Economia

Sense incidències greus en la jornada de vaga de Renfe

L’aturada ferroviària, la segona d’un estiu en què n’hi ha dues més de convocades a final de mes, genera esperes i vagons més plens

Els treballadors denuncien els serveis mínims “salvatges”

La segona jor­nada de vaga de Renfe de l’estiu es va desen­vo­lu­par ahir sense grans incidències, més enllà d’alguns trens espe­ci­al­ment atapeïts i les espe­res més llar­gues del nor­mal en les fran­ges horàries afec­ta­des, així com alguns pas­sat­gers con­tra­ri­ats per haver d’espe­rar el com­boi següent. Tant l’empresa com el sin­di­cat con­vo­cant, CGT, van fer un diagnòstic de nor­ma­li­tat en gene­ral, tot i que la jor­nada d’ahir coin­ci­dia amb la sor­tida del pont del 15 d’agost, un dels moments amb més movi­ment de pas­sat­gers en fer­ro­car­ril.

A Cata­lu­nya, les atu­ra­des als trens de Roda­lies es van ini­ciar a les dotze del mig­dia fins a les qua­tre de la tarda, amb uns ser­veis mínims del 40%, els matei­xos que en l’altra franja de la jor­nada, entre les vuit del ves­pre i la mit­ja­nit. Quant als trens de mitja distància, en van cir­cu­lar un 65%, així com un 78% dels d’alta velo­ci­tat.

Amb aquesta mobi­lit­zació, la segona després de la del 31 de juliol, i abans de les pre­vis­tes per als dies 30 d’aquest mes i 1 de setem­bre, els con­vo­cants rei­vin­di­quen un aug­ment de les taxes de repo­sició, millo­res en els hora­ris per poder con­ci­liar, posar fi a l’exter­na­lit­zació de deter­mi­nats ser­veis i la pos­si­bi­li­tat de pro­moció interna.

Renfe va xifrar en un 2,2% el segui­ment de la vaga. Aquesta baixa incidència, augu­rada ja pel sin­di­cat con­vo­cant, va fer que un dels por­ta­veus de la CGT en el sec­tor fer­ro­vi­ari, José López, subratllés els ser­veis mínims “sal­vat­ges” decre­tats pel Minis­teri de Foment, que “impe­dei­xen exer­cir el dret a la vaga dels tre­ba­lla­dors”. López va recor­dar que tots els maqui­nis­tes, inter­ven­tors i super­vi­sors van haver de com­plir les seves fun­ci­ons, com també gai­rebé el 93% de la resta de per­so­nal, des del de mega­fo­nia fins al de taqui­lles.

Rya­nair també pararà

Men­tres­tant, els tri­pu­lants de cabina de Rya­nair van con­vo­car ahir una vaga de 10 dies per al mes de setem­bre. Els tre­ba­lla­dors, repre­sen­tats pels sin­di­cats Sitc­pla i USO, van regis­trar un preavís de vaga per als dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 28 de setem­bre, per mirar d’impe­dir que l’aerolínia de baix cost tan­qui les bases de Girona, Gran Canària i Tene­rife Sud. Segons els repre­sen­tants labo­rals del per­so­nal de cabina, Rya­nair ja els ha comu­ni­cat la intenció de dur a terme aquests tan­ca­ments, per bé que l’aerolínia no ho ha con­fir­mat ofi­ci­al­ment. Segons Manuel Lodeiro, por­ta­veu de Sitc­pla, si la mesura s’exe­cutés com­por­ta­ria aco­mi­a­da­ments de per­so­nal, tant del con­trac­tat direc­ta­ment per Rya­nair com del que “encara roman de manera il·legal en les agències satèl·lit”. Per la seva banda, Jairo Gon­zalo, d’USO-Rya­nair, dubta de la pre­dis­po­sició de l’empresa a arri­bar a acords o ni tan sols de “seure a nego­ciar”.

Els sin­di­cats cre­uen que el pro­blema “no és un fet aïllat”, sinó un procés d’incom­pli­ments rei­te­rats. Per aquest motiu, Sitc­pla con­fia que el Minis­teri de Foment “no torni a anul·lar” la capa­ci­tat de vaga dels tre­ba­lla­dors, com ja va fer l’any pas­sat, impo­sant-hi uns ser­veis mínims “abu­sius”.

El conflicte del Prat, en punt mort

Sis dies després d’haver iniciat una vaga indefinida, els empleats de Trablisa, l’adjudicatària dels controls de seguretat de l’aeroport del Prat, continuaven ahir la protesta, sense que hi hagués, però, cap previsió de reunió formal amb l’empresa per intentar desencallar el conflicte. La vaga s’ha deixat notar poc, en bona part per la decisió de la delegació del govern espanyol de fixar uns serveis mínims del 90% i, en menor mesura, per la precaució dels passatgers d’acudir amb temps de sobra a la infraestructura. Fonts de Trablisa van assegurar ahir que mantenen “contactes informals” amb el comitè, un extrem que portaveus dels treballadors van negar rodonament. El comitè continua pendent de l’evolució de la denúncia que van presentar dimarts a la Inspecció de Treball contra la decisió de l’empresa de portar empleats d’altres aeroports per treballar al Prat durant la vaga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia