Gran angular

La Unesco i Catalunya (2)

Una de les declaracions de la Memòria de la Humanitat és la de les ‘Capitulacions de Santa Fe' (1492), un document clau per a l'inici efectiu de l'aventura americana dels regnes hispànics, del qual només es coneix la còpia existent a l'Arxiu de la Corona d'Aragó de Barcelona. Preparat per Joan de Coloma, secretari de Ferran II, el document -llargament debatut- seria signat per Cristòfol Colom (que obtindria la promesa de nomenament de lloctinent o virrei, càrrec inexistent a Castella)

Algu­nes de les decla­ra­ci­ons com a Patri­moni de la Huma­ni­tat de la Unesco ens donen pis­tes sobre les direc­ci­ons que prendrà l'eco­no­mia cata­lana moderna.

Pel que fa a les cons­truc­ci­ons cata­la­nes que s'inclo­uen en la llista del Patri­moni Mate­rial no hi tro­bem ni mones­tirs, ni llot­ges: seran for­ti­fi­ca­ci­ons de l'era de la pólvora. La dita edat moderna és l'edat de la mili­ta­rit­zació de l'eco­no­mia (com si moder­nit­zar fos sinònim de mili­ta­rit­zar). En con­cret, les decla­ra­ci­ons han estat dues. Pri­mera, les ciu­ta­de­lles de Mont­lluís i de Vila­franca de Con­flent, pro­jec­ta­des pel maris­cal Vau­ban, que situen la Cata­lu­nya Nord dins del Regne de França. Segona, el con­junt emmu­ra­llat de Dalt sa Vila (segle XVI), a Eivissa, que forma part d'una decla­ració con­junta de tota l'illa, on la bio­di­ver­si­tat ocupa el lloc des­ta­cat.

Les decla­ra­ci­ons de la Memòria de la Huma­ni­tat que cor­res­po­nen a aquest període i a aquest país són més civils (per bé que també tenen una com­po­nent mili­tar). També són dues. Una és les Capi­tu­la­ci­ons de Santa Fe, (1492) un docu­ment clau per a l'inici efec­tiu de l'aven­tura ame­ri­cana dels reg­nes hispànics, del qual només es coneix la còpia exis­tent a l'Arxiu de la Corona d'Aragó de Bar­ce­lona. Pre­pa­rat per Joan de Coloma, secre­tari de Fer­ran II, el docu­ment -llar­ga­ment deba­tut- seria sig­nat per Cristòfol Colom (que obtin­dria la pro­mesa de nome­na­ment de lloc­ti­nent o vir­rei, càrrec ine­xis­tent a Cas­te­lla), Fer­ran I, el comte-rei de Cata­lu­nya-Aragó, i Isa­bel I, reina de Cas­te­lla-Lleó.

L'altra és el Trac­tat de Tor­de­si­llas (1494), que desen­vo­lupa la but­lla Inter Cae­tera (1493), i serà com­ple­tat pel Trac­tat de Sara­gossa (1529). En aquests docu­ments, tute­lats tots ells pels papes Borja i basats en la car­to­gra­fia de Jaume Fer­rer de Bla­nes, i sig­nats per tres reis (Por­tu­gal, Cas­te­lla i Cata­lu­nya-Aragó), s'esta­bleix, per pri­mer cop, un sis­tema-món no basat en la força dels exèrcits. Les dues grans àrees d'influència política en què es divi­di­ria el món esta­rien defi­ni­des per un meridià: el 46º37'W.

La Unesco ha decla­rat, a més, Patri­moni Imma­te­rial de la Huma­ni­tat les Cata­lo­nia Human Towers: els cas­tells. Una acti­vi­tat col·lec­tiva ori­ginària d'una àrea molt con­creta dels Països Cata­lans, del fun­ci­o­na­ment de la qual en tenim pro­ves escri­tes des del dar­rer terç del segle XVIII.

Els cas­te­llers, els cons­truc­tors d'uns pro­duc­tes ins­tan­ta­nis d'una gran bellesa, les tor­res o piràmides huma­nes, han anat difo­nent una forma d'orga­nit­zació col·lec­tiva molt pecu­liar, que demana, és clar, tot un procés d'apre­nen­tatge. Qual­se­vol per­sona hi pot par­ti­ci­par d'alguna manera. Totes les edats i els dos sexes hi tenen un rol. Els més petits, curi­o­sa­ment, són molt impor­tants. El tre­ball és volun­tari, sense remu­ne­ració monetària. Les ren­des per­ce­bu­des pels cas­te­llers són ren­des espi­ri­tu­als, o psi­cològiques. La com­petència entre colles cas­te­lle­res es basa, només, en la qua­li­tat de l'esforç rea­lit­zat.

El més sor­pre­nent, però, és l'èxit social d'aquest tipus d'acti­vi­tat, que no es pot con­si­de­rar ni com una pràctica espor­tiva ama­teur, ni com una mani­fes­tació fes­tiva. A mesura que ha anat avançant la mer­can­ti­lit­zació de les rela­ci­ons huma­nes, quan, poc a poc, tot té un preu (i, sovint, és tot a cent), ha anat crei­xent l'interès d'amplis sec­tors de la població cata­lana. I ha aug­men­tat molt la xifra i el volum de les colles cas­te­lle­res. Segons la Unesco, a més, els cas­tells fomen­ten la cohesió social, que és, recor­dem-ho, un fac­tor que afa­vo­reix el crei­xe­ment econòmic.

Si seguim les pis­tes que ens donen les decla­ra­ci­ons de la Unesco, l'herència de l'eco­no­mia de l'edat moderna cata­lana seria, doncs, ambi­va­lent. D'un cos­tat, hi hau­ria les for­ta­le­ses que han ser­vit per cons­truir els estats mili­tars moderns (francès i espa­nyol).

De l'altra, el Sin­di­cat de Remen­ces que farà pos­si­ble una fórmula empre­sa­rial tan eficaç com la de les masies, i els docu­ments que són l'avant­sala de la inte­gració de l'eco­no­mia cata­lana en l'eco­no­mia del món. I, per fi, els cas­tells, que són coo­pe­ració, esforç, bellesa ins­tantània. En defi­ni­tiva, la vida.

Les missions franciscanes

El 2005, la Unesco va declarar Patrimoni de la Humanitat una obra catalana a Amèrica: el conjunt de les cinc missions franciscanes de Sierra Gorda de Querétaro, projectades i dirigides entre 1750 i 1760 per Ginebró Serra. Les missions de l'orde mendicant dels franciscans foren unes microciutats econòmicament autosuficients (gràcies, en part, a la incorporació d'algunes de les noves tecnologies de la Il·lustració) en les quals s'assajava el pas d'una economia basada en el nomadisme a una economia sedentària més segura de gran explotació agrària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.