cultura

Pirates a l'oceà digital

La manca de voluntat política, la ineficàcia de les lleis i l'acceptació social fan de l'Estat espanyol un dels líders mundials en descàrrega il·legal de films i sèries

“És poc popular, no volen quedar malament amb el 99,9% de la gent que s'aprofita de la pirateria”
Les companyies de telefonia comencen a perdre diners i això pot posar-hi fre a llarg termini

“Políticament, prendre mesures contra la pirateria és poc popular. Els que creem continguts som el 0,1 de la població, i no volen quedar malament amb el 99,9% de la gent que s'aprofita de la pirateria.” Així de contundent es manifesta Raimon Masllorens, president de la federació de productors audiovisuals catalans. “En aquest país mai hi ha hagut una voluntat clara d'eliminar la pirateria –hi afegeix Masllorens– perquè políticament es tracta de mesures poc populars, i com que ho fa tothom...”

Les xifres reals no són tan exagerades, evidentment. Però tampoc estan tan lluny, i superen de llarg tots els països de l'entorn. Segons l'Observatori de la Pirateria i d'Hàbits de Consum Cultural Digital, finançat per associacions de creadors i propietaris dels drets d'autor, el 87,94% del consum de continguts digitals a l'Estat espanyol durant el 2014 va ser il·legal.

El president del Gremi d'Exhibidors de Catalunya, Camilo Tarrazón, representa un altre col·lectiu molt perjudicat per la pirateria, les sales de cinema. “La nostra percepció –comenta– és que el mercat català i espanyol ha caigut un 40%; i això no ha passat en cap país de l'entorn. I no és perquè el parc de sales sigui petit, és gran i l'hem modernitzat. Per tant, l'única explicació és la pirateria, que ha crescut amb l'accés de la població a l'ADSL.” Com a prova de la relació entre els dos fenòmens, Camilo Tarrazón ens facilita un gràfic (reproduït a dalt) que compara la caiguda del nombre d'espectadors amb el creixement de la quantitat de connexions a internet, entre el 1997 i el 2013, i comenta: “La corba de creixement de l'ADSL té la forma inversa de la corba de caiguda dels espectadors, que té un pendent excepcionalment negatiu.”

Diverses causes

El conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, creu que no hi ha una sola causa: “La caiguda del consum de cinema els últims 8 o 10 anys és per la combinació de moltes coses. Un factor important ha estat l'impacte de l'IVA, que ha fet la impressió a la gent que el cinema era car. També per l'impacte de la pirateria, i per l'escassa producció pròpia, la gent no te l'hàbit de veure pel·lícules d'aquí com passa a França. Tot això ha perjudicat el consum a les sales.” Té paraules dures per al govern central, que té la competència en aquest àmbit: “A Espanya, la persecució de la pirateria per part de l'Estat no s'ha produït de manera eficient. Espanya es caracteritza per tenir lleis que després no es compleixen. Això ha perjudicat molt el sector del cinema.”

Camilo Tarrazón es mostra pessimista: “El mal ja està fet. Les coses s'han fet molt malament. El govern ha actuat a favor dels interessos de les operadores d'internet. La pirateria no és un fenomen exclusiu d'aquí, però Espanya és una potència mundial, tenim un nivell de pirateria més alt que qualsevol país europeu.”

Com a president de la confederació estatal de productors audiovisuals Fapae, Ramon Colom ja va parlar del tema amb el nou ministre de Cultura, Íñigo Méndez de Vigo. “Hi ha diferents visions de l'assumpte. És cert que s'està fent un esforç. Segons la visió política i jurídica del govern, s'està fent molt.” Però per aplicar solucions que han funcionat bé a Europa i els EUA, “hi ha un problema de fons”, segons els governs de Madrid, “perquè tot el sistema jurídic espanyol està basat en les garanties, i un funcionari del ministeri de Cultura no podria emprendre una acció contra un ciutadà, ho ha de fer un jutge, i la justícia és lenta, està desbordada de feina”.

Ramon Colom creu que les coses poden canviar per un altre motiu: “Pensem que els primers interessats perquè es resolgui ara són les companyies de telefonia, perquè els treu una part important del benefici. Avui dia les tarifes planes no són només per pagar el telèfon i, per competir amb les altres, les companyies han d'oferir més continguts. Telefònica ha comprat Canal + perquè ha de rendibilitzar la xarxa de fibra òptica que ha creat. Per això necessita deu milions d'abonats, però per aconseguir-los ha de frenar la pirateria, perquè pirategen des de les iaies fins a les tietes, passant pelsnens.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda