Economia

opinió

Freixenet, Henkell i raïm

Si el lector compra una ampolla Freixenet Carta Nevada de 75 cl pagarà 5 euros; per una de Cordón Negro Brut, 6; per una de Barroco Brut, prop de 12. El valor del raïm d’aquestes ampolles pagades a preus de Freixenet 2019 (30 cèntims el quilo) és de 34 cèntims, que representa entre el 3% i el 7% del preu de venda al públic. El pes de la matèria primera bàsica és realment baix.

Tanmateix, ens equivocaríem si reivindiquéssim que al viticultor se li ha de pagar una part més gran del valor d’una ampolla pel fet que el seu producte és essencial (que ho és) o perquè la part que li pertoca del valor és massa baixa (que també pot ser cert). Però sense més coneixement sobre els components de cost de més del 90% restant del preu d’una ampolla (el que no és raïm) no ho podem fer. Més encara quan en una empresa com Henkell-Freixenet sembla que estan fent neteja de l’etapa anterior (estocs, venda d’actius...) i que això condiciona la política de compra del raïm d’enguany.

Tot i això, en la meva opinió, la fixació del preu de compra del raïm s’hauria de fer tenint present tres circumstàncies que fan especial aquest mercat concret: 1) Freixenet té una posició de domini absolut sobre el sector i els viticultors no tenen cap poder de negociació, per tant, la imposició (i fins i tot l’abús) pot ser fàcil; 2) la fixació dels preus hauria de tenir en compte la dignitat econòmica dels viticultors, i enguany Freixenet la ignora en pagar a 30 cèntims un producte que per sota dels 40 és una ruïna per al pagès, i 3) relacionada amb l’anterior, traslladar un preu de 40 cèntims del raïm al consumidor del mercat espanyol seria poc costós per al consumidor (uns 25 cèntims per ampolla) i no faria perdre diners a Freixenet, perquè els altres cavistes grans (Codorniu, Jaume Serra...) comprarien el raïm al mateix preu seu. A Freixenet només caldria una mica més de responsabilitat social i territorial...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’empleat sènior, la resposta a la falta de professionals

Barcelona

Dona i gran, la doble barrera per emprendre

barcelona
Sara de la Rica
Catedràtica d'Economia de la Universitat del País Basc

“La discriminació per edat és un fet provat en el mercat de treball”

barcelona
Mons Badia,
presidenta del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB)

“El respecte pel medi ambient fomenta el creixement econòmic”

Barcelona
ECONOMIA

Puja la despesa dels turistes a les comarques de Barcelona

Barcelona

Canmartex potencia l’R+D en les noves teixidores

Argentona (Maresme)

Ferrimax prepara el talonari i l’organització per créixer

Sant Fost de Campsentelles
economia

El BBVA presenta oficialment l’OPA al Sabadell en les condicions previstes

barcelona
ECONOMIA

La nova marca turística de Santa Susanna distingeix la sostenibilitat i la innovació

SANTA SUSANNA