Música

MÚSICA

VALÈRIA GAILLARD

Del ‘Tità' de Mahler a la ‘Patètica‘ de Txaikovski

Ibercamera duu per primer cop la Philharmonia Orquestra de Londres en una temporada que inclou el pòquer de pianistes Uchida, Pires, Pogorelich i Pollini

La Temporada presenta en primícia la jove pianista Varvara

Després d'una temporada de celebració que s'ha tancat amb un creixement de públic de prop del 10% (tant de venda d'entrades, 20.000, com d'abonaments, amb 1.348), la 31a edició d'Ibercamera assumeix el repte d'estar a l'altura de les expectatives creades amb un cartell que combina debuts sonats, com el de la Philharmonia de Londres a l'Auditori; la presència de nous talents, com ara la jove pianista Varvara, a qui presenten en exclusiva mundial; així com noms de prestigi fidels al cicle, com ho són Maria Joao Pires o Maurizio Pollini. “El programa és extraordinari i inclou vuit concerts orquestrals molt potents i les millors orquestres del món, com la del Mariinsky o la de Londres”, sostè Josep Maria Prat, president d'Ibercamera.

De l'octubre del 2014 al juny del 2015 s'han programat un total de dotze concerts començant pel que oferirà L'Orquestra de Ràdio Suècia, “una de les sorpreses de l'any”, el 23 d'octubre a l'Auditori. Dirigida pel jove Daniel Harding, la formació nòrdica s'enfrontarà a un dels grans cims de la música simfònica: la simfonia Tità de Mahler.

Considerada una les deu millors orquestres del món, la Philharmonia de Londres debutarà a l'Auditori sota la batuta de Clemens Schuldt i acompanyada pel jove pianista Daniil Trifonov, que ha deixat bocabadats els crítics d'arreu del món. “És un fenomen mundial i ha esgotat entrades al Carnegie Hall de Londres.” El programa inclou la majestuosa Simfonia núm. 3 Heroica, de Beethoven (29 de gener, l'Auditori).

Un altre dels nous talents que porta Ibercamera en primícia mundial és la pianista russa Varvara, guanyadora del concurs Géza Anda el 2012. “És una pianista amb una profunda personalitat i una gran tècnica.” Varvara tocarà amb l'Orquestra Simfònica de Ràdio Viena que debuta a la Temporada. Dirigida per Cornelius Meister, oferiran el Concert per a piano de Schumann i la Vida d'heroi de Strauss (20 d'abril a l'Auditori).

En l'apartat de concerts simfònics sobresurt l'Orquestra Simfònica de Berlín, que torna dirigida per Dmitrij Kitajenko, amb Sergey Khachatryan al violí (2 de març, Auditori), per interpretar la Segona de Rakhmaninov; sense oblidar la visita de l'Orquestra Nacional de França dirigida per Daniele Gatti, “una de les estrelles indiscutibles de la Temporada”, segons Prat. Gatti, que ha seduït el públic en cadascuna de les seves tres actuacions anteriors a Ibercamera, dirigirà entre d'altres la Quarta de Txaikovski (23 de març).

Un altre dels concerts destacats és el que protagonitzarà Valéry Gergiev al capdavant de la prestigiosa Orquestra del Mariinsky del Gran Teatre del Liceu amb Tristany i Isolda, de Wagner, en versió concert (18 de març). Tancarà la temporada la Patètica de Txaikovski amb la presència de l'Orquestra Simfònica de Ràdio Colònia. La violoncel·lista Natàlia Gutman interpretarà, a més, el Concert per a violoncel de Dvorák (6 de juny de 2015).

L'Orquestra Da Camera, creada arran del 30è aniversari, tornarà a pujar a l'escenari al costat de la pianista Marta Argerich. “Aquest acompanyament de luxe donarà una dimensió internacional al concert”, afirma Prat. La formació, que s'integra de músics procedents, entre d'altres, del Quartet Casals i del Quartet Gerhard, interpretarà el Concert per a piano i trompeta núm. 1 de Xostakòvitx i la Simfonia núm. 4 de Beethoven (6 de maig, Palau de la Música Catalana). El president augura un futur prometedor a l'Orquestra i avança que el 2016 està previst que faci una gira internacional.

Pel que fa als recitals de piano, Ibercamera ofereix un “cicle irrepetible”, en paraules del seu president, ja que agrupa els pianistes de més prestigi internacional. La japonesa Mitsuko Uchida torna per oferir un concert amb les Variacions Diabelli, de Beethoven, i l'Impromptus D. 935, de Schubert (13 de novembre, Palau de la Música). Maria Joao Pires continua el seu idil·li amb Ibercamera (que va començar el 1985!), i presenta un programa a quatre mans amb Julien Libeer amb obres de Schubert i Ravel (11 de febrer, Palau de la Música). Maurizio Pollini, una llegenda viva del piano, ve de nou a Ibercamera, on oferirà un recital amb obres de Beethoven (23 d'abril, Palau de la Música), i tanca el cercle màgic Ivo Pogorelich, que tocarà partitures de Liszt, Schumann, Stravinsky i Brahms (21 de maig, Palau de la Música).

Bons preus
“La nostra temporada està pensada sobretot per als nostres abonats i és coherent amb ella mateixa i amb les temporades anteriors”, assevera Prat. El secret del creixement de públic de la passada temporada es deu, segons el president, al fet que l'augment del 21% de l'IVA no l'han repercutit en el preu de les entrades. “Això ha suposat un cost important però ha quedat compensat per la fidelitat del públic.” El Grup Camera també organitza temporades a Girona, Madrid i Vitòria.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona