cultura

Qualitat i contenció

La Fundació Miró engega una temporada amb exposicions sobre l'horitzó en l'art modern i sobre l'artista Roni Horn, i una mostra sobre la història de l'Espai 13

La fundació iniciarà un cicle de petites mostres monogràfiques de Joan Miró

La Fundació Miró de Barcelona engega la temporada 2013/2014 amb l'imperatiu de no deixar mai de banda la qualitat, però amb els condicionants que implica la contenció pressupostària. Els temps han canviat i cada cop serà més difícil l'organització d'exposicions que suposin grans despeses, com les altes assegurances de les obres, per exemple. Ara és l'hora d'afinar al màxim. La directora de la Fundació, Rosa M. Malet, ho resumeix així: “Hem de mantenir el nivell de qualitat, malgrat les dificultats. Ser coherents amb la nostra línia d'atenció a l'obra de Miró i d'estar oberts a ls artistes i creadors, des dels contemporanis de l'artista fins als nostres dies.”

Amb aquesta premissa, la fundació ha programat tres grans exposicions per aquesta temporada. La primera, Davant l'horitzó, és la tradicional mostra de tardor de la Miró patrocinada pel BBVA, que en aquest cas “meditarà sobre el paper de l'horitzó en l'art modern amb obres i artistes de diverses èpoques dialogant entre si”, explica la comissària de la mostra, Martina Millà. Hi conviuran obres de Monet, Miró, Chagall, Böcklin i David Hockney.

Història de l'Espai 13

Ja de cara a la primavera, al març, obrirà una exposició sobre la història dels 35 anys de l'Espai 13 de la fundació, que en principi estava programada per aquest estiu però que finalment s'ha ajornat al 2014 per motius pressupostaris. Comissariada per Manuel Segade, la mostra pretén “recuperar la història de 35 anys de continuïtat d'un espai de suport a l'art emergent, cosa que no és tan fàcil de trobar a Europa”.

La tercera gran exposició de la temporada, a l'estiu, serà la de la nord-americana Roni Horn, última guanyadora del premi Joan Miró. Serà una retrospectiva des dels anys noranta fins a l'actualitat, en què la mateixa artista està molt implicada en el disseny i selecció de les obres. “L'exposició serà una obra d'art en ella mateixa”, diu Malet. Després de Barcelona, la mostra viatjarà a Caixafòrum Madrid, ja que el premi el patrocina la Fundació La Caixa.

A més d'aquestes mostres, que ocuparan les sales d'exposicions temporals, el 13 de febrer la fundació iniciarà una sèrie de petites monografies de Miró a partir de fons propi, incloses en el recorregut permanent. Seran exposicions de petit format aprofitant la gran quantitat de dibuixos, esbossos i documents de tota mena que existeixen en el fons de la fundació i que habitualment tenen poca sortida expositiva. La primera d'aquestes mostres estudiarà l'obra de Miró en l'espai públic.

Valldosera, per Nadal

A la tardor i l'hivern també es podrà veure la tradicional nadala que la fundació encarrega a un artista, en aquest cas a Eulàlia Valldosera. La fundació continuarà oferint un petit espai a la fotografia al seu vestíbul amb mostres del recentment desaparegut Pere Formiguera, Kathrin Golda i Joaquim Gomis.

Amb un pressupost pel 2013 de 8,5 milions, a la fundació no li falta públic, ja que fins a finals d'agost ja hi havien passat 400.000 persones, amb una lleugera baixada d'uns 10.000 visitants respecte a l'any passat.

Pot haver afectat en el descens de visitants el fet de no haver tingut darrerament una exposició de màxima afluència? “No ens preocupa aquest tema però segur que hi té a veure. Enguany no hi ha hagut una exposició tipus Miró, l'escala d'evasió, però ara per ara no ens podem permetre cap despesa extraordinària i no garantida”, diu Malet.

Dimissió i pèrdua d'una obra a Palma

La directora de la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca, Elvira Cámara, va dimitir ahir després de saber-se que una obra sobre paper del pintor barceloní del fons de la institució ha desaparegut. La peça és un guaix pintat per les dues cares titulat Maqueta per a Gaudí XVIII i XIX, del 1975. Sembla que Elvira Cámara, nomenada directora el novembre del 2011, coneixia des de fa temps la desaparició de l'obra, després que rebés un correu electrònic per informar-la del succés el gener del 2012. Cámara ha justificat no haver informat abans de la desaparició perquè “estava plenament convençuda” que l'obra estava a la Fundació.

El tinent d'alcalde de Cultura i Esports de l'Ajuntament de Palma, Fernando Gilet, ha explicat que la pèrdua de l'obra, assegurada en 450.000 euros, es va detectar durant els preparatius d'una altra exposició –entre finals del 2011 i principis del 2012–, per la qual cosa “els fets van succeir abans de l'arribada de Cámara a la Fundació”. La directora, després de rebre el correu en què se la informava de la pèrdua de l'obra, va iniciar una recerca exhaustiva, encara que no va comunicar la desaparició a Gilet fins al 27 d'agost passat, per la qual cosa el tinent d'alcalde va presentar ahir mateix una denúncia a la Policía Nacional.

Cámara ha explicat que se sap que l'obra havia viatjat a Sant Sebastià per participar en una mostra i també es té el registre que va tornar a entrar a la fundació. Si no va dir res abans, va ser per “no perjudicar la fundació”, ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda