Territori

No som tan lluny

DAVID MARÍN

Novel·lant l'exili

Una tro­bada casual entre dos homes. Un d'ells, mili­tant del POUM que no entén la revo­lució si no hi ha amor a la cul­tura. L'altre, religiós que com­pa­gina ser­vir Déu amb la seva ide­o­lo­gia oberta, repu­bli­cana i cata­la­nista. La tro­bada és pro­du­eix l'any 1940 en una petita ciu­tat occi­tana, Mon­tau­ban. Tots dos pro­ce­dents de Lleida, tots dos exi­li­ats, els dos símbol d'un país il·lus­trat i tole­rant que podia haver estat però que va ser cru­el­ment vio­len­tat i der­ro­tat. Amb aquesta tro­bada arrenca la novel·la El exi­lio de la Mona Lisa, la pri­mera incursió en la ficció del peri­o­dista llei­datà Juan Cal, direc­tor del Grup Segre, que s'estrena en la novel·la de la mà de Mile­nio, la branca en cas­tellà de Pagès Edi­tors.

Juan Cal, a més de peri­o­disme de bata­lla diària, havia fet incur­si­ons en el relat històric, la publi­cació, amb Anto­ni­eta Jarne, de L'anti­fran­quisme i la tran­sició a Lleida 1970-1979. Aquest cop es passa a la ficció amb una trama en què la resistència i el com­promís dels exi­li­ats repu­bli­cans es bar­reja amb les obres d'art renai­xen­tis­tes del Museu del Louvre de París, ama­ga­des a Mon­tau­ban per les auto­ri­tats fran­ce­ses per evi­tar-ne l'espoli per part dels ale­manys, en el con­text històric de la França ocu­pada, els refu­gi­ats espa­nyols i la resistència clan­des­tina. “He vol­gut rela­ci­o­nar els dos exi­lis, el de les per­so­nes que van ser per­se­gui­des i l'exili de l'art”, va expli­car dimarts en una pri­mera pre­sen­tació de la novel·la a la seu de l'edi­to­rial, acom­pa­nyat per l'edi­tor Lluís Pagès.

Els dos pro­ta­go­nis­tes, mossèn Morell i el revo­lu­ci­o­nari Pous, estan ins­pi­rats en dos per­so­nat­ges reals que Juan Cal coneix bé: el dis­se­nya­dor gràfic llei­datà Enric Crous i el sacer­dot Josep Maria Llo­rens. Els dos van fugir de Lleida en con­di­ci­ons simi­lars a les rela­ta­des en la novel·la, i van coin­ci­dir a Mon­tau­ban, com també va ser real l'ama­ga­tall de la col·lecció del Louvre en aquell petit raco­net occità, amb la Mona Lisa com a una de les obres ama­ga­des del pillatge bèl·lic. Juan Cal va col·labo­rar en l'edició de les Memòries d'Enric Crous, i aquí es va començar a ges­tar la idea de la novel·la. “Crous des­criu com va obrir una caixa de fusta i va treure la tela de la Mona Lisa, i va des­co­brir el detall de la petita esquerda que té en un dels ulls”, va expli­car. Amb aquest mate­rial ins­pi­ra­dor, i amb una extensa feina de recerca i docu­men­tació, Cal ha ideat una trama ima­ginària que inclou la tragèdia de l'exili, el can­sa­ment de la guerra, i l'espe­rança a través de l'amor i l'art. La forma de tre­ba­llar l'escrip­tura de Cal l'ha por­tat, a més, a visi­tar diver­ses vega­des Mon­tau­ban, per fami­li­a­rit­zar-se amb els esce­na­ris tant a l'estiu com a l'hivern, la tar­dor i la pri­ma­vera. I la recta final de l'escrip­tura la va fer tan­cant-se durant unes set­ma­nes a Cot­lliure, “a pocs metres del cemen­tiri on hi ha la tomba d'Anto­nio Mac­hado”.

Mile­nio dis­tri­buirà la novel·la, en cas­tellà, a tot l'Estat espa­nyol, a Mèxic i altres països d'Amèrica Lla­tina. Cal, men­tres­tant, ja tre­ba­lla en una segona obra, aquesta més oberta a les referències per­so­nals i auto­bi­ogràfiques, amb una trama sobre el nar­cotràfic a la seva Galícia natal. “Per edat [té 58 anys], em tocava que la meva pri­mera novel·la fos de madu­resa, però ara en la segona estic obert a incloure-hi ele­ments més pròxims.”

Inspirat en fets reals
Juan Cal ha aprofitat la seva vessant periodística per a una tasca de documentació al voltant de la figura dels dos lleidatans exiliats i de la ciutat de Montauban, refugi d'exiliats i d'art en perill


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia