Economia

Els càmpings, contra les autocaravanes al carrer

El sector ha comptabilitzat vint-i-cinc punts a la demarcació on aquests vehicles aparquen en llocs que no estan habilitats

Visitaran els ajuntaments per lluitar contra una pràctica que els perjudica

Roses, Platja d'Aro i l'Estartit són alguns
dels punts negres

L'Asso­ci­ació de Càmpings de Girona ha comp­ta­bi­lit­zat fins a vint-i-cinc punts “negres” a les comar­ques giro­ni­nes on les auto­ca­ra­va­nes cam­pen lliu­re­ment, envaint car­rers, plat­ges i apar­ca­ments muni­ci­pals “per estal­viar-se pagar un càmping”. Veient les quei­xes dels cam­pis­tes, l'asso­ci­ació, pre­si­dida per Miquel Gota­ne­gra, ha deci­dit ela­bo­rar un estudi que es com­ple­menta amb un repor­tatge fotogràfic de totes aques­tes zones no habi­li­ta­des per a aquest tipus de vehi­cle, on així i tot s'hi esta­ci­ona “més d'una set­mana” per pas­sar-hi les vacan­ces. Gota­ne­gra parla de pobla­ci­ons com ara Roses, Platja d'Aro, Cadaqués, Santa Pau, Bla­nes i fins i tot l'Estar­tit, entre d'altres, i asse­gura que després de la tem­po­rada d'estiu, amb l'informe a la mà visi­ta­ran “els ajun­ta­ments per tro­bar-hi solu­ci­ons”. El pre­si­dent de l'asso­ci­ació no troba lògic que es deixi que les auto­ca­ra­va­nes cam­pin lliu­re­ment i uti­lit­zin l'aigua de les fonts i les escom­bra­ries muni­ci­pals i abo­quin a qual­se­vol lloc les aigües negres perquè aquests apar­ca­ments no estan habi­li­tats per aco­llir-los. “No volem aquest tipus de turisme a casa nos­tra que uti­litza els nos­tres ser­veis i no gasta res”, asse­gura. Un dels pri­mers muni­ci­pis giro­nins on el sec­tor dels càmpings es va mobi­lit­zar con­tra les acam­pa­des lliu­res de les auto­ca­ra­va­nes és el de Platja d'Aro. A prin­cipi del mes d'agost, la presència d'auto­ca­ra­va­nes dis­per­ses pels car­rers del muni­cipi al llarg de l'estiu va posar en peu de guerra els càmpings de la zona, que ho con­si­de­ren una com­petència des­lle­ial. A hores d'ara, una tren­tena d'auto­ca­ra­va­nes s'arren­gle­ren al llarg del car­rer París, l'espai on l'Ajun­ta­ment esta­bleix que han d'esta­ci­o­nar a l'estiu. Aquí, però, no hi ha cap mena de ser­vei ni con­ne­xi­ons de llum ni lloc on abo­car les aigües gri­ses. Com a màxim, les auto­ca­ra­va­nes hi podrien estar 48 hores. Després han de mar­xar. La majo­ria, però, no ho fa i la direc­tora del càmping Vall d'Aro, Marina Mes­tres, qua­li­fica la situ­ació de “clara com­petència des­lle­ial”.

A Roses, l'alcal­dessa, Montse Min­dan, explica que hi ha només algun punt, a la pro­xi­mi­tat de la platja de Salatà i d'un càmping, on hi ha una acu­mu­lació exces­siva d'auto­ca­ra­va­nes. “Això passa durant un període bas­tant curt, en el moment àlgid de la tem­po­rada d'estiu”, diu l'alcal­dessa, tot i afe­gint que entén les quei­xes dels càmpings perquè els per­ju­dica el negoci. Segons l'alcal­dessa, amb les auto­ca­ra­va­nes passa el mateix que amb altres temes: “Si són dos o tres i només es paren una nit, no són una molèstia; si es que­den quinze dies al mateix lloc, esdevé un pro­blema.” Amb tot, l'alcal­dessa explica que man­te­nen reu­ni­ons amb el sec­tor dels càmpings però no és un tema fàcil de solu­ci­o­nar, perquè les lleis que regu­len l'apar­ca­ment són supra­mu­ni­ci­pals, i no es pot pro­hi­bir apar­car a un vehi­cle. Min­dan també avança que una empresa ha mani­fes­tat interès per implan­tar un pro­jecte pri­vat d'aco­llida d'auto­ca­ra­va­nes al muni­cipi.

En aquest sen­tit la ini­ci­a­tiva pio­nera a la Costa Brava és a Palamós. En aquest muni­cipi es va inau­gu­rar al mes d'abril el pri­mer apar­ca­ment pri­vat específic perquè els auto­ca­ra­va­nis­tes facin esta­des. Té una capa­ci­tat per a 45 vehi­cles i és obert els 12 mesos de l'any. La tarifa diària, que oscil·la entre 11 euros el semes­tre de pri­ma­vera i estiu i uns 5 euros en tem­po­rada baixa, inclou l'aigua i un ser­vei de Wi-Fi.

D'altra banda, l'Ajun­ta­ment de Cas­telló d'Empúries ha posat a dis­po­sició de les auto­ca­ra­va­nes un ter­reny al sec­tor Biblos d'Empu­ri­brava. “És una ubi­cació pro­vi­si­o­nal, un ter­reny on no hi ha ser­veis i que pos­si­ble­ment can­viarà de lloc si tro­bem un altre espai més adi­ent”, explica Joan Puerto, regi­dor de Segu­re­tat. En aquest ter­reny, a ple estiu s'hi poden acu­mu­lar entre 30 i 40 auto­ca­ra­va­nes, però no s'hi poden que­dar més de dues nits. “No és un lloc per acam­par, i ente­nem que els que s'hi volen estar més de dues nits han d'anar a un càmping”, diu el regi­dor. Tot i que es tracta d'una solució pro­vi­si­o­nal, Puerto creu que amb aquest espai s'ha solu­ci­o­nat el pro­blema d'auto­ca­ra­va­nes que s'acu­mu­la­ven a qual­se­vol lloc o en zones ver­des d'Empu­ri­a­brava i que cre­a­ven “mala imatge”. Uns rètols indi­quen la ubi­cació d'aquest ter­reny als con­duc­tors i la Poli­cia Muni­ci­pal reo­ri­enta les auto­ca­ra­va­nes que
apar­quen en altres ter­renys.

Les autocaravanes poden aparcar lliurement durant 48 hores i després han de marxar

LES FRASES

No volem aquest tipus de turisme a casa nostra que utilitza els nostres serveis i no gasta res
Miquel Gotanegra
ASSOCIACIÓ DE CÀMPINGS
S'acumulen en algun punt, al pic de l'estiu; no és gaire però entenc el perjudici per als càmpings
Montse Mindan
Alcaldessa de Roses

Primeres sancions per a vehicles a l'Alta Garrotxa

R. E. / D. V

Al municipi de Sales de Llierca, a l'Alta Garrotxa, ja s'han posat quatre sancions aquest estiu a autocaravanes o furgonetes que acampaven en espais no autoritzats. Sales de Llierca i el municipi veí de Montagut i Oix han aprovat una ordenança que impedeix fer acampada lliure a qualsevol punt dels seus termes municipals, bona part dels quals estan inclosos en l'espai d'interès natural de l'Alta Garrotxa. Les multes previstes pels dos ajuntaments són de tres menes: per acampada sense autorització expressa, 200 euros; per acampada sense autorització expressa i fent malbé el mobiliari urbà o embrutant la zona, 300 euros, i per acampada sense autorització expressa posant barbacoes o altres elements que suposin risc d'incendi, 500 euros. En els dos municipis, la normativa considera “acampada lliure” tant l'ús de tendes de campanya com la pernoctació dins d'una furgoneta, una caravana, una autocaravana o un turisme, quan el vehicle “es troba en situació d'estacionament estable, amb vocació de pernoctació turística –no de pernoctació derivada de descans en la conducció–, tot constituint l'allotjament temporal dels seus ocupants”.

Projecte a Girona

D'altra banda, a la capital de la demarcació, el consistori gironí preveu fer una zona per a autocaravanes en el gran pàrquing situat al barri de Fontajau. En aquest espai, que actualment té la funció d'aparcament dissuasiu i gratuït a l'entrada nord de Girona, s'hi ha instal·lat recentment l'enllumenat i el govern de CiU pretén executar un projecte per permetre que les autocaravanes tinguin un punt d'aparcament a la capital amb els serveis d'aigua i llum que requereixen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia