crítica de dansa / «bach»

Espurnes corporals a escena

El col·lectiu de dansa contemporània Mal Pelo inaugura el seu vintè aniversari a Girona amb la presentació de Bach, gairebé tot un clàssic en la trajectòria del grup i que, alhora, respon a la voluntat dels seus creadors, especialment de María Muñoz, de regalar-se un petit tribut a través de les melodies de Bach. La peça, un solo en què durant gairebé una hora la coreògrafa i ballarina interpreta la peça musical exclusivament a través del seu cos, aconsegueix crear un diàleg d'una intimitat extrema, un diàleg entre compositor i ballarina i en què el públic hi accedeix a través de la contemplació: contemplar els moviments que desprèn el seu cos ens acosta a una mena de litúrgia creativa, Muñoz esdevé de manera paradigmàtica acord musical, quasi podríem dir que allò que presenciem és un encontre privat en el qual María Muñoz adopta una permeabilitat màxima i la melodia és l'única directora.

No és fàcil i, en canvi, el seu gest respon amb espontaneïtat i delicadesa a les múltiples variacions rítmiques. Tot el seu cos deambula per l'escena amb una fragilitat esfereïdora que a l'hora respon a la melodia amb una força primigènia incomparable.

Poques vegades el llenguatge (literari, musical, corporal) permet traduccions amb tanta honestedat, potser perquè Muñoz sap que no pot ser literal, sinó tot el contrari; les millors traduccions són les que comprenen el sentit des de dins i són capaces de recrear, com fa al cas, imatges que esdevenen metàfora i una nova realitat poetitzada. Poesia visual a través d'un cos que resta abduït en les melodies i que habita l'escena a mode d'acord en el pentagrama.

Creació i interpretació: Maria Muñoz Música: Johan Sebastian Bach, interpretat per Glenn Gould Realització vídeo: Núria Font Lloc i dia: L'Ateneu de Celrà, 23 d'octubre del 2009


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA