Empreses

Fruits de Ponent creix en producció de fruita de pinyol i ja n'exporta un 80%

La cooperativa de segon grau d'Alcarràs té una collita de 70 milions de quilos i arribarà als 85 d'aquí a dos anys.

L'empresa explota 2.600 hectàrees i dóna servei a 200 famílies adherides

Fruits de Ponent és una coo­pe­ra­tiva de segon grau que suma les pro­duc­ci­ons de les coo­pe­ra­ti­ves d'Alcarràs, Ramell (també d'Alcarràs), Bena­vent i la Por­te­lla (que s'han fusi­o­nat fa pocs mesos) i la de Bina­cet (d'Osca).

Entre totes explo­ten 2.600 hectàrees de fruita d'unes 200 famílies asso­ci­a­des i que gene­ren una pro­ducció anual de 70 mili­ons de qui­los de fruita dolça. La immensa majo­ria d'aquesta pro­ducció és la fruita de pinyol i que se cen­tra en els préssecs, les nec­ta­ri­nes i els para­gua­ians o préssecs plans, la gran espe­ci­a­li­tat de l'empresa llei­da­tana.

També sumen qui­los de fruita de lla­vor, com ara pomes i peres, que supo­sen uns 10 mili­ons de qui­los, però en clar retrocés. Per això, alguns estu­dis de mer­cat han situat Fruits de Ponent com la pri­mera empresa de l'Estat en volum de fruita de pinyol i la quarta d'Europa, tot i que la distància amb la pri­mera és molt petita.

El direc­tor gene­ral de Fruits de Ponent, Jordi Dol­cet, expli­cava que el poten­cial pro­duc­tiu creix i que l'objec­tiu de la soci­e­tat és arri­bar als 85 mili­ons de qui­los de fruita en un període de dos anys.

Un 80% de la pro­ducció es ven fora de l'Estat espa­nyol i Ale­ma­nya i la Gran Bre­ta­nya són els dos prin­ci­pals mer­cats. No obs­tant això, segons explica Dol­cet, també han obert mer­cat a altres països euro­peus, com ara els nòrdics, i també a Rússia, Amèrica o els Emi­rats.

“El mer­cat intern està satu­rat i tro­bes grans pro­duc­ci­ons i de mol­tes zones espa­nyo­les, per això des de fa anys que nosal­tres hem optat per sor­tir a fora i, a més, el mer­cat euro­peu està molt desen­vo­lu­pat”, mani­fes­tava Jordi Dol­cet.

Un dels objec­tius és “arri­bar com més a prop millor del con­su­mi­dor final, i ara la manera de fer-ho és mit­jançant les grans superfícies comer­ci­als”, explica el direc­tor gene­ral de Fruits de Ponent.

Les distàncies, a més, cada cop són més cur­tes, perquè s'han desen­vo­lu­pat molt els pro­ces­sos de la cadena del fred i, per tant, es pot trans­por­tar la fruita a grans distàncies i arriba en per­fecte estat, hi afe­gia el direc­tor de l'enti­tat.

Jordi Dol­cet també argu­men­tava que cada vegada més els con­su­mi­dors bus­quen una ali­men­tació salu­da­ble i de qua­li­tat, “i també sanitària­ment per­fecta”. Així, l'empresa posa espe­cial atenció als pro­ces­sos de segu­re­tat ali­mentària i als trac­ta­ments. Per això, Fruits de Ponent com­pra amb cer­ti­fi­ca­ci­ons de qua­li­tat en pro­ces­sos, pro­ducció inte­grada, de gestió medi­am­bi­en­tal i de res­pon­sa­bi­li­tat social.

En aquest sen­tit, Fruits de Ponent ha obtin­gut en els últims exer­ci­cis dos pre­mis, un d'euro­peu i un altre d'esta­tal al pro­grama de res­pon­sa­bi­li­tat social. Jordi Dol­cet va expli­car que ”ja tre­ballàvem en molts pro­gra­mes d'inte­gració, suport fami­liar, mul­ti­cul­tu­ra­li­tat, con­ci­li­ació d'hora­ris labo­rals i fami­li­ars, plans per als infants,... i ales­ho­res vam des­co­brir que hi havia una cer­ti­fi­cació que acre­dita aquesta feina”.

