cultura

Quadern de dansa

Enmig de la major inestabilitat coneguda al país des dels setanta, ahir vam celebrar el Dia Internacional de la Dansa

Pas a pas, el Dia D

L'Associació de Professionals de la Dansa es va escarrassar a organitzar actes per a la celebració

Diuen que la dansa és vida. En tot cas, és un impuls que, des de ritu­als ances­trals, ha evo­lu­ci­o­nat amb la cul­tura con­ver­tint-se en una sofis­ti­cada cre­ació de for­mes molt vari­a­des. Però tal com van les coses, aviat pot­ser només en veu­rem alguns sal­ti­rons i poc soro­llo­sos: en un any han tan­cat dues com­pa­nyies històriques (Lanònima Impe­rial i Rara­vis) i les altres sobre­vi­uen de mala manera. Per això, l'Asso­ci­ació de Pro­fes­si­o­nals de la Dansa (APdC) es va escar­ras­sar més que mai a orga­nit­zar actes de cele­bració ben visi­bles i que invo­lu­cres­sin el màxim de gent, com ara la xoco­la­tada i la ballada d'ahir a la plaça de la Cate­dral de Bar­ce­lona.

En el mis­satge difós per l'APdC amb motiu d'aquest Dia D –fir­mat per la coreògrafa, premi naci­o­nal de dansa 2007 i actual cap del depar­ta­ment de fes­tes, tra­di­ci­ons i fes­ti­vals de l'ICUB, Marta Almi­rall– es diu que els balla­rins són un exem­ple d'esforç i de dis­ci­plina. Però a més a més, la seva eina de tre­ball és el cos, matèria vul­ne­ra­bilíssima i de fràgil equi­li­bri, que con­ver­teix les recer­ques al vol­tant de les pos­si­bi­li­tats expres­si­ves en esde­ve­ni­ments emo­ci­o­nants, empe­nyent-nos a anar al mateix tea­tre un cop rere l'altre.

La capa­ci­tat emo­tiva i de vin­cu­lació amb l'entorn també és asse­nya­lada per Sidi Larbi Cherka­oui (a la foto) en l'escrit que envia a través de l'Ins­ti­tut Inter­na­ci­o­nal del Tea­tre per a l'ocasió. El coreògraf belga ens espe­rona a enca­rar els pro­ble­mes i a ballar al seu vol­tant per sen­tir la força del grup, que és exac­ta­ment el que van començar a fer l'any 2008 el col·lec­tiu FLO 6x8 amb les seves acci­ons fla­men­ques de temàtiques con­cre­tes rela­ci­o­na­des amb els bancs, i con­sul­ta­bles al web http://​www.​flo6x8.​com/. En aques­tes acci­ons queda clara la vul­ne­ra­bi­li­tat del ballarí, sobre­tot en relació a una mega­es­truc­tura empre­sa­rial com és un banc, ja que s'hi crea un trompe l'oeil de pers­pec­ti­ves dis­cor­dants que també ens demos­tren la uti­li­tat del cos com a vara d'huma­ni­tat per redi­men­si­o­nar el valor de les coses.

Per la seva banda, el pre­si­dent del con­sell inter­na­ci­o­nal de la dansa de la UNESCO, va dedi­car el seu mis­satge a la dan­sa­teràpia, urgint les uni­ver­si­tats a ofe­rir estu­dis reglats en un àmbit en crei­xe­ment direc­ta­ment pro­por­ci­o­nal a la dis­mi­nució de les situ­a­ci­ons soci­als ober­tes on ballar, dins les soci­e­tats occi­den­tals.

Vin­cu­lació, esforç i curació, en una sola acció. Ja ho deia Pina Bausch: ballem, ballem, si no, estem per­duts!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.