Còmic

CÒMIC

El MNAC exposa les tires de premsa de Longaron amb la primera heroïna de còmic afroamericana

De l’any 1970 al 1974 l’autor català va dibuixar, amb guió de Jim Lawrence, els còmics protagonitzats per la fotògrafa Friday Foster per als principals diaris dels Estats Units

Feia qua­tre dies que les lleis segre­ga­ci­o­nis­tes esta­ven en vigor als Estats Units, però el movi­ment pels drets civils i la lluita con­tra Viet­nam van crear un clima de revolta als Estats Units. La cul­tura no hi era ali­ena i, pel que fa a la rei­vin­di­cació racial, van començar a pro­duir-se pel·lícules fetes, pro­ta­go­nit­za­des i con­su­mi­des per afro­a­me­ri­cans: un públic que, fins lla­vors, només s’havia tro­bat a les pan­ta­lles amb este­re­o­tips de blancs.

El còmic no va res­tar al marge d’aquesta nova rea­li­tat i el guio­nista Jim Law­rence va pen­sar en una heroïna afro­a­me­ri­cana, inves­ti­ga­dora, pro­fes­si­o­nal de la foto­gra­fia amb per­so­na­li­tat no sub­sidiària dels homes. Va néixer Fri­day Fos­ter. Neces­si­tava un dibui­xant i, a través de l’agen­cia de dibui­xants anglesa Bar­don Art, va arri­bar a Jordi Lon­ga­ron (Bar­ce­lona, 1933-2019) que va rebre la ràpida apro­vació del cre­a­dor.

Les tires de Fri­day Fos­ter, que han estat reco­lli­des en un volum per Norma Edi­to­rial, van tenir un ràpid èxit i van ser sin­di­ca­des, la qual cosa sig­ni­fi­cava que es publi­ca­ven diària­ment en mul­ti­tud de dia­ris de la zona nord dels Estats Units. Els ori­gi­nals d’aquesta obra s’expo­sen fins el 24 de juny a l’espai edu­cArt, adjunt a la Sala Oval del Museu Naci­o­nal d’Art de Cata­lu­nya (MNAC), un recinte que acull les mos­tres dedi­ca­des al novè art.

La mos­tra Lon­ga­ron i Fri­day Fos­ter, l’heroïna ines­pe­rada ha estat comis­sa­ri­ada per Àlex Mitrani i el fill del dibui­xant, Marc Lon­ga­ron, que entre les anècdo­tes del tre­ball del seu pare va expli­car la difi­cul­tat que en un temps sense fax, ni cor­reu electrònic, les tires havien d’arri­bar per cor­reu postal. “Com que hi havia vega­des que la tira no arri­bava a temps, als Estats Units tenien un dibui­xant que aga­fava el guió i la dibui­xava”. En aquest sen­tit, la mos­tra pre­senta la curi­o­si­tat d’una mateixa tira ori­gi­nal dibui­xada per Lon­ga­ron i la que va haver de fer el dibui­xant suplent.

Lon­ga­ron, que sovint havia de dema­nar ajut a col·legues per l'intens ritme de tre­ball, només va visi­tar Estats Units una vegada en què, segons explica el seu fill, “va mun­tar en un taxi i va pas­se­jar per Har­lem per fer foto­gra­fies des de l’automòbil”.

La popu­la­ri­tat del per­so­natge va ser tan gran que el 1975 es va rodar una adap­tació al cinema pro­ta­go­nit­zada per la més gran estre­lla de l’època dels films afro­a­me­ri­cans: Pam Grier, recu­pe­rada per Quen­tin Taran­tino a Jackie Brown.

Marc Lon­ga­ron també va expli­car que el pro­blema que patia el seu pare a les mans el va por­tar a dibui­xar d’una manera par­ti­cu­lar que dona­ria com a resul­tat una sin­gu­lar manera d’uti­lit­zar el pin­zell i la tinta xinesa.

A banda de Fri­day Fos­ter, Lon­ga­ron és cone­gut per les por­ta­des de lli­bres de gènere o novel·les popu­lars.

I molts d’aquells que no havien sen­tit par­lar d’aquest dibui­xant si que conei­xe­ran la seva obra: Lon­ga­ron és l’autor del sol­dat que apa­rei­xia a totes les por­ta­des dels qua­der­nets d’Hazañas Bélicas, una de les grans ico­nes del còmic espa­nyol del segle XX.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia