Cinema Critica

estrena

I.M

Rituals d'un sastre de Granada

Manuel Martín Cuenca posa en escena, certament, un caníbal amb el seu nou film. El títol, doncs, no és cap metàfora, si bé el relat, de manera inevitable, s'obre a moltes metàfores possibles. Interpretat amb un rígid minimalisme gestual per Antonio de la Torre, que sembla una rèplica sòbria i antipàtica de José Sacristán, el sastre granadí Carlos que protagonitza el film és, doncs, un caníbal que, després d'assassinar-les, es menja dones joves que potser ha desitjat, malgrat que no sempre ha tingut temps de fer-ho abans que estiguin mortes, com és el cas de la primera víctima que, en la seqüència inicial, albira des d'una certa distància abans de provocar-li un accident mortal a la manera de l'assassí de carretera de Death proof, però sense la truculència festiva de Tarantino. No revelo res perquè la condició assassina del personatge s'anuncia amb la sinopsi argumental del film i es mostra d'entrada. Poc després també s'evidencia el seu canibalisme amb una escena ritual, que per això es repeteix, en la qual l'home es menja la carn humana filetejada bevent una copa de vi. En fi, el simbolisme és evident (el cos en aquest cas és literal i el vi és la sang) en relació amb el cristianisme que el caníbal, honorat per les forces vives locals en encarregar-li una rèplica del mantell de la Verge, no sembla assumir d'una manera religiosa sinó formant part de l'ordre social més conservador i excloent d'una petita ciutat. D'aquí, és per res que bona part de les seves víctimes siguin estrangeres i fins immigrants sense papers? O potser és una sobreinterpretació?

De fet, aquest monstre té una aparença impecable i, tot i que habita en un cert solipsisme, conviu sense problemes amb un entorn urbà gairebé invisible mentre executa les víctimes al bosc. El mecanisme de les seves accions, realitzades sense consciència moral, se suspèn, però, quan sembla enamorar-se d'una mena de doble (sí, el fantasma de Vértigo, de Hitchcock) d'una víctima anterior. En tot cas, realitzada amb notable voluntat d'estil amb més rigor formal que narratiu, Caníbal potser apunta moltes coses, però no sé si en dóna tantes com sembla. Convida, això sí, a afegir-les.

CANÍBAL
Direcció: Manuel Martín Cuenca Intèrprets: Antonio de la Torre, Olimpia Melinte, Alfonsa Rosso Gènere: thriller País: Espanya, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Caníbal

«Caníbal»

Gènere: Thriller
Direcció: Manuel Martín Cuenca.
Intèrprets: Antonio de la Torre, Olimpia Meliente, María Alfonsa Rosso.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona