Economia

TANTXTANT

Calen empreses més grans?

Encara està força arrelat el convenciment que les empreses, per definició, han de créixer perquè d’aquesta manera guanyen competitivitat. Molt sovint és l’administració pública que alimenta aquesta creença i ho fa de manera genèrica, com si la recepta de fer-se gran fos vàlida per a tothom. I no ho és. En el cantó oposat hi trobem un altre tòpic, que va fer furor fa alguns anys, en el sentit de l’small is beautiful, que venia a posar en relleu que al pot petit hi ha la bona confitura, tot un suport a les empreses de petita dimensió.

Ni una cosa ni l’altra són veritats absolutes. Que sigui oportú augmentar la dimensió de l’empresa depèn de moltes variables, entre les quals la dimensió del mercat que es vol o es pot abastar. Bona part dels serveis personals, del comerç independent especialitzat, de la restauració, entre molts altres, acostumen a operar en mercats locals de manera que el seu creixement presenta moltes limitacions. Resulta atractiu en la decisió de créixer poder disposar d’avantatges competitius (en costos, en especialització, etcètera) que s’obtenen amb una organització més gran. Això i tot, també es donen casos d’empreses que són massa grans, que estan sobredimensionades pel mercat que abasten, i llavors haver crescut és un fracàs.

En la pràctica, el que realment compta no és tant si una empresa ha de ser més gran, sinó que compleixi un requeriment fonamental: ser competitiva en el mercat en què opera i estar en condicions (preparada, amb recursos humans, financers, tecnològics... suficients) de continuar essent competitiva. En aquest dilema, cal preguntar-se com va l’empresa en un actiu de valor incalculable com la il·lusió empresarial, l’empenta, la tenacitat, l’esforç. Tot plegat es fa per aconseguir una rendibilitat financera sense la qual un empresari no s’hi posa, però també la rendibilitat emocional que suposa superar reptes de mercat i de competidors. Es requereix ser eficient, i això, es pot aconseguir tant augmentant la dimensió com, encara que pugui sonar estrany, disminuint-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona