opinió

Stieg Larsson, periodisme de combat

Ens apropa al món que hi ha darrere del mirall de la Suècia socialdemòcrata en forma de novel·la negra. I ho fa amb un estil àgil i clar, amb un domini de l'argument

Seria una bona iniciativa, ara que l'èxit de les tres novel·les ha estat impressionant, que alguna editorial s'interessés per traduir els llibres que recullen les investigacions i els articles del periodista

Al metro i al carrer, a totes les llibreries del país i a l'interior de les cases, des de fa uns mesos els llibres de Stieg Larsson són presents tothora i polvoritzen els rècords de vendes un darrere l'altre. L'edició de les tres novel·les que formen la trilogia Millenium –Els homes que no estimaven les dones, La noia que somiava un llumí i un bidó de gasolina i La reina al palau dels corrents d'aire– ha trasbalsat la indústria editorial europea. En només tres novel·les, Larsson ens ha fet visible una Suècia ben allunyada dels tòpics que sovint alguns s'aprenen de memòria per no haver d'estar permanentment oberts a nova informació. Larsson ens apropa al món que hi ha darrere del mirall de la Suècia socialdemòcrata en forma de novel·la negra. I ho fa amb un estil àgil i clar, amb un domini de l'argument i els ritmes narratius espectacular, i amb uns personatges peculiars i allunyats també dels tòpics. El resultat són tres artefactes literaris que fan gaudir tant qui hi busca una bona història ben explicada i punt com qui hi vol llegir el retrat decadent i alhora colpidor de les estructures socials del país de la socialdemocràcia. Tant de bo tots els best-sellers fossin així.

Larsson, mort d'un infart el 9 de novembre del 2004 just abans que es publiqués la primera de les obres, era un periodista especialitzat en la denúncia i l'elaboració d'informacions al voltant de l'extrema dreta sueca. Als vint anys ja era corresponsal als països escandinaus de la revista anglesa Searchlight, especialitzada en antiracisme i antifeixisme, i ja vivia amb Eva Gabrielsson, la seva companya durant 32 anys que no veurà ni un cèntim de les seves milionàries vendes perquè la seva unió vital era feta sense papers. Larsson i Gabrielsson s'havien conegut als 18 anys en una manifestació contra la guerra del Vietnam. En aquell moment, ell era membre del Partit Socialista i, als anys vuitanta del segle XX, tots dos se'n van anar a viure a Estocolm. Allí, Larsson va treballar, entre altres feines, per a una important empresa de publicitat i com a reporter a la guerra d'Eritrea; alhora, la seva militància política el va portar a ser membre de la Lliga Comunista de Treballadors, que va abandonar el 1987 molest per l'autoritarisme de l'organització.

La seva feina en forma d'articles a la Fundació Expo i a la revista del mateix nom, que havia fundat el 1995 i de la qual era el redactor en cap, la va reunir en cinc llibres, sempre com a coautor. Hi tracta àmpliament de les relacions dels membres dels moviments racistes i d'extrema dreta amb l'stablishment suec, de forma especial amb el món industrial i financer. Allí com aquí, els feixistes organitzats fa temps que han deixat de ser una anècdota de cap de setmana per esdevenir una realitat preocupant. De fet, un company seu de professió va ser assassinat amb un cotxe bomba per l'extrema dreta sueca.

Seria una bona iniciativa, ara que l'èxit de les tres novel·les ha estat impressionant, que alguna editorial s'interessés per traduir els llibres que recullen els articles i les investigacions del periodista, entre els quals destaquen Extremisme de dreta i Els demòcrates suecs: el moviment nacional.

Les tres novel·les de Larsson doten els lectors de dos personatges que caldrà posar en la nòmina de candidats a ser els veritables antiherois del segle XXI. D'una banda, tenim el periodista Mikael Blomkvist, que des de la revista Millenium es dedica a destapar escàndols financers i que funciona com un àlter ego de l'autor. De l'altra, hi ha la Lisbeth Salander, una jove pirata informàtica de poc més de vint anys, un personatge que segons el mateix autor està inspirat en la llibertària Pippi Langstrump. Amb ells, la trilogia novel·lística també suggereix un camí: l'aliança de la saviesa amb la radicalitat, del pensament reflexiu amb la tècnica i la rapidesa, i de la sensibilitat amb la mala bava... tot per fer front als mateixos a què es va enfrontar Larsson tota la seva vida, feixistes i racistes, tant si porten el cap rapat com si vesteixen vestits cars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós