Economia

Els deures pendents per assolir la plena ocupació

Catalunya registra la millor dada de taxa d’atur des de fa 16 anys i s’apropa a la mitjana europea

L’objectiu d’un atur molt baix queda enfosquit, però, pels mals estructurals del mercat de treball

Quan es parla de plena ocupació no ens referim a una situació d’atur zero. Això no seria realista
Els reptes són la formació contínua, la millora de la productivitat i millors polítiques d’ocupació

L’últim qua­dri­mes­tre del 2024 ha regis­trat la taxa d’atur més baixa dels últims 16 anys, des que el 2008 va escla­tar la crisi finan­cera i immo­biliària. En com­pa­ració amb l’any ante­rior, l’atur ha dis­minuït en 54.000 per­so­nes, situ­ant la taxa en un 7,87%. El que venen a ser 2,71 punts infe­rior a la mit­jana espa­nyola que és del 10,61%, i més a prop d’Europa, on, de mit­jana, l’atur és del 6%.

Les bones dades d’evo­lució en la reducció de la taxa d’atur de manera con­ti­nu­ada ha fet aixe­car expec­ta­ti­ves d’estar a tocar del que es coneix com plena ocu­pació. Es tracta d’un terme econòmic que fins ara sem­blava un oxímoron en el nos­tre mer­cat de tre­ball però que en els dar­rers mesos ha res­so­nat com una fita asso­li­ble. Per posar-ho en pers­pec­tiva, en el pit­jor moment de la pandèmia l’atur va des­pun­tar fins al 13,9% i en el de la gran recessió va arri­bar al 22,5%, 14 punts per sobre de l’actual.

El secre­tari d’estat d’Eco­no­mia, Gon­zalo García, va asse­gu­rar que l’Estat espa­nyol està “en con­di­ci­ons” d’acon­se­guir la “plena ocu­pació”, després de conèixer les últi­mes dades de l’enquesta de població activa (EPA). La taxa d’atur estruc­tu­ral, segons García, “podria con­ti­nuar bai­xant” i que aquesta situ­ació “és a l’abast de la mà”. El pas­sat 1 de maig el lema de la mani­fes­tació era: “Per la plena ocu­pació”.

Però què és la plena ocu­pació? Segons recull el Ser­vei Públic d’Ocu­pació Esta­tal (SEPE), és “la com­pleta uti­lit­zació de la força de tre­ball que hau­ria de resul­tar en una taxa d’atur del 4% de la població activa”. O el que és el mateix, que la gran majo­ria de la població que està bus­cant feina acti­va­ment, la troba. Tècni­ca­ment es coneix com la taxa d’atur fric­ci­o­nal, és a dir, aque­lla en què només està a l’atur una bossa de per­so­nes que o bé està bus­cant la pri­mera fenia o que l’ha per­dut i n’està cer­cant una de nova; es tracta un desa­just natu­ral i no s’eter­nitza. És habi­tual en eco­no­mies en què el mer­cat de tre­ball fun­ci­ona d’una manera molt fluida i no tenen pro­ble­mes estruc­tu­rals, com els EUA, cen­tre i nord d’Europa o el Japó. Aquest últim fins i tot ha arri­bat a atur fric­ci­o­nal de l’1%.

“Es parla d’una for­qui­lla d’atur entre el 4% i el 5% influ­en­ci­ada per les par­ti­cu­la­ri­tats de l’eco­no­mia dels EUA, que és qui va esta­blir aquesta con­venció perquè va ser el seu mínim històric. El con­cepte ara és molt més com­plex res­pecte a quan es va deter­mi­nar”, matisa el pro­fes­sor de la UB Raúl Ramos.

Hi ha un altre con­cepte, que és l’atur estruc­tu­ral, que depèn de cada país i de les carac­terísti­ques del mer­cat de tre­ball, i s’explica pels desa­jus­ta­ments de l’oferta i la demanda del mer­cat de tre­ball, pel nivell de la for­mació de la força de tre­ball, la tipo­lo­gia de tei­xit empre­sa­rial, etc. En funció d’aques­tes par­ti­cu­la­ri­tats, “hi ha estu­dis que espe­cu­len que la taxa d’atur amb la qual l’Estat espa­nyol podria con­si­de­rar-se que està en plena ocu­pació esta­ria entre un 6% o 7%”, explica el cap del Gabi­net d’Estu­dis Econòmics i d’Infra­es­truc­tu­res de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona, Jan Ramon Rovira. I a aquesta dada s’hi va aga­far el secre­tari d’estat d’Eco­no­mia quan va par­lar d’aquesta fita a l’abast de la mà.

Per al secre­tari gene­ral de la Con­fe­de­ració Patro­nal de la Petita i Mit­jana Empresa de Cata­lu­nya (Pimec), Josep Ginesta, el con­cepte plena ocu­pació en l’àmbit polític s’ha uti­lit­zat com un reclam per expres­sar els èxits, que no és el mateix que la fita econòmica del 4%. Per Ginesta, con­si­de­rar que plena ocu­pació és una taxa d’atur del 8% és un fracàs, és un llast per a la nos­tra eco­no­mia.

Sigui com sigui, l’esti­mació que fa la Cam­bra de Bar­ce­lona quant a la taxa d’atur, per als pro­pers dos anys, és de tra­jectòria des­cen­dent, però en cap cas esta­ria per sota del 4%.

Hi ha dos grans fac­tors per defi­nició que impul­sen i poden expli­car la reducció de la taxa d’atur: un és la cre­ació d’ocu­pació i l’altra és l’evo­lució del crei­xe­ment de la població activa (el sub­con­junt de per­so­nes amb la capa­ci­tat i el desig de tre­ba­llar). La taxa d’ocu­pació depèn, doncs, de com creix l’ocu­pació en relació amb la població activa. Així doncs, en el període (2021-2024), s’han creat 326.000 nous llocs de tre­ball i la taxa d’ocu­pació ha pas­sat del 69,7% al 72,1%. Aquest incre­ment ha vin­gut acom­pa­nyat per un aug­ment de la població activa de 261.000 per­so­nes.

Rovira explica que la població activa creix molt ràpida­ment per un doble fac­tor, hi ha un efecte domèstic i és que quan l’eco­no­mia va bé i els sala­ris millo­ren, com és el cas actual, més per­so­nes s’incor­po­ren a la recerca activa de feina. I l’altre fac­tor clau en aquesta equació és la immi­gració. “Cata­lu­nya ha rebut un flux migra­tori molt ele­vat en les últi­mes dècades, la qual cosa ha ampliat sig­ni­fi­ca­ti­va­ment la població activa”, explica Rovira. Segons dades de l’Ides­cat, la població estran­gera ha pas­sat de repre­sen­tar el 6% el 2000 al 16% el 2023. “L’eco­no­mia cata­lana genera ocu­pació a un ritme del 2-3% anual, però el crei­xe­ment de la població activa, en gran part per l’arri­bada de tre­ba­lla­dors estran­gers, com­pensa aquesta cre­ació de llocs de tre­ball”, explica

Aquest feno­men fa, doncs, que la reducció de l’atur sigui molt més lenta del que podria espe­rar-se. “Si el crei­xe­ment de l’ocu­pació és del 2,5% però la població activa també creix a un ritme simi­lar, l’atur es redu­eix de manera imper­cep­ti­ble”, des­taca l’expert.

Així doncs, supo­sant que en els pro­pers anys es con­tinués a un ritme de crei­xe­ment de l’ocu­pació del 2%, i que creixés la població activa un 1,6%, cal­drien entre cinc i set anys per asso­lir una taxa d’atur del 6%. “Als eco­no­mis­tes ens agrada pre­dir el futur, però no ho fem gaire bé”, bro­meja Raúl Ramos, catedràtic al Depar­ta­ment d’Eco­no­me­tria, Estadística i Eco­no­mia Apli­cada de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, i afe­geix que tot i que és difícil fer pre­dic­ci­ons, hi ha un altre ele­ment a tenir en compte, que és la demo­gra­fia. “Amb unes pers­pec­ti­ves d’incor­po­ració al mer­cat de tre­ball de cohorts cada cop menys nom­bro­ses, tot indica que les sor­ti­des del mer­cat siguin més nom­bro­ses que les entra­des i, per tant, la demanda cau, en una tran­sició d’aquesta mena el nor­mal és que la taxa d’atur vagi reduint-se a nivells més bai­xos dels que tenim ara”, afe­geix Ramos.

I a més a més, òbvi­a­ment, l’eco­no­mia ha de con­ti­nuar anant bé. Les pre­vi­si­ons econòmiques per al con­junt de l’Estat indi­quen un crei­xe­ment del PIB del 2,5% el 2025, de l’1,9% el 2026 i de l’1,7% el 2027. “Encara que aques­tes xifres per­me­trien con­ti­nuar gene­rant ocu­pació, la tendència indica a una reducció del ritme de crei­xe­ment”, alerta el res­pon­sa­ble de Mer­cat de Tre­ball i Eco­no­mia de CCOO Cata­lu­nya.

Per dife­rents experts con­sul­tats, les dar­re­res refor­mes labo­rals també han afa­vo­rit aques­tes bones dades en taxa d’ocu­pació i altes a la Segu­re­tat Social. “Tota aque­lla part de l’atur molt rela­ci­o­nada amb la tem­po­ra­li­tat que entrava i sor­tia de manera per­ma­nent del mer­cat de tre­ball cada cop és menor, i podem detec­tar més esta­bi­li­tat en el mer­cat de tre­ball”, expli­cava Camil Ros, secre­tari gene­ral d’UGT. Cal­dria espe­rar, doncs, que aquesta taxa d’atur vagi reduint-se.

Per Josep Ginesta, Cata­lu­nya hau­ria d’aspi­rar a un 3% d’atur, un objec­tiu que només s’asso­lirà si es redu­eix l’atur de llarga durada i la taxa d’atur juve­nil, que actu­al­ment està molt lluny de les xifres euro­pees.

Més enllà de la bona evo­lució de les xifres, els experts con­sul­tats coin­ci­dei­xen que no només és impor­tant la reducció de l’atur, sinó també la qua­li­tat de l’ocu­pació cre­ada. “Cata­lu­nya està avançant en la tran­sició cap a una eco­no­mia del conei­xe­ment, però encara hi ha un per­cen­tatge ele­vat de con­trac­tes tem­po­rals i sous bai­xos”, comenta Ramos. El 23% dels con­trac­tes labo­rals con­ti­nuen sent tem­po­rals, una xifra supe­rior a la mit­jana euro­pea del 14%.

Rovira recorda que som un país espe­ci­a­lit­zat en el turisme, un sec­tor clau que incor­pora molta força de tre­ball amb una part impor­tant de llocs de tre­ball de baixa qua­li­fi­cació. És una rea­li­tat. Ara bé, hi ha estu­dis de pros­pec­tiva de la Cam­bra que augu­ren que el sec­tor turístic està crei­xent cap a un model més sofis­ti­cat, de preus més alts, amb uns ser­veis de turisme cul­tu­ral i turisme de nego­cis que reque­rirà d’uns nous per­fils pro­fes­si­o­nals més for­mats.

Men­tres­tant, “la majo­ria de la immi­gració s’ocupa en sec­tors de baix valor afe­git, com ara l’hos­ta­le­ria, les cures domèsti­ques i la cons­trucció”, diu Rovira. No obs­tant això, també s’està obser­vant un aug­ment de pro­fes­si­o­nals estran­gers en sec­tors d’alta qua­li­fi­cació, espe­ci­al­ment en les TIC. “Sense aquest influx de pro­fes­si­o­nals qua­li­fi­cats de l’exte­rior, sec­tors estratègics de l’eco­no­mia cata­lana tin­drien difi­cul­tats per fun­ci­o­nar”, con­clou Rovira.

Ara bé, el repte que té el mer­cat labo­ral català és donar sor­tida a un col·lec­tiu de per­so­nes que no té actu­al­ment for­mació qua­li­fi­cada i que bona part d’aquest col·lec­tiu fa molt temps que no tre­ba­lla. Actu­al­ment gai­rebé la mei­tat dels atu­rats cata­lans només han aca­bat la pri­mera etapa de la secundària o ni tan sols això.

Dub­tes

Hi ha, doncs, mol­tes incer­te­ses sobre què pas­sarà amb el mer­cat de tre­ball tot i les bones dades de l’atur, com que hi hagi una major pola­rit­zació de les con­di­ci­ons de tre­ball, amb una plu­ri­o­cu­pació molt més extensa de la que tenim ara, un atur juve­nil crònic i l’atur de llarga durada que col­peja espe­ci­al­ment els més grans.

Raúl Ramos, adver­teix que estem en un con­text d’eco­no­mies de pla­ta­forma que afa­vo­reix dife­rents vin­cu­la­ci­ons de tre­ball . “Cada cop hi ha més tre­ba­lla­dors que es veuen obli­gats a haver de millo­rar la seva renda, perquè tot i que el salari mínim va aug­men­tant, cada cop tenim més emple­ats amb sous bai­xos”, sen­ten­cia.

Pel que fa a la taxa d’atur de llarga durada, segons les dar­re­res dades de l’Ins­ti­tut d’Estadística de Cata­lu­nya, està al vol­tant del 3% a Cata­lu­nya, un punt per sobre de la mit­jana euro­pea. Es tracta d’un feno­men que afecta amb major inten­si­tat cate­go­ries de tre­ba­lla­dors actius, com poden ser les dones, els joves, els majors de 45 anys i les per­so­nes amb dis­mi­nució, col·lec­tius que tenen difi­cul­tats espe­ci­als d’accés a l’àmbit labo­ral. Segons les dar­re­res dades de l’EPA, els atu­rats de llarga durada repre­sen­ten el 49% del total i sumen 7.300 més que el 2023.“Són col·lec­tius que tenen més difi­cul­tats per a rede­fi­nir-se. Són pre­ci­sa­ment els col·lec­tius que han de rebre una atenció específica en el dis­seny de les polítiques d’ocu­pació”, con­si­dera Raül Ramos.

Així mateix, les per­so­nes menors de 30 anys amb estu­dis pri­ma­ris o secun­da­ris són els sec­tors de la població que afron­ten més difi­cul­tats per acce­dir al nos­tre mer­cat labo­ral. A més, la taxa d’atur juve­nil és alar­mant, tri­plica gai­rebé la del total de la població i se situa en un 21,6%. I a més a més, amb una taxa d’ocu­pació per sota del 50%.

La plena ocu­pació es con­ver­teix, doncs, en un objec­tiu ambiciós l’asso­li­ment del qual reque­reix fer front a diver­sos rep­tes estruc­tu­rals per reduir la taxa d’atur i garan­tir una ocu­pació esta­ble i de qua­li­tat. Segons els experts, les claus pas­sen per la for­mació contínua, la millora de la pro­duc­ti­vi­tat i una gestió més efi­ci­ent de les polítiques d’ocu­pació.

Desa­just

Un dels prin­ci­pals obs­ta­cles per asso­lir la fita és la manca d’agi­li­tat en la for­mació pro­fes­si­o­nal. “Em refe­reixo sobre­tot a la for­mació al llarg de la vida labo­ral i la for­mació dels atu­rats. Falta agi­li­tat dels poders públics per ajus­tar les neces­si­tats del mer­cat de tre­ball amb les de l’oferta for­ma­tiva”, des­taca Rovira, que reco­mana mirar cap al model danès. Segons aquest expert, la for­mació no hau­ria de fina­lit­zar amb la uni­ver­si­tat, sinó que hau­ria de ser un procés per­ma­nent.

Aquesta neces­si­tat es veu reflec­tida en les dades: només un 10% dels tre­ba­lla­dors cata­lans en atur acce­dei­xen a pro­gra­mes de requa­li­fi­cació, men­tre que a països com Dina­marca o Ale­ma­nya aquesta xifra supera el 30%. Rovira també indica que una política labo­ral enfo­cada a la requa­li­fi­cació pro­fes­si­o­nal i la millora de la pro­duc­ti­vi­tat per­me­tria reduir l’atur de manera sos­tin­guda: “Amb aques­tes mesu­res podríem situar-nos en un esce­nari de plena ocu­pació a llarg ter­mini”, insis­teix. El repte passa, doncs, per fomen­tar la for­mació contínua i la digi­ta­lit­zació per millo­rar la qua­li­tat de l’ocu­pació.

Les polítiques públi­ques labo­rals són un altre dels punts pen­dents de revi­sar. “Hauríem de tenir un ser­vei públic d’ocu­pació molt més ori­en­tat al trànsit de les per­so­nes cap al tre­ball, no només a la gestió d’una pres­tació o d’un curs”, asse­nyala Ginesta.

Segons aquest ana­lista, una de les solu­ci­ons passa per incen­ti­var fis­cal­ment el tre­ball: “Hauríem de tren­car amb la para­doxa espa­nyola, on la majo­ria de recur­sos es des­ti­nen a pres­ta­ci­ons en lloc d’inver­tir en polítiques acti­ves d’ocu­pació.” Això inclou­ria mesu­res per fomen­tar la mobi­li­tat labo­ral i geogràfica, així com faci­li­tar la tran­sició de les per­so­nes atu­ra­des cap al mer­cat de tre­ball. Ara com ara, el pres­su­post des­ti­nat a polítiques d’ocu­pació té una pro­porció del 85% a sub­si­dis i només el 15% res­tant pre­vist per a desen­vo­lu­par polítiques acti­ves ocu­pa­ci­o­nals.

En aquest sen­tit, altres països euro­peus han imple­men­tat polítiques de boni­fi­cació fis­cal per a empre­ses que con­trac­tin tre­ba­lla­dors de llarga durada, així com aju­des direc­tes a la mobi­li­tat labo­ral. “Si no som capaços d’apro­fi­tar l’actual crei­xe­ment econòmic per rever­tir les pato­lo­gies del nos­tre mer­cat de tre­ball, esta­rem per­dent una gran opor­tu­ni­tat”, adver­teix Ginesta.

Albert Fer­rer com­par­teix la neces­si­tat de reforçar les polítiques d’ori­en­tació i inserció labo­ral i aporta un nou ele­ment, que és la neces­si­tat de per­so­na­lit­zar les inter­ven­ci­ons: “A CCOO estem tre­ba­llant en el marc del Ser­vei d’Ocu­pació de Cata­lu­nya per millo­rar aquests pro­ces­sos i adap­tar les estratègies a les neces­si­tats reals del mer­cat.”

A més, Fer­rer insis­teix en la neces­si­tat de fer una diagnosi pre­cisa del mer­cat labo­ral: “Cal iden­ti­fi­car la com­po­sició de l’atur per adap­tar millor les polítiques d’ocu­pació. No és el mateix abor­dar un atur estruc­tu­ral per desa­jus­ta­ment de qua­li­fi­ca­ci­ons que un atur esta­ci­o­nal o cíclic.”

Dar­re­ra­ment, la Unió Euro­pea –a través de la qual es finan­cen certs pro­gra­mes d’ocu­pació–, l’Orga­nit­zació Inter­na­ci­o­nal del Tre­ball i el Banc d’Espa­nya han recla­mat la neces­si­tat de modi­fi­car les estratègies en l’àmbit de les polítiques acti­ves i espe­ci­al­ment per millo­rar l’eficiència dels pro­ces­sos d’ori­en­tació pro­fes­si­o­nal.

Una reforma que no arriba

El Ser­vei d’Ocu­pació de Cata­lu­nya va començar a defi­nir, fa tres anys, un ambiciós procés de trans­for­mació que té en l’ampli­ació i la millora de l’ori­en­tació labo­ral una de les seves prin­ci­pals palan­ques de canvi. La reforma, però, encara no està del tot des­ple­gada.

Final­ment, la immi­gració també és un fac­tor clau dins del mer­cat de tre­ball. “Hem de defi­nir quina immi­gració podem absor­bir de manera efi­ci­ent i equi­ta­tiva, tant per als qui venen com per als qui ja hi són”, adver­teix Rovira. La seva inte­gració passa per garan­tir una for­mació ade­quada i opor­tu­ni­tats labo­rals jus­tes.

A més, la falta de polítiques clares d’inte­gració en el mer­cat labo­ral està gene­rant desi­gual­tats: actu­al­ment el 25% dels tre­ba­lla­dors estran­gers tenen con­trac­tes tem­po­rals, enfront del 10% dels tre­ba­lla­dors esta­tals. La millora en la regu­lació i l’accés a la for­mació per a nou­vin­guts és inter­pre­tada pels experts com un punt fona­men­tal per garan­tir un mer­cat labo­ral més just i efi­ci­ent.

El pes de l’hostaleria
La població activa és de 4,18 milions de persones, de les quals 3.855.900 estan ocupades i 329.300 estan aturades buscant feina de manera activa. Respecte del trimestre anterior, la població en edat de treballar ha tornat a créixer (+0,6%). Més en detall per activitats econòmiques, l’hostaleria és la que més ha augmentat el volum d’ocupats interanualment (35.900 més), seguida per la informació i les comunicacions (32.800 més). A l’altre extrem, les activitats que més decauen són la química i el cautxú (21.800 menys) i molt especialment les activitats immobiliàries, professionals i tècniques (45.400 menys).

LES FRASES

Catalunya genera ocupació a un ritme del 2-3% anual, però el creixement de la població activa compensa aquesta creació de feina
Joan Ramon Rovira
cap estudis de la cambra
14
punts
és la reducció de la taxa d’atur des de l’any 2013 a l’actualitat, segons dades de l’EPA.
2,5%
Creixement
de l’ocupació mitjana que registra Catalunya anualment, des de fa uns quants anys.
El concepte en l’àmbit polític s’ha utilitzat com un reclam per expressar els èxits, que no és el mateix que la fita econòmica
Josep Ginesta
secretari general pimec
La part de l’atur relacionada amb la temporalitat que entrava i sortia permanentment del mercat de treball cada cop és menor, per la reforma laboral
Camil Ros
secretari general ugt

Becaris que també cotitzen

Des de l’1 de gener del 2024 un nou decret llei sobre becaris va marcar un abans i un després en el reconeixement dels períodes de formació per als estudiants a l’Estat. Aquest canvi normatiu obliga a la cotització a la Seguretat Social de tots els alumnes en pràctiques, independentment de si aquestes són remunerades o no, i ha tingut un impacte significatiu tant en l’àmbit laboral com en l’acadèmic.

L’objectiu d’aquesta mesura és integrar els períodes de pràctiques en la vida laboral dels estudiants, permetent que el temps dedicat a la seva formació contribueixi a la seva futura jubilació. Aquesta iniciativa inclou estudiants universitaris i de formació professional, els qui ara es beneficien d’una cobertura social que no inclou la desocupació, aporta en altres àmbits clau. A més, aquells que van realitzar pràctiques abans del 2024 poden subscriure un conveni especial per computar fins a cinc anys de cotització. En el primer any s’han donat d’alta 925.000 becaris no remunerats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia