Economia

economia

La NASA obre la porta a l’aviació supersònica silenciosa amb l’X-59

L’agència espacial mostra per primera vegada al públic aquest avió

La NASA va revelar aquest divendres l’avió experimental X-59 que és capaç de trencar la barrera del so sense el característic espetec sonor, la qual cosa permetrà el desenvolupament d’avions comercials supersònics que retalla el temps de vol.

En declaracions recollides per l’agència Efe durant la presentació de l’avió a la localitat californiana de Palmdale, la viceadministradora de la NASA, Pam Melroy, va explicar que avions supersònics basats en l’X-59 permetran, per exemple, reduir a la meitat el trajecte Nova York-Los Ángeles, que actualment és de sis hores i mitja.

L’X-59 volarà a 1,4 vegades la velocitat del so (uns 1.488 quilòmetres per hora) i ho farà sense el característic espetec sònic que generen els avions supersònics.

D’aquesta manera, l’X-59, en el desenvolupament del qual també ha participat Skunk Works (la unitat de programes avançats del fabricant aeronàutic Lockheed Martin i responsable d’històriques aeronaus com els avions espia U-2 i SR-71 Blackbird), supera el principal obstacle al qual s’ha enfrontat l’aviació supersònica.

En superar la velocitat del so, que se situa al voltant dels 1.235 quilòmetres per hora depenent de les condicions, els avions supersònics generen un espetec sònic que pot superar els 200 decibels.

Les molèsties que aquests sons provoquen en zones habitades ha fet que molts països hagin imposat límits a l’aviació supersònica, restringint de fet el seu desenvolupament.

La principal característica de l’X-59 és el seu allargat morro, molt més llarg que el que tenia el Concorde, l’avió comercial supersònic desenvolupat de forma conjunta per l’Estat francès i el Regne Unit (1976-2003) i que era capaç de volar a dues vegades la velocitat del so.

Melroy va explicar, segons recull Efe, que el morro de l’X-59 constitueix la tercera part de la longitud total de l’avió experimental. “Aquest disseny és realment clau per dispersar les onades sonores”, va dir la viceadministradora de la NASA, que va descriure el so que provocat l’X-59 com “un rumor” en comptes del bum habitual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’Alcampo d’Espai Gironès obrirà el 14 de juny

SALT
economia

Vueling veu una “oportunitat econòmica” a Catalunya per produir combustible sostenible d’aviació

barcelona
habitatge

Tombat el decret del govern per regular el lloguer de temporada

barcelona

Creuers, ‘champagne’ i caviar

conseller de famílies empresàries
economia

Els hotels reben 1,7 milions de turistes a l’abril

Barcelona

Promocionen l’oferta enogastronòmica i d’alta gamma a Manchester

GIRONA
CALONGE i ST. ANTONI

Bona acollida de la jornada de portes obertes del Campus de l’Experiència

CALONGE I ST. ANTONI
política

Sánchez retira la llei del sòl per evitar que el PP voti el vet d’ERC i Junts

madrid
QUERALBS

Posicions enrocades en les negociacions per la nova concessió de Vall de Núria

QUERALBS