Cinema

Julio Medem

Director de cinema

“La pel·lícula ‘8’ és un poema cinematogràfic tràgic”

Estrena ‘8’, que narra en vuit episodis, al llarg de 90 anys, la història d’un home i una dona nascuts el mateix dia que la República

“Canvio perquè creativament em provoca molt fer coses que no he fet. No havia fet mai una pel·lícula en plans seqüència”

La Guerra Civil ens ha marcat molt, fins i tot els més joves, que no són conscients del que va passar

De les pel·lícules pro­ta­go­nit­za­des per Emma Suárez (Vacas, La ardi­lla roja i Tierra), dues de les quals van pas­sar per Canes, fins al con­tro­ver­tit docu­men­tal La pelota vasca, pas­sant per films amb un alè romàntic com Los aman­tes del círculo polar i Lucía y el sexo, Julio Medem ha estat un refe­rent clau del cinema basc i espa­nyol de les dar­re­res dècades. Els seus dar­rers films no ha tin­gut tant d’impacte, però és un cine­asta que sem­pre busca, innova i arrisca. Ho fa amb 8 , pre­sen­tada fora de con­curs al Fes­ti­val de Màlaga. Narra la història d’una dona i un home (Ana Rujas i Javier Rey) al llarg de 90 anys en vuit epi­so­dis, rodats en plans seqüència. Nei­xen en un poble de Madrid el mateix dia que es pro­clama la Segona República.

Diria que l’atzar marca els per­so­nat­ges de ‘8’ i ha mar­cat també la teva car­rera cine­ma­togràfica, que és molt vari­ada?
Can­vio perquè cre­a­ti­va­ment em pro­voca molt fer coses que no he fet, llançar-m’hi. Jo no havia fet mai una pel·lícula en plans seqüència. Vaig escriure 8 molt ràpida­ment, gai­rebé un capítol cada dia. El procés de fer-la ha estat molt com­plex, és un poema cine­ma­togràfic de con­ne­xi­ons amb repe­ti­ci­ons, però que tenen sen­tit, donen més pro­fun­di­tat a la història, con­nec­ten els per­so­nat­ges, els seus sen­ti­ments i memòria.
S’ha ins­pi­rat en el poema de Mac­hado ‘Españolito’, sobre les dues Espa­nyes enfron­ta­des?
No va ser una ins­pi­ració, però després em vaig ado­nar que li venia bé a la història. Jo em vaig pro­po­sar real­ment expli­car què passa entre dos per­so­nat­ges que nei­xen el mateix dia, molt a prop, i aquesta ener­gia d’atracció, tot i que no és que hi cre­gui gaire, en aquests tipus d’ener­gia. I vaig escriure molt lliu­re­ment sobre el fet que cadascú nai­xia i esta­ven con­nec­tats. Sovint escric sense saber gaire bé cap on vaig.
Per què acaba mos­trant l’enfron­ta­ment atàvic entre l’Espa­nya retrògrada i con­ser­va­dora i la moderna i pro­gres­sista?
No va ser gaire cons­ci­ent, em vaig dei­xar por­tar una mica per la intuïció, per l’ins­tint, pel sub­cons­ci­ent. Vaig pen­sar sim­ple­ment en la història de dues per­so­nes a mesura que van crei­xent i que tenen els seus des­tins con­nec­tats. Ja quan vaig escriure el nai­xe­ment dels dos per­so­nat­ges en el pri­mer capítol vaig veure que allò era un vuit: neix Octa­vio, el metge surt cor­rent perquè neix Adela... I des de lla­vors em va interes­sar molt el vuit com a con­nexió entre dos per­so­nat­ges. També vaig enten­dre, en escriure, que ho havia de rodar en plans seqüència, amb con­tinuïtat. I lla­vors vaig pen­sar que podia expli­car la història en vuit capítols. En el segon capítol, cap al final de la Guerra Civil, tenen vuit anys. I cada un està en un bàndol, en una Espa­nya. I va ser a par­tir dels capítols dos i tres que em vaig ado­nar que par­lava de les dues Espa­nyes, i vaig pen­sar en aquest poema de Mac­hado. Conec molt Mac­hado, des de l’ado­lescència que m’agrada molt.
Aquesta divisió pro­funda no és exclu­siva d’Espa­nya. Al País Basc ho va com­pro­var amb ‘La pelota vasca’, a Cata­lu­nya amb el procés, i es pot dir també dels Estats Units de Donald Trump...
Sí, ara ho estem veient, és veri­tat que passa a tot arreu. El que passa és que a Espa­nya vam pas­sar per una etapa que ens ha mar­cat molt. Ha mar­cat fins i tot els més joves que no són cons­ci­ents del que va pas­sar. Va ser real­ment una guerra civil entre ger­mans. Em vaig ado­nar després a poc a poc que estava fent una mena de teràpia, sense intenció de fer-ne, però podia fun­ci­o­nar com a tal. Les teràpies psi­cològiques, en aquest cas psi­co­so­ciològiques, tenen a veure amb un trauma. En aquesta història hi ha el trauma de cadascú que ha per­dut el seu pare, i un bon trac­ta­ment seria pri­mer de tot evi­den­ciar el trauma, ado­nar-se que exis­teix, i no ocul­tar-lo. Aquest paral·lelisme va ser d’una manera incons­ci­ent, em deixo por­tar per alguna cosa que m’atrau i em sem­bla pro­me­te­dor. Després ja hi aplico la raó i m’adono que cada per­so­natge és d’una Espa­nya, i a través d’ells estic expli­cant l’Espa­nya que ens va tocar viure a cadascú.
Més enllà de la lec­tura política, la pel·lícula busca més aviat la poe­sia i la bellesa, com passa sovint en el seu cinema...
És un poema cine­ma­togràfic tràgic, amb uns ver­sos molt durs, de mort, amb la seva rima. La poe­sia és pre­sent en el meu cinema. Los aman­tes del círculo polar era com un poema. I lla­vors, és clar, a 8 tenen les seves sime­tries, i estan sepa­rats, però també estan units per l’atzar. Hi ha les repe­ti­ci­ons, les rimes, les geo­me­tries, les vol­tes, les revol­tes... Espero que el públic enten­gui aquesta pel·lícula, que vegi que està com­pro­mesa amb la rea­li­tat, però en rea­li­tat pro­posa una meta­re­a­li­tat. Dema­na­ria en aquest sen­tit que es veiés una mica amb els meus ulls. Des d’aquesta pers­pec­tiva s’entendrà millor, com una reflexió emo­ci­o­nal, perquè, si no, pot resul­tar estra­nya. Si estic escri­vint i m’adono cap on vaig, intento esqui­var-ho i anar per un altre lloc que no sigui el pre­vi­si­ble, el fàcil. Vaig escriure la pri­mera versió del guió molt ràpida­ment. Després em vaig ado­nar que era una pel·lícula molt ago­sa­rada, arris­cada, valenta.
També ho és des d’un punt de vista for­mal. Com va plan­te­jar aquests plans seqüència?
Vam estar més temps assa­jant que rodant, el doble. Vam començar assa­jant pri­mer a taula els diàlegs, i després ja en una sala molt gran, com a la pel·lícula Dog­vi­lle, amb els espais mar­cats a terra amb cinta blanca. Vaig assa­jar amb els actors, jo amb el mòbil. I després vaig sot­me­tre tot aquest procés d’assa­jos a un pro­grama nou que es diu Hal, que ha dis­se­nyat el meu fill Perú, que és arqui­tecte i artista espe­ci­a­lista en rea­li­tat vir­tual. Va crear un pro­grama, Hal, amb la seva empresa Kine­rama, amb el qual pots assa­jar la pla­ni­fi­cació a par­tir d’ins­tal·lar sen­sors als actors per cap­tu­rar els seus movi­ments i amb els deco­rats en 3D. Això per­met després, a soles, posar-te les ulle­res de rea­li­tat vir­tual i deci­dir on col·loques la càmera, l’òptica, la il·lumi­nació... És un invent fas­ci­nant. El millor assaig que he pogut fer és dins de HAL. Segur que en el futur s’uti­lit­zarà molt. Ha gua­nyat un premi inter­na­ci­o­nal. Amb aquesta pre­pa­ració vaig anar molt segur al rodatge, tot i que és un dels més durs que he fet. Era una pel·lícula molt difícil, amb unes core­o­gra­fies molt com­ple­xes. L’equip estava molt impli­cat.
L’atzar té molta importància en la pel·lícula. Creu més en l’atzar o en el destí?
Estic expli­cant la pos­si­ble atracció que pot haver-hi entre dues per­so­nes. No sé si real­ment exis­teix el destí. A Los aman­tes del círculo polar vaig estar par­lant d’això també. Els per­so­nat­ges estan con­nec­tats, per un cos­tat, el destí els con­necta. El número 8 els separa, és un bucle que no els per­met veure’s, sim­ple­ment es cre­uen. Però alhora estan units per l’atzar, hi ha una mena d’ener­gia que els uneix que és l’atzar. Estic cre­ant aquesta meta­re­a­li­tat. Els seus des­tins estan con­nec­tats des del prin­cipi i tar­den en veure’s, en reconèixer-se, en des­co­brir-ho.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia