani del món, com ara el Pompidou de París, el Museu de Casaletta de Sardenya, el Museu de Tomé del Japó, el Museu de Bonn, el Mâcon de França, El Macba de Buenos Aires, el Neuchâtel de Suïssa o el de Kielce, a Polònia, a més de ser presentada a diverses edicions d’Art Basel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona