Arts escèniques

Crítica

teatre

Ritual per exorcitzar el mal d’amors

“L’amor és una dictadura”, diu una de les actrius a ‘Amore’

Experimentem l’amor a partir de la seva absència, i és des del procés de dol, d’un estadi melancòlic, atiat pel confinament que Pippo Delbono va passar a Catània, que el director de la Ligúria s’ha aproximat a aquest concepte universal anomenat amor. I s’ha basat en el fado, en la tristesa d’un cant poèticament dolorós i emfàticament fatalista, com si volgués encomanar-se a uns déus que han de perdonar els pecats dels homes tal com canta Miguel Ramos, superb, acompanyat de la guitarra de Pedro Jóia a Amore , que Temporada Alta va estrenar dissabte al Teatre Municipal de Girona. El fado, com a expressió musical d’una ànima afligida, és el protagonista absolut d’una proposta escènica més a prop de la poesia visual que del teatre. La veu de Pippo Delbono, assegut a l’última fila de la platea, recita hipnòticament versos del poema Amar de Carlos Drummond de Andrade, però també de Rainer Maria Rilke, mentre a l’escenari es componen quadres escènics amb els actors fent d’estàtues vivents, de gran bellesa plàstica, en un decorat vermell, simbòlic, per descriure, a mode de retaules medievals però amb la desolació d’un quadre de Hopper, al·legories de l’amor: des de l’adoració a l’altre a la submissió. Mentre que l’arbre de l’amor, el Cercis, floreix en rosa violeta, Delbono ho fa en blanc, l’amor més pur. Però “l’amor és una dictadura”, diu una de les actrius, vestida de blanc núvia, per recordar-nos un amor que és primavera feta presó. El fado, i per tant Portugal, porten Delbono a explorar el seu passat colonial. Cap Verd i Angola hi són presents amb la dansa, la poesia i la cantant Aline Frazâo interpretant Beline, una cançó de revolució, incapaç de trobar en el cançoner angolès una melodia amorosa. El final evocant la vitalista nit de morts mexicana esdevé un consol tristoi. Amore és un ritual per exorcitzar el mal d’amors.

Amore
Teatre Municipal de Girona, 5 de novembre. Temporada Alta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CULTURA

Visites al campanar de Sant Fèlix de Sabadell per celebrar el tricentenari

sabadell
CULTURA

Durro enceta la festa del foc al Pirineu amb la baixada de falles

Durro
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona