Economia

Innovar: de la bona idea a la comercialització

Creápolis, d'Esade, o el K2M de la UPC, acullen algunes de les iniciatives més agosarades en R+D amb aplicacions pràctiques en l'empresa

L'empresa mitjana comença a destinar-hi esforços, però en el cas de la petita, el finançament i les reticències en retarden el procés

Sem­bla clar que un ele­ment fona­men­tal per tirar enda­vant pro­jec­tes de R+D i inno­vació en gene­ral és el mari­datge entre empre­ses i uni­ver­si­tats. Al K2M, un edi­fici de la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya (UPC) en què s'impulsa aquesta trans­ferència dels resul­tats de la recerca en l'àmbit empre­sa­rial, hi ha, per exem­ple, el pro­jecte Block­sat. Antoni Cas­tro, engi­nyer de l'empresa Sener que ha lide­rat la ini­ci­a­tiva, explica que el pro­jecte es tracta d'un sis­tema de con­trol del trànsit fer­ro­vi­ari per rea­pro­fi­tar les línies de poc trànsit –gene­ral­ment d'una sola via–, moder­nit­zar-les i donar-hi segu­re­tat.

El pro­jecte, explica Cas­tro, va començar el 2006 amb una patent pro­vi­nent del sec­tor aeronàutic i ja està en la fase de pro­ves finals, de manera que enguany podrà pas­sar a la fase comer­cial. Per a Cas­tro, en un moment de crisi, el millor que es pot fer és poten­ciar la recerca pen­sant en la inno­vació, és a dir, “trans­for­mant la recerca en pro­ducte comer­cial”, per la qual cosa la R+D és “l'única eina” de sor­tida del mal moment econòmic.

Per la seva banda, DLM Solu­ti­ons Group és del viver d'empre­ses Cre­a­po­lis, impul­sat per Esade. Toni Laserna, el seu direc­tor exe­cu­tiu, comenta que la R+D ajuda, per exem­ple, “a evi­tar les des­lo­ca­lit­za­ci­ons”, perquè la millora dels pro­ces­sos, aporta valor afe­git en moments en què aquest pot ser vital per a la super­vivència de sec­tors crítics i d'empre­ses amb pro­ble­mes. DLM, amb només 15 per­so­nes i “molta matemàtica al dar­rere”, dóna ser­vei a grups impor­tants com Gene­ral Óptica, Inox­crom o Mango i els ofe­reix millo­res en molts àmbits, com la fabri­cació, la logística, la burocràcia, etc., per “gua­nyar pro­duc­ti­vi­tat, eficiència i sos­te­ni­bi­li­tat”. Laserna refle­xi­ona sobre què està sent la crisi en el món de la recerca: “Ens hau­ria d'haver bene­fi­ciat, perquè som una obli­gació per a la super­vivència o èxit d'una com­pa­nyia”. Però el gran pro­blema és el finançament que, per “les reticències de les empre­ses més peti­tes”, s'ha fre­nat la gene­ra­lit­zació d'aquest recurs per a un crei­xe­ment que, per a Laserna, “s'ha de plan­te­jar a llarg ter­mini”.

Eco­no­mia en xarxa

A Creápolis, també hi ha Isoco, un grup que pro­du­eix pro­gra­ma­ris per desen­vo­lu­par el que defi­nei­xen com “eco­no­mia en xarxa”, és a dir, “ser cons­ci­ent que l'empresa no s'acaba a les parets del seu edi­fici sinó que comença a casa del pri­mer proveïdor i s'acaba en la de l'últim cli­ent”, segons explica Javier Aróste­gui, direc­tor gene­ral de la com­pa­nyia. A Isoco, han donat ser­vei a empre­ses i ins­ti­tu­ci­ons com Map­fre, Almi­rall, la Cam­bra de Comerç o la Gene­ra­li­tat la diver­si­tat de les quals demos­tra la ver­sa­ti­li­tat de la seva oferta, que va fer que l'any pas­sat fac­tu­res­sin 6,3 mili­ons d'euros, “amb crei­xe­ment d'un 5%”, que espe­ren que con­tinuï aquest any.

Per a Aróste­gui, “inno­var és la volun­tat de can­viar i d'assu­mir el risc que això suposa”, i ara per ara l'assig­na­tura pen­dent no és pas convèncer-ne les grans ni les mit­ja­nes empre­ses, “per a les quals la neces­si­tat d'inno­var és evi­dent”, sinó d'arros­se­gar-hi les peti­tes.

Però pel que fa a la inno­vació, també hi ha pro­jec­tes ambi­ci­o­sos i valents com el de Ramon Gené que, fora dels canals i els clústers esta­blerts d'inno­vació, acaba d'impul­sar en soli­tari un model de comer­ci­a­lit­zació ali­mentària ori­gi­nal i inno­va­dor. A través de la seva empresa Dàlit Natura, amb seu a Tar­roja, a la comarca de la Segarra, Gené dis­tri­bu­eix fruita seca en un envàs, ideat per ell i pre­pa­rat per anar al micro­o­nes, que per­met con­su­mir amet­lles i ave­lla­nes aca­ba­des de tor­rar a la llar. Gené ja ha fir­mat un acord per a la dis­tri­bució del pro­ducte a la cadena de super­mer­cats Plus Fresc, a les comar­ques de Ponent, i també en comerços de Girona, i asse­gura que la unió intel·ligent de tra­dició i inno­vació pot donar algu­nes claus de l'èxit en el sec­tor agro­a­li­men­tari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.