cultura

Indret de còmic

Una exposició dedicada a Toutain i Berenguer, primera passa per crear un museu que recordi la Floresta com a espai de còmic

L'esclat creatiu a la Floresta-Sant Cugat és el nom amb què s'ha batejat l'exposició que es podrà veure a la Casa de Cultura i al Casino de la Floresta, de l'11 de desembre del 2013 a l'1 de març del 2014. És un homenatge a dos personatges principals d'un moviment artístic que va tenir el seu centre d'operacions a la Floresta en els anys setanta i vuitanta: Josep Toutain i Josep Maria Berenguer. Dos creatius, dos emprenedors, que, malgrat les diferències, van treballar junts. Van fer possible, entre altres projectes, el naixement d'una publicació mítica, El Víbora, una revista de còmics per a adults i amb un marcat to underground, que va començar a publicar-se el 1979 i va desaparèixer el 2005.

Maria Roldan, vídua de Berenguer, explica: “En Josep Maria era artista, pintor, creador, trencador... Va viure la vida de la Floresta dels setanta, que va ser molt moguda: sexe, droga i rock'n'roll! Allà va conèixer persones de tota mena. Tenia al voltant un grup de gent molt creativa i en volia fer alguna cosa. Era molt amic de Toutain, encara que eren molt diferents. Toutain era fantasia, ciència-ficció... Feia una altra mena de dibuix. En Josep Maria, en canvi, volia muntar un projecte molt dur, relacionat amb el que passava al carrer. Toutain, però, li va donar tot el suport del món.” Van pensar que d'El Víbora, en ple franquisme, no passarien de fer uns números testimonials. Però no va ser així.

Tot plegat serveix per explicar els fets que envolten Toutain i Berenguer i treure del cercle dels entesos la història creativa i ideològica de la Floresta. En paraules de Lluís Ribas, artista santcugatenc i principal ideòleg de l'exposició: “És el moment de posar en valor aquell esclat artístic que va fer la volta al món i naixia aquí, al costat de casa.” La recerca de materials d'aquests dos creatius ja desapareguts, Toutain i Berenguer, ha tret a la llum obres d'ells i d'altres que confirmen el potencial artístic que es va generar a la Floresta. Tant Toutain com Berenguer –fundador del mític segell La Cúpula– van esdevenir editors de diferents publicacions i agents d'altres il·lustradors que publicaven en les seves capçaleres. Creepy, Comix Internacional o la mateixa revista El Víbora contenien historietes dels més destacats autors de l'època: els germans Miralles, José González, Altuna...

L'exposició, de fet, no esgota els projectes. És un principi. “Aquests dibuixos podrien ser a les millors sales d'exposicions del món! És art! Hem trobat peces tan importants! Ens plantegem, amb Ajuntament, explicar-ho, tenir un espai estable”, explica Ribas. Aquest és el projecte de futur, sense data: el Centre de la Il·lustració i el Còmic de Sant Cugat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa