Arts escèniques

Última nota de Sondheim

Gas, Bieito, Reguant i Dagoll Dagom van popularitzar-lo a Catalunya

Step­hen Sond­heim va morir la mati­nada de dis­sabte a Rox­bury (Con­nec­ti­cut), als 91 anys, ines­pe­ra­da­ment. Cele­brat lle­trista de West Side Story i Gypsy, va acon­se­guir l’atenció mediàtica el 1962 amb Gol­fus de Roma. Des del 1990, amb Assas­sins, no va com­pon­dre cap més obra. Però les rees­cri­via cons­tant­ment, comenta Mario Gas. Ha estat reco­ne­gut amb un Oscar, un Pulit­zer i una quin­zena d’Emmys i Grammys. A Cata­lu­nya, direc­tors com Mario Gas (Gol­fus de Roma, Swe­e­ney Todd, A little night music, Follies), Calixto Bieito (Com­pany), Ricard Reguant (Assas­sins), Dagoll Dagom (Bos­cos endins) i Toni Mar­tin (Marry me a little) van per­me­tre que Sond­heim sonés en directe.

El com­po­si­tor va venir el 1995 a Bar­ce­lona a una funció de Swe­e­ney Todd (“diu que aque­lla està entre les tres millors pro­duc­ci­ons de la seva car­rera”, segons Gas). El direc­tor va man­te­nir con­tacte cons­tant, cada cop que pre­pa­rava títol nou, “sem­pre és un plaer fer-los” per la com­ple­xi­tat musi­cal: “Era dels que defen­sava «pre­fe­reixo un actor que canti que un can­tant que actuï»”. Sond­heim ha estat un dels com­po­si­tors de tea­tre musi­cal que ha bus­cat el limit per donar-li una pàtina de major risc musi­cal i escènic.

Ha estat vene­rat pels amants del musi­cal i pel sec­tor artístic, recor­dava ahir el direc­tor Joan Lluís Bozzo. Es diu que Sond­heim, que agra­dava als que no els atre­ien els musi­cals i als més fans, dei­xava de banda el gran públic. Tot­hom el con­si­dera el reno­va­dor del tea­tre musi­cal des dels anys 50 i que, tot i que alguns l’empa­ren­ta­ven amb l’òpera, ell sem­pre insis­tia que la seva par­ti­tura era per al tea­tre musi­cal.

Mario Gas ha estat el que ha insis­tit més amb aquest com­po­si­tor a Cata­lu­nya. El Swe­e­ney Todd, pro­ta­go­nit­zat per Cons­tan­tino Romero i Vicky Peña (1995) consta com un dels èxits del tea­tre musi­cal a Cata­lu­nya. Van pro­var de repe­tir l’aven­tura amb A little night music, estre­nada al Grec i tem­po­rada al Nove­da­des amb la majo­ria de l’equip artístic ante­rior. Gas va tan­car la seva etapa diri­gint el Tea­tro Español pro­duint Follies (que es va repre­sen­tar al Fes­ti­val de Pera­lada el 2012).

Dagoll Dagom va atre­vir-se amb Into the woods (Bos­cos endins) estre­nat al Tem­po­rada Alta el 2007 i que, poste­ri­or­ment, va fer cinc mesos de tem­po­rada al Tea­tre Victòria amb un repar­ti­ment expe­ri­men­tat en el gènere com Car­los Gra­maje, Mone, Gisela o Marc Pujol. Bozzo adme­tia ahir que no es van atre­vir a fer gira per la tebior de la rebuda del gran públic. Coin­ci­dia amb la sor­presa quan va anar a veure Bozzo Into the woods a Bro­adway, en què hi havia mitja pla­tea buida(un fet insòlit en les capi­tals de Bro­adway i el West End) . Tot i així, per a Bozzo, Sond­heim ha estat un autor que ha fet can­viar la pers­pec­tiva dels musi­cals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 2 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia