Patrimoni

Patrimoni fotogràfic

Descriure el món d’abans

El Centre de la Imatge de la Diputació de Girona fa una crida a través de les xarxes socials a identificar fotografies del fons Fargnoli de llocs “desconeguts”

Mostren paisatges i pobles de les comarques gironines

Els cassanencs la reconeixen a l’instant. Va ser el fotògraf i veí del municipi Dani Duch Dausà qui va identificar la imatge en blanc i negre d’un carrer amb un carro en primer terme i el que sembla una fortificació, com el carrer d’Avall de Cassà de la Selva, amb la imponent Torre Selvana de can Frigola al fons. És una de les fotografies que va fer Valentí Fargnoli (1885-1944) i que tenia com a única descripció un peu de foto breu i genèric: “Vista del carrer d’un poble desconegut.” La riquesa de les 834 imatges negatives de vidre del fons de Valentí Fargnoli és la del paisatge i la quotidianitat de les comarques gironines abans del boom turístic. És un món d’abans que el Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, l’ Inspai , que gestiona 46 fons i col·leccions, entre els quals el fons Fargnoli, vol descriure i documentar de forma apropiada.

A través de les xarxes socials més visuals com Instagram i Facebook, l’Inspai fa una crida mitjançant l’etiqueta #quisaponés per descriure la toponímia de les comarques gironines que Valentí Fargnoli va fotografiar: un paratge, un pastor i el seu ramat amb una església al fons, una marina o un poblet de pessebre. Es pot parlar d’un relatiu èxit instantani perquè de les cinc imatges que de moment s’han publicat a les xarxes se n’han identificat tres: la Torre Selvana de Cassà, la plaça de Bescanó i Aiguablava , a Begur. És una iniciativa amb la qual per una banda s’amplia i millora la informació de la base de dades de l’Inspai i per una altra es fa participar els usuaris i la ciutadania de la tasca de documentació de les imatges. També és una manera de donar a conèixer un equipament, l’Inspai, que gestiona un patrimoni fotogràfic que en xifres es pot quantificar d’un milió i mig d’imatges. Entorn un 2% –aproximadament 30.000 imatges– són d’indrets sense identificar.

La crida per descriure les imatges s’ha iniciat amb el Fons Valentí Fargnoli, tenint en compte la seva bona catalogació i tractament tècnic, però alhora perquè la majoria de fotografies que va realitzar Fargnoli són del territori. És precisament aquest el valor patrimonial d’aquesta col·lecció.

La importància dels detalls

Per facilitar la tasca de documentar les fotografies amb localitzacions “sense identificar” i la interacció amb els usuaris s’aposta per publicar a les xarxes socials de l’Inspai imatges en què hi hagi algun element, un detall, que el temps no hagi enderrocat, com és el cas de la Torre Selvana. Un campanar, una creu de terme o la volta d’un edifici que s’ha mantingut, poden ser una pista. És més difícil en el cas de paisatges: camps on ara hi ha edificacions o camins on abans hi pasturaven els xais.

A banda d’aquesta iniciativa a les xarxes socials, al web de l’Inspai s’hi pot trobar l’exposició virtual Valentí Fargnoli, el paisatge revelat , que durant tres anys, des del 2019 fins al setembre del 2022, ha itinerat per diferents municipis de les comarques gironines.

2
per cent
d’imatges de llocs sense identificar. En números absoluts són 30.000 imatges del milió i mig que gestiona Inspai, entre negatius, positius, fotografies digitals i plaques de vidre, entre d’altres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona