Economia

economia

Els contractistes d’obres lamenten que la construcció continuï perdent pes a l’economia catalana

Ha passat de suposar l’11,3 % del PIB el 2008, en ple boom immobiliari, a un 5,3 % el 2019 i un 4,7 % el 2023

Preveuen un increment “modest” d’un 1,5% aquest any i entre l’1,5% i el 2% l’any vinent

Els con­trac­tis­tes d’obres han tor­nat a lamen­tar avui que la cons­trucció con­tinuï per­dent pes a l’eco­no­mia cata­lana. El sec­tor pre­veu un crei­xe­ment “modest”, entre un 1 i un 1,5 % aquest any i entre l’1,5 i un 2 % el que ve, la qual cosa el situa per sota de l’incre­ment esti­mat per a l’eco­no­mia cata­lana, que serà d’un 2,1% aquest any segons els càlculs de la Gene­ra­li­tat.

Així ho ha resu­mit el pre­si­dent de la Cam­bra de Con­trac­tis­tes d’Obres de Cata­lu­nya, Lluís Moreno, durant el balanç de la situ­ació del sec­tor que ha fet aquest matí en roda de premsa. Moreno ha denun­ciat que la cons­trucció ha pas­sat de supo­sar l’11,3 % del PIB el 2008, en ple boom immo­bi­li­ari, a un 5,3 % el 2019 i un 4,7 % el 2023. “No dema­nem tor­nar al 2008, però hem pas­sat d’un extrem a l’altre. I la cons­trucció hau­ria de ser un 6 o un 7% del PIB català”, ha opi­nat Moreno, que ha recor­dat que “els tres mesos de paràlisi de la pandèmia van supo­sar una cai­guda del 20% i el sec­tor encara no se n’ha recu­pe­rat”.

El 2023 les lici­ta­ci­ons d’obres van asso­lir els 3.317,9 mili­ons d’euros, un 16 % menys que el 2022, de manera que va ser el ter­cer any més lici­ta­dor del 2009 . Moreno ha atribuït el des­cens del 2023 al fet que una part dels pro­jec­tes dels fons Next Gene­ra­tion es van lici­tar ja el 2021 i el 2022.

Els con­trac­tis­tes insis­tei­xen que el volum lici­ta­dor es va situar el 2023 per sota de les neces­si­tats de l’eco­no­mia cata­lana, tal com van denun­ciar la set­mana pas­sada jun­ta­ment amb la patro­nal Foment del Tre­ball, quan van aler­tar que el dèficit inver­sor en infra­es­truc­tu­res a Cata­lu­nya per part de totes les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques ja arriba als 42.500 mili­ons des del 2009.

Per això, els con­trac­tis­tes rei­vin­di­quen situar-lo al vol­tant del 2,2 % del PIB, uns 6.400 mili­ons anu­als. Si no s’aug­menta subs­tan­ci­al­ment la inversió “els Roda­lies següents seran l’aero­port de Bar­ce­lona, l’AP-7 o l’auto­a­bas­ta­ment hídric”, ha aler­tat Moreno, que ha asse­gu­rat que la inversió “no està a l’alçada de satis­fer la demanda” i ha cri­ti­cat que la solució dels uns sigui “que el país no vagi tan ràpid”.

Inver­si­ons exe­cu­ta­des

En con­cret, els con­trac­tis­tes han asse­gu­rat que la inversió final­ment exe­cu­tada a Cata­lu­nya per part de la Gene­ra­li­tat va asso­lir un 81 % el 2023. Pel que fa a les inver­si­ons exe­cu­ta­des per l’admi­nis­tració cen­tral, les pre­vi­si­ons per al 2023 no són gaire opti­mis­tes, segons els con­trac­tis­tes, ja que a la pri­mera mei­tat d’aquell any es va situar en tot just un 16,3%. “En els dar­rers anys no s’està arri­bant ni al 40 % d’exe­cució del que pres­su­posta l’Estat, i històrica­ment no ha arri­bat mai ni al 60 %”, ha denun­ciat Moreno, que ha supo­sat que el 2023 i el 2024 l’Estat no pas­sarà del 40% d’exe­cució a Cata­lu­nya.

En aquest sen­tit, ha asse­gu­rat que obres com la con­nexió entre l’AP-2 i l’AP-7 va for­mar part de fins a 12 pres­su­pos­tos dife­rents fins que es va aca­bar por­tant a cap.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia