Empreses

Les vendes del grup Borges al mercat exterior ja suposen el 72%

La multinacional catalana, que ja té 14 factories arreu del món, vol consolidar la seva presència al Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina.

Produeix part dels aliments que ven en més de 1.500 hectàrees que té a l'Estat i Califòrnia

Bor­ges Medi­ter­ra­nean Group pro­du­eix i comer­ci­a­litza olis, oli­ves, fruita seca i altres pro­duc­tes gràcies a un con­glo­me­rat de 36 empre­ses, gai­rebé totes de capi­tal català. Aquest grup suma 986 emple­ats i una fac­tu­ració de 519 mili­ons, el 72% dels quals prové del mer­cat exte­rior. A més, aquest crei­xe­ment en les expor­ta­ci­ons també va aug­men­tar un 13% en el dar­rer exer­cici.

L'estratègia d'aquesta mul­ti­na­ci­o­nal s'ha cen­trat en els dar­rers anys en la seva expansió inter­na­ci­o­nal i els seus pro­duc­tes arri­ben ja a 130 països dels cinc con­ti­nents. Així, els olis de la marca Bor­ges són els de més dis­tri­bució al món. Però el grup també és un dels cinc pri­mers ope­ra­dors mun­di­als de nous i el pri­mer expor­ta­dor esta­tal de fruita seca.

Aquesta aposta és la que fa uns anys va por­tar a modi­fi­car la seva deno­mi­nació inter­na­ci­o­nal i pas­sar del Grup Bor­ges a Bor­ges Medi­ter­ra­nean Group, incor­po­rant el con­cepte medi­ter­rani per la seva defensa d'una ali­men­tació salu­da­ble i reco­ne­guda en aquesta lati­tud del pla­neta.

La mul­ti­na­ci­o­nal dis­posa ara de catorze fac­to­ries arreu del món, vuit de les quals a l'Estat espa­nyol, inclo­ent-hi les plan­tes de Tàrrega i les dues de Reus. Les sis res­tants s'ubi­quen per tots els con­ti­nents, des­ta­cant la gran aposta que Bor­ges va fer a Califòrnia, tot i que també té fac­to­ries al Mar­roc, Tunísia, Egipte, Xile o Jordània.

No obs­tant, en els dar­rers anys, el grup vol con­so­li­dar la seva expansió mun­dial i ser pre­sent als mer­cats més emer­gents del pla­neta. Així, ha obert fronts comer­ci­als al Bra­sil, l'Índia, Rússia i la Xina i ja ha començat a posi­ci­o­nar-se en aquests mer­cats amb fili­als pròpies. Pel poten­cial de població i de negoci d'aquests qua­tre països, el grup con­si­dera estratègic con­so­li­dar-se en aquests mer­cats emer­gents.

Bor­ges és una de les mul­ti­na­ci­o­nals més potents del país i es manté en mans de la família Pont, la que la va fun­dar al 1896 a Tàrrega, a la comarca de l'Urgell, amb un negoci de com­pra i venda d'olis i amet­lles. Després, van ini­ciar la indus­tri­a­lit­zació d'aquesta empresa amb la com­pra de maquinària per trac­tar fruita seca o ela­bo­rar oli. Ara mateix, Ramon Pont i Josep Pont són pre­si­dent i con­se­ller dele­gat, res­pec­ti­va­ment, del grup empre­sa­rial.

Bor­ges pro­du­eix bona part dels ali­ments que comer­ci­a­litza i dis­posa de més de 1.500 hectàrees pròpies de plan­ta­ci­ons, sobre­tot loca­lit­za­des a l'Estat espa­nyol i Califòrnia. I ara cen­tra el seu negoci en olis, vina­gres, guar­ni­ments per a ama­ni­des, nous i altres fruits secs, snacks, oli­ves o car­xo­fes. També dis­po­sen de pro­duc­tes per a càterings pro­fes­si­o­nals i res­tau­ració. Des­ta­quen també per l'èxit comer­cial les cot­nes i cris­pe­tes per a micro­o­nes.

Bor­ges Medi­ter­ra­nean Group dis­tri­bu­eix els seus pro­duc­tes sota les mar­ques Bor­ges, Popi­tas, Star, Cara Mia, Tra­mier, ITLV, Alfer­dous, Paci­fic Choice i Capricho Anda­luz. Amb aquest reper­tori d'alter­na­ti­ves comer­ci­als, ade­qua­des a gus­tos, tendències i cul­tu­res de cada país, el grup ha acon­se­guir intro­duir-se en les prin­ci­pals mar­ques de dis­tri­bució i de super­mer­cats del món.

Com a nove­tats, Bor­ges manté una cons­tant en la inno­vació per tal de reno­var i millo­rar la seva oferta, tot i man­te­nint l'objec­tiu de pro­mo­ci­o­nar la dieta medi­terrània i l'ali­men­tació salu­da­ble.

Així, al 2012 va treure l'Oli de Pri­mera Collita, només dis­po­ni­ble durant la collita. També ha llançat al mer­cat inter­na­ci­o­nal les noves Popi­tas Zero, que són les pri­me­res cris­pe­tes per a micro­o­nes del mer­cat sense matèria grassa afe­gida. Es tracta, a més, d'una patent mun­dial de Bor­ges. Una ter­cera nove­tat és la reno­vació de l'enva­sat de tots els seus pro­duc­tes.

La mul­ti­na­ci­o­nal també ha vol­gut poten­ciar l'àmbit de la res­pon­sa­bi­li­tat social empre­sa­rial i de la con­ci­li­ació de la vida fami­liar i labo­ral. En aquest sen­tit, la plan­ti­lla de Bor­ges està for­mada per 986 emple­ats, un 57% dels quals són homes i un 43%, dones. Per edats, més del 50% dels tre­ba­lla­dors són majors de 40 anys, amb un índex d'anti­gui­tat supe­rior als deu anys en el 45% dels casos. Altres acci­ons són, per exem­ple, l'aug­ment pro­gres­siu de tre­ba­lla­dors amb dis­ca­pa­ci­tats, que supera el 2% exi­git per la llei, o la par­ti­ci­pació i l'impuls de pro­gra­mes a favor de la vida sana i el medi ambi­ent.

Borges, una de les principals multinacionals catalanes, neix a Tàrrega a partir d'un negoci de compra i venda d'olives i ametlles a càrrec d'Antoni Pont i Dolors Creus. Al 1940 comença la venda d'oli a granel i l'expansió industrial. Al 2011 passa a denominar-se Borges Mediterranean Group
Facturació
519 M€
Treballadors
986
Any de fundació
1896


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.