Arts escèniques

Viver de noves veus

El Mercat de les Flors alternarà en el curs vinent les constel·lacions d’autories consagrades amb el seguiment de les noves trajectòries dels artistes més joves

Gelabert, Olivan, Sònia Gómez amb Marina Mascarell i Núria Guiu s’integren al cartell
El Mercat de les Flors inicia aquest 2021/22 un cicle que vincula la dansa i la música

Imparable. El compromís del Mercat de les Flors com a centre coreogràfic europeu és doble: programar companyies referents pera donar a conèixer pràctiques inspiradores a espectadors i companyies autòctones, i alhora donar alternativa a nous coreògrafs. El mèrit del Mercat de les Flors és que aquest any fa un pas més amb una nova generació d’artistes sense desvincular-se dels que ja han anat estabilitzant en la incerta xarxa de programació tant a Catalunya com a Europa. El Mercat de les Flors és un viver que nodreix de nous noms i moviments.

El Mercat de les Flors proposa conèixer els nous rostres de la dansa a Catalunya. Ho fa com a reacció a la temporada anterior, en què la majoria de programacions d’Europa han estat tancades i han impedit el desenvolupament de moltes produccions. A més, coincideix en l’intercanvi dels artistes que el Mercat ha acollit la temporada entre el 2018 i el 2021 (els artistes residents Roser López Espinosa, Pere Faura i el duet Guy Nader/Maria Campos i els artistes associats Albert Quesada i Marina Mascarell) i els que atendrà a partir d’ara, del 2021 al 2023 (les artistes residents Aina Alegre i Núria guiu, i la companyia associada de Humanhood). L’acompanyament continua sent a demanda, provant d’ajudar tant econòmicament com en programa de residències i de difusió. Per ara, Àngels Margarit està esperant que li aprovin un projecte fins al març del 2025. Per ara, oficialment, només té garantida la direcció fins al març del 2023, i per això no s’ha atrevit a comprometre el Mercat i els artistes en una temporada que potser no hi seria ella liderant-ho.

Aquest reforç de les companyies de casa és un fet que s’està produint en la majoria de les cases de dansa. Té sentit perquè les petites estructures de creació han resultat afectades pel trencament absolut de la tendència de gires. S’espera que, mentre s’arriba a una vacunació majoritària, les connexions internacionals tornaran a estar actives, i que es podrà restablir una programació molt més àmplia. La temporada arrenca amb Marina Mascarell, a finals de setembre, que fa conviure dues peces Orthopedica corporation i Bird dog, i amb el retorn de l’espectacle que encara avui fa funció dins del Grec, Made of Space, de Nader/Campos. En la temporada també apareixen artistes amb una trajectòria internacional com Sònia Gómez al costat de Núria Guiu, que recupera els seus dos solos al novembre (Likes i Spiritual boyfriends) o Roberto Olivan. Altres noms de primera fornada que rebran l’estímul del Mercat són Miquel Barcelona, Javier Guerrero, Laia Santanach, Daniel Fernández i Paloma Muñoz i les ballarines d’Hotel, que conviden Lisi Estaràs a coreografiar-les.. Enguany s’obre una nova línia de programació, Dansa i música, que prova de contagiar els músics Mauricio Villavechia, Agustí Fernández o Núria Andorrà amb la dansa d’Emma Villavecchia, Sònia Sánchez i Manuel Salas.

Referents europeus

El 2021 hi haurà una mesurada proposta internacional al Mercat de les Fors. D’entrada, es recupera una peça de transmissió que va signar Cesc Gelabert amb Baryshnikov Foundation (Framing time, del 8 al 10 d’octubre). Es recompon la constel·lació de Deborah Hay de l’any passat que no es va poder presentar per la impossibilitat de les companyies de viatjar.

Per a Margarit David Wampach, ha coincidit amb Aina Alegre perquè han crescut artísticament en paral·lel. Un altre nom propi internacional és Jan Martens (del 16 al 20 de març), que reivindica l’arpa i la intergeneració a l’escenari. Possiblement la companyia més sol·licitada és la de Sasha Waltz, In C, que ha aconseguit trobar dates en la seva gira internacional, tot i que no coincidirà en la nova edició de la Quinzena de dansa metropolitana. Per acabar, la companyia de Madrid Kor’sia, que fa una relectura de Giselle, després d’anys de treballar amb la Compañía Nacional de Danza.

Cal aprofitar els brots

Àngels Margarit, directora artística del Mercat de les Flors, celebra prou la línia de programació de dansa que hi ha a Barcelona. Al costat de la programació intensiva del Mercat de les Flors, el Teatre Lliure, el TNC i el Liceu (principalment) tenen una línia clara de programació, que es complementa. Aclareix que sempre podria ampliar la programació de dansa de les altres, però el que li empipa és la despreocupació generalitzada pel talent. La coreògrafa entén que és una oportunitat la proliferació de coreografies, i aspira que es construeixi una xarxa àmplia, dins de Catalunya. Si hi ha uns ciutadans que creen a partir del bategar de la societat, per què no se’ls dona l’espai per expressar-ho en aquesta mateixa geografia?

Evita culpabilitzar els programadors municipals (la diana habitual en aquest tipus de denúncies) i comparteix aquest repte amb la Generalitat, que hauria d’impulsar aquesta normalització. Per Margarit, la dansa pot apropar els teatres a una generació d’espectadors joves que ara ignoren la connexió amb la dansa més directa i intuïtiva. Per Margarit, costa d’entendre per què les peces de dansa (i de circ!) que agraden tant als circuits internacionals no han de trobar un espai en la xarxa dels equipament públics i provats de Catalunya. Apel·la a ser ambiciosos i a fer despertar aquesta necessitat. I sí, caldran recursos del Departament de Cultura per facilitar-ne les seves programacions, però el que es percep complicat és que no es trobi la voluntat social de divulgar-ho.

El Sismògraf, el festival estratègic de la dansa, ha demostrat (celebra Margarit) que hi ha molts tipus de dansa, i el festival d’Olot ha ensenyat un grapat de propostes ben atractives, que no exigeixen cap coneixement profund de la dansa. També la Quinzena de dansa és un altre vaixell que trenca tòpics i guanya públic, edició a edició.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda