Cultura

Crítica

teatre

Ai, Calòrica, la funció ‘ne marche’ prou

L’arrencada del muntatge és de traca i el final, de piromusical de la Mercè

Diuen que l’últim concert de Beethoven a Viena va ser molt aplaudit, però que els que hi eren advertien que havia sonat a deshora. Celebrem el nou èxit de La Calòrica, però aquesta ambiciosa peça mostra una caiguda de ritme que seria bo corregir. Estem massa ben acostumats al fet que les seves comèdies marxin a un ritme desenfrenat fins a un esclat final que ensenya les cartes del joc. Ara s’han atrevit a fer un espectacle de la primera cimera europea, a la Viena del 1814, que, com diu el mateix títol, ne marche pas. Aquesta lentitud d’una trobada que havia de durar dues setmanes i que es va allargar nou mesos encalla el ritme de La Calòrica. I és una llàstima, perquè l’arrencada és de traca i el final, de piromusical de la Mercè.Els membres de la companyia han volgut fer un salt ambiciós ampliant encara més el repartiment(a De què parlem... incorporaven Mónica López amb un personatge magnètic) amb Roser Batalla (implacable discurs de Margaret Thatcher a la moció de censura del 1990), Tamara Ndong i Carles Roig (sumant-se a la roda de personatges històrics) i Joan Esteve (en el paper antagònic del cambrer, el més revelador). El pes de la història arrossega la dramatúrgia a una certa despreocupació del conflicte polític i al gaudi de la celebració de la fi de Napoleó i el retorn (enganyós) de la Monarquia.

Són molt valents quan decideixen que tots els personatges parlin en francès i només esquitxin castellà, rus o anglès quan la conversa fa impossible la comunicació amb els contrincants polítics de la cimera. Xavier Francès és un divertit antiheroi ambaixador de pega espanyol i Esther López la manipuladora princesa errant, mentre que Júlia Truyol es presenta com l’amfitrió impulsor que hi hagi un equilibri de poders a Europa que mantingui les monarquies com a única alternativa viable de Poder. A la peripècia de festes i converses en bucle sobre el repartiment de Polònia, s’hi afegeix alguna trama secreta entre la baronesa mística Barbara von Krüdener (Tamara Ndong) i el tsar (Aitor Galisteo-Rocher) però hi falta el deliri escènic que hi doni un cop d’efecte. Arriba, sí, al final, en un quadre contemporani que justifica la veu en off de Pau Masaló i que esclata en catarsi col·lectiva fins i tot a la platea. Com a Mal de coraçon s’intueix un final ben divertit i celebrat des de les mateixes butaques. Falta l’abella de Bluf o el sopar familiar dels coloms a Els ocells. A Editto Bulgaro, que retrataven Berlusconi, ho feien amb una sàtira que el mateix líder aplaudiria. Ara, els monarques són caricatures i la peripècia ve sense contrast, que pot divertir però no despertar prou l’efecte mirall amb l’espectador. A través de la veu en off (en català) que va exposant la peripècia i algunes reflexions que aporta la distància de la situació històrica: es constata com els monarques creuen que viuen una segona joventut amb la caiguda de Napoleó, tot i que, en realitat, l’absolutisme haurà decaigut el 1789, dècades abans d’aquesta cimera. El volcà Tambora esclata també el 1814 i suposa la fi de tota la seva civilització. Ho descobreixen tràgicament en poques hores. Els aristòcrates ballen privilegiats sobre un volcà que està en ebullició i que ells no ho senten gens. Se’n riuen de la democràcia i també del liberalisme econòmic que anuncia Adam Smith; “no funcionarà”, diuen incrèduls. El text de Joan Yago sempre prova de deixar rastre de revolta des de la comèdia. Ara, la direcció d’Israel Solà s’ha vist reforçada amb un moviment de Vero Cendoya i un espai sonor quasi hipnòtic. La peça necessita rodatge. De moment, Le congrès ne marche pas ne marche prou. Però tranquils, el públic no es defraudarà. Els tenim una fidelitat entranyable.

Le congrès ne marche pas
Companyia: La Calòrica
Autoria: Joan Yago
Direcció: Israel Solà
Intèrprets: Roser Batalla, Joan Esteve, Xavier Francés, Aitor Galisteo-Rocher, Esther López, Tamara Ndong, Marc Rius, Carles Roig i Júlia Truyol
Dimecres, 20 de setembre, fins al 22 d’octubre al Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

El Macba converteix en artistes tots els barcelonins

barcelona
cinema

Dart Festival ofereix films de Pussy Riot, Hopper i Vermeer

barcelona
Crítica
música

Autèntica màgia sonora al Liceu

cultura

El teatre municipal de Girona presenta una programació que combina risc i tradició

girona
CULTURA

Mor als 47 anys l’escriptor Miguel López, referent de l’educació a les xarxes socials

ARTS ESCÈNIQUES

El festival Petit Format tanca la novena edició amb èxit

OLOT
Daniel Giralt-Miracle
Crític d'art i gestor cultural

“Som porucs i no som un estat”

barcelona
JOAN ISAAC
CANTAUTOR

“Els que aquí fem cançó anem tots en un mateix carro”

BARCELONA
Crònica
òpera

Turandot torna a doblegar-se

Barcelona