Economia

Honda acomiadarà 180 treballadors a Santa Perpètua i deixarà de fabricar motos a Catalunya

La producció es desplaçarà a la panta italiana d'Atesa i la catalana només farà components

Cata­lu­nya dei­xarà de fabri­car motos Honda. La direcció del grup va comu­ni­car ahir als sin­di­cats de la planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occi­den­tal) que ha deci­dit tras­lla­dar aquesta pro­ducció a Itàlia. La decisió afecta 180 dels 340 tre­ba­lla­dors de la fàbrica, l'única que té a l'Estat. La intenció d'Honda és obrir un període de nego­ci­a­ci­ons amb els repre­sen­tants de la plan­ti­lla per pac­tar un pla de pre­ju­bi­la­ci­ons i bai­xes voluntàries, però si no n'hi ha prou amb les mesu­res voluntàries, abans del març del 2010 es pre­sen­tarà un ERO.

La com­pa­nyia asse­gura que "la crisi econòmica glo­bal i la bai­xada de ven­des" han obli­gat l'empresa a "reor­ga­nit­zar el seu negoci de moto­ci­cle­tes a Europa". Com explica el direc­tor gene­ral d'Honda, Edu­ard Bigas, aquest any fis­cal (va de març a abril) s'han fabri­cat 27.095 motos, lluny de les 34.945 de l'any ante­rior. Per a l'exer­cici fis­cal 2009-2010, la pre­visió és fer poc més de 10.000 uni­tats. El grup man­tindrà a Santa Perpètua la pro­ducció de motos de trial, comer­ci­a­lit­za­des sota la marca Hon­desa, però Bigas admet que aquesta és poc sig­ni­fi­ca­tiva. "Com a màxim hem fet 2.500 motos de trial i l'any que ve segu­ra­ment no en fabri­ca­rem perquè en tenim mol­tes en estoc".

Els sin­di­cats es van mos­trar ahir molt sor­pre­sos. Segons José Manuel Cabrera, res­pon­sa­ble del sec­tor de les dues rodes de CCOO, el ritme de feina havia bai­xat en els dar­rers temps i per això s'espe­ra­ven mesu­res com pre­ju­bi­la­ci­ons o un ERO tem­po­ral, però no pas la fi de la pro­ducció. "Ens estra­nya, a més, que sigui en aquest moment, quan els prin­ci­pals mer­cats s'estan recu­pe­rant". La fàbrica cata­lana exporta el 85% de la pro­ducció, bàsica­ment a França, Ale­ma­nya i Itàlia. "És una des­lo­ca­lit­zació enco­berta", denun­ci­ava ahir Cabrera. Per CCOO, és espe­ci­al­ment sig­ni­fi­ca­tiva la res­posta que han rebut de la com­pa­nyia quan se li ha pre­gun­tat què pas­sarà d'aquí dos o tres anys, quan la crisi hagi pas­sat. "Ens han dit que és segur que no hi haurà nous models". En la mateixa direcció s'expres­sava ahir a aquest diari el direc­tor gene­ral d'Honda. "El retorn del que se'n vagi cap a Itàlia ja no serà pos­si­ble, ja que tota la pro­ducció euro­pea és dub­tosa des del punt de vista dels cos­tos".

Només proveïdors
La fàbrica de Santa Perpètua es que­darà amb una acti­vi­tat fins ara resi­dual que es vol poten­ciar. És la d'injecció de plàstic i pin­tura. "Vam fer una impor­tant inversió fa poc i fem tas­ques molt espe­ci­a­lit­za­des, com pin­tura hidro­so­lu­ble, així que serem proveïdors d'Itàlia, i si ara hi tre­ba­llen trenta per­so­nes d'aquí poc seran cin­quanta", indi­cava ahir la direcció d'Honda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.