cultura

Assaig

D. Sam Abrams

Sagarra,

poeta dramàtic

El llibre de Sobrer té moltes virtuts: és clar i precís, i es fa de bon llegir

La ini­ci­a­tiva més apre­ci­a­ble per com­me­mo­rar els 50 anys de la mort de Josep M. de Sagarra haurà estat la publi­cació de l'estudi de Josep Miquel Sobrer sobre la pro­ducció dramàtica del gran autor. D'entrada, la mono­gra­fia La poe­sia dramàtica de Josep Maria de Sagarra. Les veus de la terra és una obra de clas­si­fi­cació difícil perquè abraça alhora diver­ses àrees, com ara l'assaig per­so­nal, la his­to­ri­o­gra­fia, la crítica literària i la teo­ria literària gene­ral. La bar­reja de dis­ci­pli­nes i/o gèneres res­pon a les neces­si­tats expres­si­ves i intel·lec­tu­als de l'autor a l'hora d'acos­tar-se a la ingent obra tea­tral de Sagarra: una cin­quan­tena justa de peces.

Sobrer vol dur a terme una sèrie d'ope­ra­ci­ons que reque­rei­xen diver­sos recur­sos expres­sius. Vol mos­trar la seva opinió sobre la soci­e­tat cata­lana, la seva cul­tura i molt con­cre­ta­ment el lloc que Sagarra va ocu­par i ocupa en el marc de totes dues. Vol his­to­riar certs ves­sants del des­ple­ga­ment de l'acti­vi­tat tea­tral a Cata­lu­nya al llarg del segle XX. Vol ava­luar les 50 obres, d'una en una, des d'un punt de vista for­mal i temàtic, per després dibui­xar les cons­tants trans­ver­sals del con­junt. Vol fer un res­se­gui­ment de qüesti­ons gene­rals de la teo­ria tea­tral com ara les defi­ni­ci­ons de subgèneres (tragèdia, comèdia, melo­drama, drama) o els fona­ments con­cep­tu­als de l'acció.

El lli­bre de Sobrer té mol­tes vir­tuts. És clar i precís, i es fa de bon lle­gir, tot i que, al cap­da­vall, és un tre­ball més aviat acadèmic. La presència cons­tant de la posi­tiva per­so­na­li­tat de l'autor salva l'estudi de caure en l'ari­desa. És ambiciós i com­plet perquè recorre tota la pro­ducció tea­tral de Sagarra, amb la seva cor­res­po­nent peri­o­dit­zació en qua­tre èpoques ben deli­mi­ta­des: 1918-1923, 1924-1929, 1930-1936 i 1945-1959. Esta­bleix la cro­no­lo­gia de la cre­ació de les obres. Ras­treja molt bé la recepció pas­sada i actual de la pro­ducció sagar­ri­ana, amb docu­men­tació gràfica, fins i tot. A més, la mono­gra­fia ens ajuda a enten­dre millor el feno­men tea­tral i situa Sagarra en el pano­rama català i inter­na­ci­o­nal de l'època.

És honest i pon­de­rat perquè evita l'hagi­o­gra­fia que tant ha difi­cul­tat la recepció recent de l'obra de Sagarra, i no esquiva cap de les qüesti­ons espi­no­ses com ara l'actu­ació política de l'autor durant i després de la guerra o els ter­ri­bles pre­ju­di­cis morals que es van tra­duir en acti­tuds anti­se­mi­tes i homofòbiques. Sobrer no es deixa res al tin­ter i opina ober­ta­ment sobre l'obra de Sagarra, posant en relleu les seves grans vir­tuts i els seus gran defec­tes. És útil perquè es pot fer ser­vir com a obra de con­sulta pun­tual i està des­ti­nat a con­ver­tir-se en un punt de par­tida per a altres estu­dis par­ci­als que vin­dran en el futur. És cons­truc­tiu perquè, mal­grat tot, deixa una imatge ben posi­tiva del tea­tre de Sagarra.

Només hem de lamen­tar alguna deficiència. Per exem­ple, el fet de no apro­fun­dir més en l'ús del vers i la poe­sia en el tea­tre modern. La falta de com­prensió de l'ana­cro­nisme del món tea­tral de Sagarra com a opció estètica ple­na­ment vol­guda i assu­mida, amb una clara volun­tat auto­ral d'omplir greus lla­cu­nes al relat històric i lite­rari de Cata­lu­nya. La renúncia a altres refe­rents tea­trals inter­na­ci­o­nals, com ara Arc­hi­bald MacLeish, que, per com­pa­ració, hagues­sin aju­dat a enten­dre molt millor el pro­jecte tea­tral de Josep M. de Sagarra. I la manca de cer­tes obres impres­cin­di­bles a la bibli­o­gra­fia, com ara l'esplèndida mono­gra­fia de Denis Donog­hue sobre el drama modern en vers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.