Economia

economia

La meitat d’aliments amb l’IVA rebaixat s’han encarit

FACUA reclama investigar quins encariments corresponen a l’augment de costos i quins suposen increment de beneficis per alguna de les parts de la cadena alimentària

L’associació de consumidors FACUA ha constatat que la meitat dels aliments amb l’IVA rebaixat s’han encarit al llarg de l’any i demana a la Comissió Nacionals de Mercats i Competència (CNMC) que investigui quina part de l’encariment correspon a l’augment de costos i quina part és atribuïble a un increment de beneficis d’alguns dels intermediaris de la cadena alimentària. FACUA ha fet el seguiment de 976 preus d’aliments als supermercats Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona. Mentre el primer mes de l’any només va detectar l’encariment dels preus d’un 6,7% dels productes a l’agost ja en comptabilitza un 48,8%. La cadena de distribució Carrefour ha estat a l’agost la que ha encarit més preus –95 de 163 analitzats– mentre que Alcampo ha estat la segona amb 71 de 129. Les cadenes amb menys percentatge de preus encarits han estat Eroski i Mercadona.

La majoria de preus on s’ha detectat la pujada són fruites i verdures seguides dels olis d’oliva i dels arrossos i pastes. Però també s’han constatat encariments en llets i lactis, llegums i ous, farines i pans. FACUA posa l’exemple dels majors encariments a l’agost: a Alcampo el quilo de pomes fuji ha passat de costar 1,43 euros al gener a 3,69 (157,6% més); a Aldi són els dos quilos de taronges El Mercado els que han passat de costar 2,39 euros a 4,99 (103,5%) mentre el quilo de magranes Carrefour ha patit un encariment del 186,9% –de costar 1,91 euros al gener, ara en costa 5,49. El paquet d’arròs rodó Sabroz del Mercadona ha passat d’1,82 a 2,68 euros; a Hipercor aquest producte ha passat d’1,82 a 2,79; a Dia, la garrafa de tres litres d’oli d’oliva verge Almazara ha passat de 14,46 a 23,1 euros mentre a Eroski s’ha encarit de 5,34 a 9,99 euros l’ampolla de litre Coosur Hojiblanca. També és l’oli el producte més encarit a Lidl, amb una garrafa de cinc litres Olisone que passa de 23,59 a 33,75 euros.

FACUA ampliarà les denúncies que mensualment presenta contra aquestes vuit cadenes alimentàries i recorda que, de moment, la CNMC encara no li ha tornat resposta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Compradors d’or, paranoics o assenyats?

Barcelona

El negoci de les caixes fortes reneix

barcelona
Ruben Sans
President de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC)

“L’empresari segueix veient-se com una figura negativa”

Barcelona
DE MEMÒRIA

Línies d’ultramar (1906)

PROFESSOR DE POLÍTICA ECONÒMICA DE LA UB (1967-2016)
Tecnologia

La Mobile World Capital vol lluir “el llegat” que deixa el MWC

Barcelona

El mercat posa a prova la joiera responsable

barcelona
Contra xifrada
Jordi Garriga Riu

L’actiu de la natura

Floox ja té al mercat el seu carregador ràpid compacte

L’Hospitalet de Llobregat
Informació especial

Zentinel MDS, l’‘start-up’ que ajuda a digitalitzar la maquinària antiga