Gran angular

contra xifrada

Mel catalana i ‘sushi' japonès

Alimenta tant la mel d'abella com la llet d'ovella”. La dita neix del refranyer popular català i ha aconseguit travessar fronteres. Fins i tot al llunyà país del sol naixent estan al cas de la sapiència mediterrània i a l'hora de proveir-se de mel es posen en mans catalanes. L'Apícola Rossend Margalef en pot donar fe ja que ha aconseguit col·locar en l'hiperexigent mercat nipó part de la seva producció.

El recentment premiat Margalef (l'Institut Internacional del Sabor i la Qualitat va guardonar les seves mels en un acte celebrat el mes passat a Brussel·les) envia els pots de derivat de nèctar des del petit municipi del Perelló, a la comarca del Baix Ebre, directament a un distribuïdor japonès que s'encarrega llavors de repartir la mel made in Catalonia per les botigues de Tòquio. El fet que aquest distribuïdor tingui l'exclusiva per portar la mel ebrenca a l'altra punta del món impedeix una presència generalista ja que el distribuïdor només assorteix nou botigues de la capital japonesa que, això sí, no venen altra cosa que no sigui mel: “Aquí seria impossible que un comerç pogués viure només de vendre mels del món”.

TERRATRÈMOL.

La viabilitat sí que és possible al Japó, on el quilo de mel Margalef surt a 60 euros (es comercialitza en pots de 250 grams), gairebé quatre vegades més car que aquí.

L'any passat l'Apícola Margalef va enviar, repartits en dues comandes, uns 35.000 quilos de mel al Japó i per la primavera d'aquest any estava prevista una nova remesa, però el terratrèmol que va devastar el país el mes de març -i la posterior crisi nuclear- ha fet aturar de moment la relació comercial.

Rossend Margalef no tem perquè els tractes es refacin, però “ara donen prioritat al seu producte propi per ajudar a recuperar el país”, diu, i destaca que el client japonès “és molt exigent i molt estricte”. De fet, explica que tots els pots que volen al Japó han estat revisats un per un a contrallum per detectar-hi possibles impureses.

DES DE LA BASE.

Margalef té gairebé 30 anys d'experiència en el món de l'apicultura però posa de manifest que no va atacar la vessant més comercial del negoci fins que es va atrevir a vendre la seva mel en fires gastronòmiques catalanes: “Durant anys cada cap de setmana de tardor estava ocupat voltant per vendre la mel”. Admet que aquella va ser una bona escola de màrqueting i una bona font de contactes que li van permetre mirar cap a l'exterior. Un pas que considera clau perquè “l'Estat espanyol és un gran productor de mel i t'obliga a vendre el producte a preu més baix. Nosaltres creiem que en lloc del preu el que cal és treballar el producte i donar-li valor afegit”.

Fins llavors Margalef havia trobat en envasadores de França i Itàlia un bon mercat per vendre la seva mel, però, tot i que no abandona el sustentacle que suposa la venda a granel, buscant reblar el clau va apostar per comercialitzar la seva marca pròpia.

En aquest sentit descobreix a “Catalunya i a Andorra” una bona acceptació de la marca (“suposen un 25% del total de les nostres vendes”) però entén que el gros de la producció ha de volar cap a fora.

LA CONNEXIÓ JAPONESA.

Sense deixar d'etiquetar en català i sense perdre les vendes a granel a França, Itàlia i Alemanya (primera potència mundial en venda i consum de mel), Margalef troba un punt d'inflexió en el congrés mundial d'apicultura que se celebra a Montpeller l'any 2009. “El contacte amb el distribuïdor japonès es fa dissabte i dilluns ja són aquí per veure l'empresa i els llocs on tenim repartides les arnes”. No és fàcil ensenyar tot el mostrari ja que l'empresa té 3.000 arnes -caixes on crien les abelles- i les mou pel territori (fa transhumància) en funció de l'època de l'any. Així, la mel de romaní l'obté de la vall de l'Ebre, però la mel de taronger surt dels cítrics del Montsià i la mel d'alta muntanya s'obté de la pol·linització de les flors de la Cerdanya i el Pirineu.

A raó de 50.000 abelles per cada caixa, Margalef se les ha de veure amb 150 milions d'insectes que “només de sentir la remor del camió ja es posen nerviosos”. L'empresa treballa ara en una gamma de mel selecta per a gurmets i ultima contactes amb una cadena de supermercats dels Estats Units per exportar-hi producte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona