Economia

SOCIETAT

El malviure del sector nàutic en aigües interiors

L’Agència Cata­lana de l’Aigua (ACA) ha apu­jat un 900% el cànon de les embar­ca­ci­ons que ope­ren a les con­ques inter­nes que ges­ti­ona l’ens, segons denun­cia la Fede­ració Inter­co­mar­cal d’Hos­ta­le­ria, Res­tau­ració i Turisme (Fihrt). En decla­ra­ci­ons a l’ACN, el seu gerent, Daniel Brasé, asse­gura que ho viuen amb “neguit i por”, en espera que l’Agència Cata­lana de l’Aigua resol­gui els recur­sos que han pre­sen­tat per atu­rar-ho. Algu­nes empre­ses no han pogut espe­rar i ja han tan­cat. Des de l’ACA asse­gu­ren que s’han actu­a­lit­zat els preus, con­ge­lats des de feia vuit anys, amb volun­tat de fomen­tar la nave­gació a rem o vela per sobre de la nave­gació a motor.

Els preus per a les empre­ses han pas­sat d’una mit­jana de 30 euros l’any per caiac a 183 euros l’any. Una pujada del 900% que, segons la Fihrt, ha por­tat al límit mol­tes empre­ses del sec­tor: algu­nes s’han hagut d’endeu­tar més per con­ti­nuar sub­sis­tint i d’altres han tan­cat. Per con­tra, el cànon per a nave­gació de par­ti­cu­lars ha bai­xat i se situa en els 5,6 euros per caiac i any, men­tre que abans es movia en un inter­val de 7 a 30 euros per caiac i any. “La pujada [per a empre­ses] no es cor­res­pon amb l’aug­ment de l’IPC”, denun­cia Brasé. “Tenint en compte que des del 2022 venim de sequera, risc d’incen­dis i zones tan­ca­des on no es pot tre­ba­llar, ara es dis­pa­ren les taxes”, remarca. La fede­ració es queixa, a més, que l’ACA no els ha avi­sat i que s’ho han tro­bat publi­cat en el Diari Ofi­cial de la Gene­ra­li­tat. Algu­nes empre­ses han pre­sen­tat recurs per atu­rar-ho. “Estem pen­dents que es resol­gui”, asse­nyala Brasé, que alhora reclama diàleg.

Dues situ­a­ci­ons

L’aug­ment de taxes només afecta acti­vi­tats a les con­ques inter­nes ges­ti­o­na­des per l’ACA. Les empre­ses que tre­ba­llen en con­ques de la Con­fe­de­ració Hidrogràfica de l’Ebre, en canvi, no es tro­ben en aquesta situ­ació i no paguen cap cànon. “A Cata­lu­nya tenim dos àmbits com­ple­ta­ment dife­rents”, es queixa el gerent de la fede­ració.

Segons la Fihrt, el preu de les taxes depèn del tipus d’embar­cació –si té motor o potència, entre altres aspec­tes– i el preu és per uni­tat. Segons el gerent, “les empre­ses en tenen diver­ses i, per tant, el preu es mul­ti­plica”, diu. A més a més, han de pagar ara per dos anys a l’avançada en molts casos, i sense saber si real­ment podran tre­ba­llar. Una situ­ació que ja va pas­sar abans de la pandèmia, però lla­vors no sabien que esta­rien anys atu­rats també per la sequera.

Aler­ten que dar­rere d’aques­tes empre­ses repar­ti­des pel ter­ri­tori hi ha autònoms que ja ho com­bi­nen amb altres acti­vi­tats durant l’any perquè són fei­nes tem­po­rals. En tem­po­rada alta, el que fan és con­trac­tar per­so­nes de la zona. És per això que es mos­tren molt pre­o­cu­pats, perquè es per­dran llocs de tre­ball i les eco­no­mies locals en sor­ti­ran molt per­ju­di­ca­des. “No volem que hi hagi des­po­bla­ment i els estem tra­ient una part més d’acti­vi­tat”, es queixa Brasé.

Canviar de pantà

L’empresa Indòmit feia 22 anys que treballava al pantà de la Baells, al Berguedà. Segons explica l’ACN, en plena temporada d’estiu donava feina a quinze persones. “La falta d’aigua per culpa de la sequera i la gestió de l’ACA, les restriccions en onades de calor i, ara, això. Ja no podem més”, lamenta el responsable, Albert Palau, que denuncia que la pujada dels preus per embarcació ha estat la gota “que ha fet vessar el got”. “És que ni en un any bo i amb l’aigua al màxim ho pots resistir”, denuncia. Tot plegat els ha dut al tancament de l’empresa. Al pantà de la Llosa del Cavall (Solsonès), des del 2021 cap empresa nàutica hi treballa. Només hi havia dues empreses i una va plegar. L’altra s’ha reinventat traslladant l’activitat al pantà d’Oliana (el Segre), gestionat des de la Conca Hidrogràfica de l’Ebre. Albert Caelles, propietari de Relleus Gent de Muntanya, explica: “Mentre que allà cada barca que posis a l’expedient et suma 183 euros a la factura final, a la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre em va sorprendre que el cost fos zero.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.