En aquest camp, aquest estiu, per exem­ple, faran per pri­mera vegada unes colònies per als fills dels tre­ba­lla­dors, una ini­ci­a­tiva que faci­lita als pares poder tre­ba­llar i tenir els fills ocu­pats amb acti­vi­tats edu­ca­ti­ves i de lleure.

Fruits de Ponent també és una de les grans coo­pe­ra­ti­ves cata­la­nes que s'han unit en el pro­jecte de cre­ació i pro­moció de la marca Oki de para­gua­ians. Aquesta fruita plana té una gran accep­tació als mer­cats euro­peus i els preus també han estat ele­vats i satis­fac­to­ris per als page­sos. Aquesta situ­ació ha gene­rat que en els últims anys s'hagin mul­ti­pli­cat el nom­bre d'hectàrees dedi­ca­des a aquest con­reu. Dol­cet expli­cava que “és un pro­ducte dife­rent, ràpid de dis­tin­gir i fàcil de men­jar” i que, tot i haver-hi mol­tes vari­e­tats, és més esta­ble que els préssecs, ja que la majo­ria de les vari­e­tats dels para­gua­ians coin­ci­dei­xen a ofe­rir una carn blanca i un gust dolç. En canvi, els préssecs o les nec­ta­ri­nes tenen més vari­e­tats de dolçor, refres­cant, duresa,... i això fa que l'oferta sigui més vari­ada i menys esta­ble. Zones de Múrcia i Itàlia han inten­tat també plan­ta­ci­ons de préssecs plans, però, segons Dol­cet, o tenen gus­tos dife­rents o són de menys qua­li­tat. “Amb Oki bus­quem un reco­nei­xe­ment imme­diat al mer­cat d'un pro­ducte bo, dife­rent i de qua­li­tat”, afir­mava el direc­tor gene­ral de Fruits de Ponent.

La coo­pe­ra­tiva de segon grau, amb seu a Alcarràs, té una plan­ti­lla fixa de 71 tre­ba­lla­dors i ara, quan comença la cam­pa­nya de recol·lecció i d'enva­sat i emma­gat­ze­matge s'arri­ben a superar els 700 emple­ats. La con­trac­tació de tem­po­rers fluc­tua en funció de les neces­si­tats, i en els últims anys també ha can­viat la tipo­lo­gia, ja que “abans tot era con­trac­tació en ori­gen i ara tots són d'aquí, encara que alguns van néixer en altres països”, segons Dol­cet.

Fac­tu­ració

32 M€

Tre­ba­lla­dors

71

Any de fun­dació

1992

Aquesta cooperativa de segon grau neix de l'acord de quatre cooperatives lleidatanes i una d'Osca, i centren la seva producció en la fruita, especialment en la de pinyol; és a dir, préssec, nectarina i paraguaians, o préssecs plans, que els ha convertit en líders en aquest camp.
Plans de futur

Expansió gràcies a aliances amb altres grups

Fruits de Ponent és conscient que depèn en gran mesura de la collita de la fruita de pinyol i de si aquesta, ja sigui per preus o per un temps molt advers, provoca greus perjudicis a l'economia de la cooperativa. Per això treballen des de fa temps en la diversificació del negoci i per tenir altres alternatives complementàries a l'activitat principal. Jordi Dolcet explicava que aquesta diversificació es farà augmentant la mida de l'empresa mitjançant aliances amb aquestes cooperatives o indústries. “Negociem amb altres empreses que ens aportin productes complementaris als nostres i d'altres èpoques de l'any”. Fruits de Ponent també ven oli verge extra, sucs i altres productes en els quals intervé la fruita. També han ampliat serveis amb una agrobotiga a Alcarràs i amb gasolineres de la marca Ramell a Alcarràs i Benavent.

L'entitat també participa en l'ambiciós projecte Fruit Futur per crear varietats de fruiters adaptats a les terres i el clima de la plana de Lleida. És un projecte conjunt de Fruits de Ponent, l'IRTA i tres empreses més.

La innovació és permanent i manté diversos convenis de col·laboració amb la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRTA.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.