Llibres

novetat editorial

Jordi Coca s’acomiada de la novel·la

Jordi Coca, a les foto­gra­fies de premsa, sol fer cara d’empre­nyat. Els som­riu­res i la sim­pa­tia els guarda per quan parla, per quan argu­menta, per quan es queixa, per quan pre­veu que, “amb el temps, només apro­fun­dim en la incer­tesa”. Té i manté amb orgull un dis­curs de com­bat, és crític, raona el seu pen­sa­ment i no es mos­sega la llen­gua. “No soc pes­si­mista, però crec que el meu paper ara ha de ser dir les coses com les veig, encara que inco­modi.”

“Estic molt can­sat i dece­but, no hi ha pro­jecte de país, no anem enlloc; estic fart de tre­ba­llar tant per a res”, va afir­mar ahir al llarg de la roda de premsa per pre­sen­tar La qui­e­tud (Edi­ci­ons 62), el seu dar­rer lli­bre. Pre­fe­reix el terme lli­bre a novel·la. “Els lli­bres de Peter Handke no són pròpia­ment novel·les, i els meus, tam­poc.”

I la pri­mera bomba va caure d’entrada: “D’alguna manera, aquesta obra és com el meu tes­ta­ment, perquè no sé si escriuré cap més lli­bre d’aquesta mena; assa­jos sobre tea­tre, sí, però nar­ra­tiva...”

Nas­cut a Bar­ce­lona el 1947, Jordi Coca és doc­tor en arts escèniques, va ser direc­tor de l’Ins­ti­tut del Tea­tre, va estar a l’admi­nis­tració –“L’època en què vaig tre­ba­llar amb Pas­qual Mara­gall i Lali Vintró, entre d’altres, va ser per mi una ale­nada d’aire fresc per a tota la vida”–, ha publi­cat tres lli­bres de poe­mes, mitja dot­zena de nar­ra­tiva, deu d’assaig i crítica tea­tral, ara pre­senta la 23a novel·la –o lli­bre– i també és autor d’una quin­zena d’obres tea­trals. “Si pogués, només faria tea­tre; escriure sol a casa està bé una estona, però quan fas tea­tre estàs amb gent, par­les, rius, sem­blen amics per a tota la vida –si més no, ho són fins al final del mun­tatge–, però, per molta pedra que he picat, no he acon­se­guit que em facin cas, pot­ser perquè no soc un autor jove, ni dona, ni gai”, va dei­xar anar, cons­ci­ent de les reac­ci­ons que poden pro­vo­car decla­ra­ci­ons així. “La meva dona em renyarà, si sap que dic això!”, va dir rient.

Va esmo­lar la mirada de safir i va dei­xar el som­riure a banda quan va rei­vin­di­car el tea­tre La Gleva, al qual “la Gene­ra­li­tat ha reti­rat les sub­ven­ci­ons perquè feien massa obres en cas­tellà!”. I també va defen­sar el dra­ma­turg José M. Rodríguez Méndez: “Un gran autor que aquí s’ha igno­rat perquè escri­via en cas­tellà i a Espa­nya perquè par­lava de temes de Cata­lu­nya i de Bar­ce­lona; és com el cas de Marsé i altres, no són lite­ra­tura cata­lana, però sí cul­tura cata­lana.” Coca ha escrit sem­pre en català i defensa la llen­gua, però a La qui­e­tud ha fet ser­vir el cas­tellà en boca d’un per­so­natge “com a pro­testa”.

Asse­gura que no vol pre­mis ins­ti­tu­ci­o­nals, que si li ofe­rei­xen la Creu de Sant Jordi la rebut­jarà “com va fer Brossa”. De pre­mis lite­ra­ris, però, en té uns quants i de gros­sos.

Pilar Bel­tran, edi­tora de Coca en els seus dar­rers set títols i amb qui es nota la bona relació que man­te­nen, va recor­dar que des del debut amb Els Lluïsos, el 1971, ha pas­sat més de mig segle. “És un autor amb una car­rera de fons, cons­tant i rigo­rosa, que evita el sen­ti­men­ta­lisme i qüesti­ona i cri­tica la soci­e­tat amb obres de tra­mes mínimes, gens com­pla­ents, que inter­pel·len el lec­tor sobre el sen­tit de la vida”, va afir­mar l’edi­tora abans de mos­trar la seva estra­nyesa pel fet que no sigui un autor més lle­git. “Si no fóssim un país amb eda­tisme, tots els joves que comen­cen a escriure hau­rien de lle­gir Coca.”

La qui­e­tud és una obra feta a base de con­ver­ses entre una dona gran, Mar­ga­lida, i una noia d’uns 30 que la cuida, Celeste, en una illa que podria ser Menorca. “La meva mare era de Menorca i la terra, el vent, la sala­bror del mar, la força tel·lúrica de l’illa han estat pre­sents en altres obres meves, però no m’agrada posar els noms reals dels espais”, va comen­tar l’autor, que no escriu amb esque­mes pre­vis, només neces­sita “un títol i l’apa­rença dels per­so­nat­ges prin­ci­pals”. “Amb aquesta obra he estat dos anys donant-hi vol­tes perquè pri­mer era un home vell, però no es con­cre­tava; tot va can­viar quan de cop vaig veure la vella Mar­ga­lida i la jove Celeste con­ver­sant, amb noms i tot!”

Sem­pre a la recerca de la qui­e­tud, la Mar­ga­lida reme­mora la seva atza­rosa vida: l’estra­nya mort de la mare, la desor­de­nada dedi­cació del pare al tea­tre, els seus afers tèrbols, l’enllu­er­na­ment per la natura, els llargs viat­ges... També explica a la Celeste la passió que sen­tia pel seu marit, que la igno­rava i en canvi estava obses­si­o­nat amb el sànscrit...

“L’obra està feta a base de frag­ments men­tre les pro­ta­go­nis­tes van a fer dues visi­tes dins l’illa, l’una a un cunyat i l’altra a una antiga amiga; de con­cret no passa res, però és que m’interessa mos­trar què passa quan apa­rent­ment no passa res, perquè és quan passa el més impor­tant”, opina l’autor.

A La qui­e­tud hi ha molts refe­rents cul­tes i el tea­tre, natu­ral­ment, hi és ben pre­sent, amb Ibsen, Piran­de­llo... “Els dos últims capítols només es parla de La senyo­reta Júlia, de Strind­berg.” “Ha estat un exer­cici com­pli­cat, perquè estic acos­tu­mat a unes 200 pàgines i aquesta m’ha sor­tit de 500... Però m’ho he pas­sat molt bé”, va con­cloure Coca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia