Economia

Alzamora s'obre al mercat a través de la innovació

El grup d'embalatge i d'arts gràfiques, amb 110 anys d'història, destina el 20 per cent de la seva producció a l'exportació

L'any passat va facturar 21 milions, que preveu incrementar aquest 2010

Una ouera de cartró reci­clat, un estoig encu­nyat amb un tacte de pell de maduixa, l'embol­call d'un pack de cer­ve­ses que sem­bla tret del fri­gorífic... és l'art de fer excep­ci­o­nal allò que és quo­tidià. Són exem­ples, però molt expli­ca­tius, de la pro­ducció del grup Alza­mora, que ara con­so­lida l'expansió exte­rior obrint negoci en mer­cats emer­gents, tot i que el seu mer­cat forà més impor­tant és l'Estat francès. En con­junt, des­tina un 20 per cent de la pro­ducció –21 mili­ons d'euros anu­als el 2009– a l'expor­tació. La resta es dis­tri­bu­eix a Cata­lu­nya i a l'Estat espa­nyol, el mer­cat natu­ral.

El grup Alza­mora, amb la ter­cera gene­ració al cap­da­vant, és refe­rent al sec­tor de l'emba­latge i de les arts gràfiques. Té tres fac­to­ries. A Sant Joan les Fonts, hi té la fàbrica d'emba­latge, és a dir, de tot tipus d'estoigs, packs, expo­si­tors, PLV, dis­plays, agru­pa­dors, etc. A part, ofe­reix als cli­ents el Sis­tem Car­ton Box, que aporta al cli­ent la maquinària que li cal per auto­ma­tit­zar la pro­ducció.

A Girona, hi té la fàbrica dedi­cada a les arts gràfiques, Gràfiques Alza­mora, on impri­meix lli­bres, catàlegs i fulle­tons, bos­ses, eti­que­tes, pros­pec­tes, manu­als, fulle­tons, lli­bres, eti­que­tes, manu­als, etc. en off­set i digi­tal.

I, a Olot, hi té Alpack Plas­tic, que es dedica a la fabri­cació d'emba­lat­ges amb plàstic com els pots, estoigs, win­dow-box, etc.

El grup Alza­mora s'ha dis­tin­git de sem­pre per l'espe­rit pio­ner, l'acti­tud de ser­vei i una posició en el mer­cat, fruit del col·lec­tiu de pro­fes­si­o­nals qua­li­fi­cats que fet que sigui líder en el sec­tor.

Lide­ratge

La capa­ci­tat d'inno­vació, qua­li­tat i ser­vei d'Alza­mora li han val­gut, entre molts pre­mis i dis­tin­ci­ons, dues vega­des el Worlds­tars, que són els pre­mis més impor­tants d'aquest sec­tor a nivell mun­dial. Aquest 2010, ha estat guar­do­nat amb el premi Gremi per un estoig Ipsis per ampo­lles de vi. La nòmina de pre­mis és molt llarga, des d'una bossa per Loewe fins a estoigs per Idesa Par­fums, colònies Puig o Dana, enva­sos d'espàrrecs per Casa­grande, un expo­si­tor per Beiers­dorf, cai­xes per roba inte­rior Unno, estoigs de cosmètica de Coty Astor, Alqui­mia o, per citar només un altre exem­ple, pels endolls de la firma elèctrica Simon.

Inno­vació

El grup Alza­mora ha apos­tat sem­pre per la inno­vació. Per això, té un depar­ta­ment d'R+D+i que crea pro­to­tips i maque­tes, for­mula idees, dis­senys, for­mes, colors, mate­ri­als, i solu­ci­ons. Aquesta aposta es con­creta amb l'adqui­sició de la maquinària i de la tec­no­lo­gia més punta que hi ha al mer­cat. Un bon exem­ple d'aquesta estratègia és el magat­zem intel·ligent i robo­tit­zat de la fabrica de Sant Cosme, a Sant Joan les Fonts, que va inau­gu­rar l'any 2004. És una estruc­tura de 25 metres d'altura, 5 sota terra per com­plir la nor­ma­tiva urbanística de la zona, amb estruc­tu­res de doble fondària de palets, la qual cosa els per­met apro­fi­tar molt més els metres cúbics d'emma­gat­ze­matge. Fun­ci­ona amb dos robots.

L'any 2004 és una de les dates impor­tants per Alza­mora. Tres anys després d'obrir la fàbrica d'emba­latge de plàstic a Olot, tan­cava defi­ni­ti­va­ment la fàbrica mare, del Pou del Glaç, i es tras­lla­dava a Sant Cosme, a la nova fàbrica. Alza­mora havia opti­mit­zat al màxim les ins­tal·laci­ons de la fàbrica del cen­tre de la capi­tal gar­rot­xina i fins i tot havia habi­li­tat magat­zems a l'antiga nau de Rigat del Pla de Dalt i a una del polígon de la Solfa, al barri de Sant Roc –on ara té l'empresa de plàstics– i ja no podia créixer més. La nova fac­to­ria de Sant Joan les Fonts li va per­me­tre solu­ci­o­nar aques­tes neces­si­tats de crei­xe­ments i, a la vegada, posar en fun­ci­o­na­ment unes ins­tal·laci­ons modèliques i adap­ta­des a les neces­si­tats empre­sa­ri­als i de pro­ducció més exi­gents.

El grup Alza­mora té, actu­al­ment, un total de 180 tre­ba­lla­dors repar­tits per les tres fàbri­ques i exporta un 20 per cent de la pro­ducció, que xifra en volum de negoci i no pas en nom­bre d'uni­tats. L'any pas­sat, el grup va fac­tu­rar 21 mili­ons d'euros i, per aquest any, pre­veu tan­car amb un incre­ment d'entre el 2 i el 3 per cent. El seu mer­cat natu­ral és Cata­lu­nya, la resta de l'Estat espa­nyol i l'Estat francès, però té presència tes­ti­mo­nial a altres països.

LA XIFRA

21
milions d'euros és la facturació del 2009
del grup Alzamora, que aquest any preveu incrementar en un 2 o 3%.

LA DATA

1900
És l'any en què Pere Alzamora Michel
inicia les arts gràfiques rere la llibreria que tenia al carrer Crivillers.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.