Economia

Agent digital dels viatges d’empresa

La plataforma de desplaçaments corporatius Aervio creix a tot l’Estat i ja prepara l’entrada al Regne Unit i a Alemanya

El pla de negoci preveu multiplicar per tres cada any el volum de negoci

“Vosal­tres sou els que ens sal­va­reu la vida?” Amb aquest comen­tari mig en broma, mig de debò, van ser rebuts els fun­da­dors d’Aer­vio pels recep­ci­o­nis­tes d’una empresa a la qual van fer una visita comer­cial. San­ti­ago Mon­tero, soci fun­da­dor i direc­tor gene­ral de la firma tec­nològica, posa aquest exem­ple per il·lus­trar fins a quin punt està poc resolt el tema de la gestió dels viat­ges de negoci en mol­tes com­pa­nyies de casa nos­tra, sobre­tot les d’una dimensió mit­jana i petita. Recep­ci­o­nis­tes, secre­ta­ris, assis­tents i molts altres per­fils pro­fes­si­o­nals aca­ben assu­mint, com a càrrega de feina addi­ci­o­nal, la tasca de reser­var el bit­llet de trans­port i l’allot­ja­ment per als direc­tius, els repre­sen­tants i els vene­dors de la casa, si no s’ho fan ells matei­xos, és clar. Això suposa, en funció de la com­ple­xi­tat del viatge, entre 45 minuts i tres hores de dedi­cació. “Estem obser­vant fins a quin punt les empre­ses tenen poc estruc­tu­rada i estan­dar­dit­zada la gestió dels seus viat­ges.

Només les empre­ses d’una certa dimensió dis­po­sen d’un ges­tor de viat­ges cor­po­ra­tiu a la plan­ti­lla o extern, que inver­teix hores a inter­net per tro­bar el pro­ducte que millor s’adapta als reque­ri­ments econòmics i a les pre­ferències del cli­ent.

Aer­vio va néixer l’abril del 2016 amb la intenció de digi­ta­lit­zar totes les ruti­nes que calen per con­trac­tar un viatge i els ser­veis addi­ci­o­nals. El novem­bre d’aquell mateix any ja tenien la pri­mera versió de la pla­ta­forma que van pro­var en algu­nes empre­ses i el febrer del 2017 va arren­car la comer­ci­a­lit­zació. En només un any i mig han acon­se­guit 140 cli­ents, gai­rebé tots a l’Estat espa­nyol, i aquest any tan­ca­ran amb uns 5 mili­ons d’euros ges­ti­o­nats. “La nos­tra pre­visió és mul­ti­pli­car per tres aques­tes xifres cada any”, asse­gura Mon­tero, un dels tres socis fun­da­dors, jun­ta­ment amb Iván Sem­pere i Néstor Suárez. El cli­ent no paga per reserva, sinó que con­tracta una tarifa plana de 75 euros al mes.

Lògica­ment, un dels punts crítics del negoci és la cap­tació del cli­ents. El 90% dels con­trac­tes es tan­quen en línia, però els grans comp­tes exi­gei­xen una visita pre­sen­cial. En tot cas, el focus està en l’empresa mit­jana. Es cal­cula que a les empre­ses d’una certa dimensió el 10% dels emple­ats viatja almenys un cop al mes i inver­teix uns 500 euros de mit­jana per des­plaçament. Per a una empresa de 500 tre­ba­lla­dors, això repre­senta uns 25.000 euros men­su­als. Però els cos­tos asso­ci­ats al capítol de viat­ges de nego­cis està en per­ma­nent revisió perquè no paren d’aug­men­tar. De fet, ja ho van fer durant la crisi, perquè mol­tes empre­ses van veure en el mer­cat exte­rior la solució a la cai­guda del con­sum domèstic.

Aer­vio se sus­tenta en un potent pro­gra­mari basat en la intel·ligència arti­fi­cial, que, d’una banda, inter­preta el que el cli­ent vol (a par­tir d’un cor­reu electrònic o d’una tru­cada) i, d’una altra, reserva el pro­ducte que s’adapta millor als reque­ri­ments. I tot això en un temps record: 3 minuts. Mon­tero des­taca que el gran valor afe­git de la pla­ta­forma que han desen­vo­lu­pat és que aprèn cons­tant­ment del cli­ent, de tal manera que les noves cer­ques estan con­di­ci­o­na­des pel conei­xe­ment adqui­rit: és el que es coneix com a software cog­ni­tiu. “En tres mesos hem après el sufi­ci­ent”, subrat­lla el direc­tor gene­ral d’Aer­vio.

De moment, volen créixer i con­so­li­dar-se a l’Estat i en un any repli­car el negoci en altres països començant pel Regne Unit –on ja han cons­tituït una soci­e­tat i tenen un direc­tor d’ope­ra­ci­ons– i Ale­ma­nya. En una segona fase, el pla de negoci pre­veu sal­tar als EUA: “És un mer­cat molt difícil; allà els tra­jec­tes són a distàncies més llar­gues i amb esta­des també supe­ri­ors a les de les empre­ses euro­pees”, diu Mon­tero. En el moment d’empren­dre aquesta aven­tura es plan­te­ja­ran la neces­si­tat d’obrir una ronda de finançament. De moment, tot el flux de caixa que gene­ren el dedi­quen a inver­tir en el crei­xe­ment orgànic: “A hores d’ara podríem ser ren­di­bles, però diner que tenim, diner que inver­tim”, con­clou San­ti­ago Mon­tero.

AERVIO

Facturació prevista
3 M€
Treballadors
12
Any de fundació
2016
La inversió inicial per fer realitat Aervio va ser de 700.000 euros, aportats per diversos àngels inversors i altres fonts de capital de risc. Preveuen obrir una ronda de finançament per escalar el negoci i portar-lo als Estats Units.

De prioritzar la idea a prioritzar l’experiència

Aervio no és la primera aventura emprenedora de Santiago Montero. Fa anys va muntar Step2U, una companyia dedicada a la interactivitat entre les xarxes socials i la televisió, de vida efímera. “De jove valores sobretot tenir una idea i fer-la realitat, però a mesura que madures comences a veure que l’experiència és més important”, assegura. Tot cercant aquesta experiència va marxar al Canadà per treballar en una multinacional on va descobrir el món del viatge corporatiu: “Vaig observar que l’agent de viatge perdia molt de temps fent gestions i que utilitzava mitjans per comunicar-se amb el client molt arcaics: la tecnologia podia fer molt més eficient tot aquest procés”, afirma.

Decidit a muntar un negoci, va deixar el Canadà el juny del 2015 i va tornar a Catalunya. Necessitava complementar la seva experiència amb la d’altres socis i va conèixer l’Iván Sempere, que té un gran coneixement en tecnologia del viatge, especialment en tot el que significa la integració de proveïdors en una plataforma d’internet. Posteriorment, es va sumar al projecte Néstor Suárez, expert en gestió i desenvolupament de sistemes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.