Cinema

Com si es volgués recuperar allò perdut

‘Annette’, musical dirigit per Leos Carax, inaugurarà demà el Festival de Canes, que retorna amb una programació abundant

Amb una recança infinita per part de l’organització, que va retardar l’anunci de la suspensió com si es resistís a acceptar una fatalitat causada pel coronavirus, el Festival de Canes no es va celebrar l’any passat. La 74a edició tampoc ha pogut tenir lloc en les dates habituals del festival, és a dir, durant el mes de maig, atès que va esdevenir previsible que les mesures contra la pandèmia a França ho farien impossible. Tanmateix, demà, 6 de juliol, es posarà en marxa com si volgués recuperar tot allò perdut: mai no hi havia hagut tantes pel·lícules a competició (24, que haurà de valorar el jurat presidit per Spike Lee) en la secció oficial, la qual, a més, es complementa no només amb films fora de concurs, sessions especials i de mitjanit, sinó que també s’hi ha afegit un Canes Premières per encabir-hi tretze títols, així com l’anomenat Cinema del Clima, amb set propostes amb sensibilitat mediambiental. Resulta força aclaparador tenint present l’existència de la secció oficial paral·lela Un Certain Regard, la Quinzena de Realitzadors i la Setmana de la Crítica, en què es projectarà el film català Libertad, de Clara Roquet.

La pel·lícula inaugural a competició és Annette, que es presenta com un musical (compost per la banda nord-americana Sparks, que des de principis dels setanta ha experimentat amb el rock) dirigit per Leos Carax, un cineasta tan maudit com idolatrat que retorna al festival gairebé una dècada després de presentar-hi la seva anterior pel·lícula, Holly motors. Protagonitzada per Marion Cotillard i Adam Driver, és una producció francesa que anuncia que Canes, que continua bandejant tot allò finançat per les plataformes digitals, vol emparar i difondre el cinema del país. A concurs hi ha sis pel·lícules franceses més (les noves de Mia Hansen-Love, Catherine Corsini, Julie Ducournau, Jacques Audiard, Bruno Dumont i François Ozon), mentre que, en la resta d’apartats de la interminable secció oficial, se’n podran veure moltes altres, com ara de Mathieu Amalric, Arnaud Desplechin, Eva Husson, Gaspar Noe i l’actriu Charlotte Gainsbourg, que debuta a la direcció amb un retrat de la seva mare, Jane Birkin.

La secció oficial a concurs, però, renova el seu acolliment a directors habituals, com l’italià Nanni Moretti, el tailandès Apichatpong Weerasethakul i l’iranià Asghar Farhadi. Això mentre que la participació nord-americana es redueix als nous films de l’encisador Wes Anderson, Sean Baker i Sean Penn, que torna a Canes cinc anys després de fracassar-hi estrepitosament amb The last face. Fora de competició, però, atrau la presència del nou film de Todd McCarthy, el director de Spotlight, i el documental que el gran Todd Haynes ha realitzat sobre The Velvet Underground. On verra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia