Art

art

Catalunya ja té també Museu del Renaixement

Fins fa pocs anys era ini­ma­gi­na­ble que a Cata­lu­nya algú es plan­tegés obrir un museu del Renai­xe­ment. Per posar-hi què, devien pen­sar els que con­si­de­ren el segle XVI un forat negre de la història cul­tu­ral del país. Fa temps que els estu­di­o­sos han demos­trat que va ser una època més interes­sant del que dic­tava el clixé, però encara no ha calat en l’ima­gi­nari popu­lar. Per des­comp­tat que tam­poc hi ha aju­dat el fet que durant la Guerra Civil es va des­truir el 90% d’aquest lle­gat. Un dels inves­ti­ga­dors pio­ners a posar-lo en relleu ja no hi és, l’enyo­rat Quim Gar­riga, i no podrà veure, gau­dir i si cal cri­ti­car aquest museu monogràfic que s’inau­gu­rarà diu­menge, dia 15, a Molins de Rei. A Molins de Rei, però amb visió naci­o­nal.

I per què a Molins de Rei? Tot d’una perquè el seu ajun­ta­ment és el que ha acon­se­guit reu­nir els recur­sos econòmics per fer l’equi­pa­ment: 4,2 mili­ons d’euros, 2,8 dels quals pro­por­ci­o­nats per les altres admi­nis­tra­ci­ons (Unió Euro­pea, Estat, Gene­ra­li­tat i Dipu­tació). I també perquè té un ele­ment patri­mo­nial que va ser de màxima importància al segle XVI, el Palau de Reque­sens, d’una de les famílies més pode­ro­ses durant aquell període. Els Reque­sens, que tenien la seva residència prin­ci­pal al Palau Reial Menor de Bar­ce­lona, van rebre el pri­vi­legi de con­ver­tir Molins de Rei en baro­nia el 1430. Segui­da­ment van començar a cons­truir l’edi­fici, que era gegantí i incloïa patis, horts i jar­dins. Els ava­tars de la història van ser cru­els amb la seva con­ser­vació. N’ha sobre­vis­cut un trist 20%, del que havia estat. L’Ajun­ta­ment el va com­prar als anys noranta i fins fa qua­tre dies mal comp­tats era pràcti­ca­ment una ruïna. La reforma és de premi, i ja vol­drien molts museus cata­lans dis­po­sar d’unes ins­tal·laci­ons tan moder­nes. Això sí, l’espai expo­si­tiu és extre­ma­da­ment limi­tat.

El procés de reha­bi­li­tació també ha estat útil per desen­ter­rar ves­ti­gis per­duts del palau. Per exem­ple, una rajola de Mani­ses amb el lema dels Reque­sens: Una hora més un any. El direc­tor del Museu del Renai­xe­ment, Damià Martínez, con­vida a inter­pre­tar-lo amb el refrany “qui dia passa, any empeny”. Martínez també se l’haurà de fer seu per tirar enda­vant el museu un cop s’hagi tallat la cinta de l’ober­tura. El pres­su­post ordi­nari per garan­tir-ne el fun­ci­o­na­ment encara està en estudi: segons fonts de l’equi­pa­ment, serà una xifra que s’apro­xi­marà als 360.000 euros anu­als.

La dita rajola fa família amb el cen­te­nar llarg de peces que s’expo­sa­ran al cen­tre; aquesta con­cre­ta­ment a la planta baixa, junt amb d’altres que for­men el puzle incom­plert de l’arqui­tec­tura i la deco­ració trin­xa­des de l’edi­fici que és bé cul­tu­ral d’interès naci­o­nal des del 1949. Qui ho sap si la van tre­pit­jar l’empe­ra­dor Car­les V, Felip II, els reis Catòlics o l’escrip­tor Gar­ci­laso de la Vega. De tots està docu­men­tat que es van allot­jar (Car­les V, en cinc oca­si­ons) al palau de Molins de Rei. I pot­ser algun dia es pro­varà que també hi va fer nit Cristòfor Colom quan va tor­nar de la seva pri­mera expe­dició.

El museu es des­plega en dues plan­tes més, i en aques­tes hi llu­ei­xen obres i objec­tes cedits per una desena de museus cata­lans i un d’espa­nyol, el Prado, que jus­ta­ment ha apor­tat un minúscul retrat de Car­les V. El més generós ha estat el MNAC, que ha dei­xat 40 peces, fidel a la seva política “des­cen­tra­lit­za­dora”, asse­nyala el direc­tor, Pepe Serra. No n’hi ha cap que el museu del Palau Naci­o­nal tingués a l’expo­sició per­ma­nent, però sí que s’ha desprès d’una joia encara que estigués a la reserva: el monu­men­tal tapís fla­menc Tri­omf del temps sobre la fama, que va ser adqui­rit, junt amb tres exem­plars més, per la Dipu­tació del Gene­ral de Cata­lu­nya, a mit­jan XVI, per deco­rar el Palau de la Gene­ra­li­tat.

Del MNAC també han sor­tit cap a Molins de Rei uns meda­llons de mar­bre amb repre­sen­ta­ci­ons d’empe­ra­dors i dones d’època romana que l’huma­nista Miquel Mai va com­prar a Itàlia per embe­llir la seva casa de Bar­ce­lona. Un cas rar perquè a Cata­lu­nya el gust artístic de la cli­en­tela era pre­do­mi­nant­ment gòtic. Les nove­tats renai­xen­tis­tes es van intro­duir tard i amb trets dife­ren­ci­als. De fet, els ente­sos es resis­tei­xen a par­lar de Renai­xe­ment en el sen­tit pur italià i opten per un con­cepte més obert: Renai­xe­ments. Al nos­tre con­text, com en d’altres, el nou estil va cris­tal·lit­zar “hibri­dant-se” amb la rea­li­tat autòctona, asse­nyala Damià Martínez. És el que va inten­tar fer el pin­tor Perot Gascó, amb taller a Vic, inno­vant, matus­se­ra­ment, amb l’ús de la pers­pec­tiva a Resur­recció de sis morts davant les relíquies de sant Esteve.

Les pin­tu­res que ha dipo­si­tat el MNAC no fan trem­par (i els falta infor­mació a les sales). Pot­ser era dema­nar massa que el museu de capçalera del país en deixés una de les dues que atre­sora d’Ayne Bru, una de les figu­res més relle­vants del nos­tre cinc-cents. En canvi, el Museu del Renai­xe­ment sí que pot pre­su­mir d’objec­tes que expli­quen la vida quo­ti­di­ana d’aquells temps. És clar que Damià Martínez i el seu equip (una manera de par­lar perquè ho ha ento­mat ell bas­tant sol) ho van tenir ben fàcil: el direc­tor del Museu del Dis­seny de Bar­ce­lona els va dir que podien empor­tar-se el que vol­gues­sin. Tot els feia nosa a can DHub perquè esta­ven a punt de des­man­te­llar l’expo­sició de les col·lec­ci­ons històriques d’arts deco­ra­ti­ves. Només per haver res­ca­tat deu d’aques­tes peces des­no­na­des, el Museu del Renai­xe­ment ja és ben­vin­gut. Per exem­ple, unes copes de vidre de pro­ducció cata­lana gràcies a les quals el visi­tant des­co­brirà que un dels postres de moda era el sor­bet; un dels pri­mers rellot­ges portàtils de but­xaca, i una mera­ve­llosa caixa de núvia, un tipus de moble propi de Cata­lu­nya.

El Museu del Renai­xe­ment s’inau­gu­rarà diu­menge en un acte capi­ta­ne­jat pel pre­si­dent Sal­va­dor Illa i la con­se­llera Sònia Hernández. Recent­ment va reo­brir el Vin­seum de Vila­franca del Penedès sense cap diri­gent de la Gene­ra­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia