Opinió

viatge fins als orígens

Xavier Cortadellas

Un neolític per al nostre temps

G
Gironell agrada perquè basteix els seus llibres damunt d'alguns dels tòpics més estesos del nostre temps. És per això que apuntala les seves novel·les en tot d'ucronies

Penso en Ànima, de Wajdi Mouawad, premi Lli­bre­ter 2014, una de les novel·les que han interes­sat més lec­tors i que Edi­ci­ons del Peris­copi ha hagut de ree­di­tar qua­tre cops, cosa que sem­pre és motiu d'ale­gria. Ànima és una road movie cap al fons de l'ànima humana, la història d'uns assas­si­nats, d'una per­se­cució, d'una fugida i d'un retro­ba­ment que esgar­rifa. Par­teix de Faulk­ner i de Cor­mac McCarthy, també dels ger­mans Coen, però em sem­bla que hi ha més segui­ment a una moda, molt més la volun­tat de pujar a un tren que veri­tat literària. Com el gitano que vol­dria arri­bar amb el seu tam­bor a la lluna i que ja en té prou fent ballar l'ós, que diria Flau­bert. I com que Mouawad és pri­mer de tot dra­ma­turg, Ànima és una novel·la d'esce­nes, més impac­tant que ben tra­vada, amb uns capítols molt curts, de cop de puny sob­tat més que de tera­nyina i de trama allar­gada exces­si­va­ment com passa a mol­tes altres novel·les. Molt espe­ci­al­ment en les del gènere mal ano­me­nat novel·la històrica.

Fa temps que Martí Giro­nell s'hi mou amb més èxit de lec­tors que no de crítics. Va ambi­en­tar El pont dels jueus a l'edat mit­jana; La ven­jança del ban­do­ler, a les guer­res napoleòniques; a L'arqueòleg, nar­rava un viatge del monjo Bona­ven­tura Ubach del Caire al mones­tir de Mont­ser­rat, amb mòmia inclosa. A L'últim abat, el pro­ta­go­nista era Pere Fri­gola, un altre monjo. En El pri­mer heroi (Edi­ci­o­nes B), ens du al neolític. Situa el poblat del Clan dels Cavalls a la Draga, al Pla de l'Estany. Però podria ser a qual­se­vol altre lloc. Com el monjo Ubach, Ynatsé fa quasi el mateix peri­ple, si bé cinc mil anys abans. Si no fos per la mar­rada cap a Angla­terra i perquè el recor­re­gut és molt més ter­res­tre, recor­da­ria també el viatge d'Ulis­ses. Però Giro­nell des­criu poc: El pri­mer heroi és sobre­tot acció. I com que Homer va ser el pri­mer a expli­car un viatge així, com tants altres, Giro­nell adorna el viatge que fa Ynatsé amb unes cire­re­tes per evi­tar caure en un tòpic. I amb una lliçó final.

Jus­ta­ment Edi­ci­ons del Peris­copi va publi­car fa poc Un viatge a l'Índia, una con­tra­e­po­peia homèrica on Gon­zalo M. Tava­res narra un viatge paròdic que passa, a més, pel sedàs del Bloom de James Joyce. Martí Giro­nell, en canvi, gra­vita sobre el seu món pro­per. El mateix que el nos­tre. S'entreté exces­si­va­ment a nar­rar esce­nes inver­sem­blants, ambi­en­ta­des en un marc històric de docu­men­tal. “Men­tre lle­gei­xes, t'ima­gi­nes que ets un més de la tribu”, escriu Eudald Car­bo­nell en el text de pre­sen­tació. No ben bé, perquè Ynatsé no és pre­ci­sa­ment “un més”, sinó, amb permís de Faar, el seu pare, el pri­mer heroi. Però irònica­ment.

Giro­nell agrada perquè bas­teix els seus lli­bres damunt d'alguns dels tòpics més este­sos del nos­tre temps. És per això que apun­tala les seves novel·les en tot d'ucro­nies. Ell en diu llicències. A El pri­mer heroi n'hi ha a cor què vols: des del femi­nisme bonhòmic d'Ayni­res, la dona que estima Ynatsé, com si l'amor romàntic ja existís en el neolític, al llen­guatge com­plex o a con­cep­tes del nos­tre temps com arri­bar a un lloc d'hora o la reflexió eco­lo­gi­co­sa­nitària del vell savi Baasi sobre la llàntia de què se ser­veix per il·lumi­nar una cova. També com tants d'altres, Giro­nell fa creure que ens parla d'un altre món. I no ens recorda fins a la nota final que escriu des d'una taula veïna.

Pot­ser el seu pro­blema és l'excés. Voler entat­xo­nar massa infor­mació en unes pla­nes. I uns finals hiperbòlica­ment feliços. Però té èxit. Hauríem de tenir-ho pre­sent. I hauríem de par­lar dels seus lli­bres amb humi­li­tat, a més d'un xic d'enveja. Més que res perquè El pri­mer heroi ha venut no sé quants cops més del que ha venut Ànima. Jo ja sé que la lite­ra­tura no són els diners, però sense diners i sense lec­tors, no hi ha res. Ai, sí! Sem­pre ens que­darà algun il·lumi­nat rabiós, reves­tit d'intel·lec­tual, de gran pro­fes­sor o de gran crític, que es des­pat­xarà impar­tint lliçons i ana­te­mes. Sem­pre, natu­ral­ment, que el lli­bre de què parli no l'hagi escrit un cone­gut seu.

k



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia