Empreses

Laboratoris Rubió s'alia amb científics de la URV per caçar el colesterol dolent

Desenvolupen un test pioner a Europa per controlar de manera més eficaç els nivells de colesterol LDL de pacients catalogats com a d'alt risc

Suposa un canvi de paradigma en l'avaluació
del risc cardiovascular

Labo­ra­to­ris Rubió és una empresa cata­lana del sec­tor far­macèutic que ha pros­pe­rat a còpia de donar remeis i solu­ci­ons terapèuti­ques a les malal­ties de baixa pre­va­lença. Es tracta de les afec­ci­ons que, sense arri­bar a tenir la con­si­de­ració d'estra­nyes, són menys comu­nes, és a dir, hi ha un volum més baix d'afec­tats. En defi­ni­tiva, es tracta d'un tipus de simp­to­ma­to­lo­gies que difi­cil­ment merei­xen molts esforços de les mul­ti­na­ci­o­nals del sec­tor perquè el mer­cat on poder ven­dre pro­ducte és reduït i limi­tat.

El coles­te­rol no és un pro­blema que afecti una mino­ria de la població però, de tota manera, Rubió també s'ha deci­dit ara a entrar en aquest ter­reny. L'empresa far­macèutica amb base a Cas­tell­bis­bal fa el pas de desen­vo­lu­par un test de pre­dicció car­di­o­vas­cu­lar que és pio­ner a Europa i ho fa aga­fada de la mà de Bios­fer Tes­lab, una spin off nas­cuda en el marc d'un pro­grama de recerca de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV).

Con­cre­ta­ment, en el marc de les tesis doc­to­rals rea­lit­za­des per Núria Amigó i Roger Mallol (sota la direcció de Xavier Cor­reig i en col·labo­ració amb la uni­tat de recerca en lípids i arte­ri­os­cle­rosi que diri­geix Lluís Masana) es va començar a inves­ti­gar un nou test de diagnòstic i mesu­ra­ment del coles­te­rol LDL, el que es coneix com a coles­te­rol dolent.

El test aborda un canvi de para­digma en l'ava­lu­ació del risc car­di­o­vas­cu­lar perquè, segons explica Pelayo Rubió, res­pon­sa­ble de Labo­ra­to­ris Rubió, “aquest test avançat per­met cal­cu­lar la mesura i la con­cen­tració de partícules que trans­por­ten el coles­te­rol dolent”. És a dir, no n'hi ha prou de saber el nivell de coles­te­rol dolent sinó que es fa un pas més enllà en l'obser­vança d'aquest lípid i s'aborda la seva com­po­sició.

Mer­cat mun­dial.

No hi ha cap nove­tat en la manera com es pre­nen les mos­tres ni en l'anàlisi del mos­treig (basat en tec­no­lo­gia de res­sonància magnètica nuclear) sinó que la inno­vació rau en el sis­tema informàtic que exa­mina el test analític.

Explica Pelayo Rubió que el test, mal­grat pot cos­tar fins a qua­tre o cinc vega­des més del que val un test con­ven­ci­o­nal (al vol­tant de cinc euros), no és cap des­pesa des­pro­por­ci­o­na­da­ment alta. En qual­se­vol cas, la comer­ci­a­lit­zació no està pre­vista fins a finals de 2016 i, almenys en la pri­mera fase, busca ser una eina útil perquè els pro­fes­si­o­nals de la salut puguin ava­luar amb major pre­cisió el risc car­di­o­vas­cu­lar de paci­ents d'alt risc. Es tracta de paci­ents afec­tats de dia­be­tis, obe­si­tat o síndrome metabòlica. L'espe­cial atenció que cal posar en els índexs de coles­te­rol en aquest deter­mi­nat per­fil de paci­ents, porta a la con­clusió que no sigui sufi­ci­ent només saber els nivells de LDL.

Diu Pelayo Rubió que “dues per­so­nes poden tenir el mateix nivell de coles­te­rol però per a una d'elles és pit­jor perquè el seu coles­te­rol té més partícules peti­tes. Eli­mi­nar-les és més difícil i, per tant, el risc és més alt”.

Rubió ha adqui­rit el 30% de Bios­fer Tes­lab i s'ha asse­gu­rat els drets per comer­ci­a­lit­zar el test a Europa i uns drets pre­fe­ren­ci­als per poder-ho fer a la resta del món.

Des de la com­pa­nyia insis­tei­xen que “no és sufi­ci­ent saber el nivell de coles­te­rol per tenir una foto clara del risc car­di­o­vas­cu­lar. Neces­si­tem saber, també, la mida i el nom­bre de partícules”.

Una uto­pia.

Mal­grat que el públic al qual s'adreça el test és el ram dels pro­fes­si­o­nals de la medi­cina i, sobre­tot, està pen­sat per ava­luar els nivells dels paci­ents de risc, Rubió no amaga que la idoneïtat del pro­ducte pot fer-lo vàlid per a la gene­ra­li­tat dels paci­ents: “No és una uto­pia pen­sar que a la llarga pugui ser un pro­ducte adreçat a tot­hom.”

Labo­ra­to­ris Rubió diu que “en una ferma aposta per l'àrea de R+D+i”, rea­lit­zarà una inversió ini­cial supe­rior al mig milió d'euros per impul­sar l'última fase de desen­vo­lu­pa­ment del pro­ducte i, així mateix, posar les bases per a la seva comer­ci­a­lit­zació. Ja s'han tra­mi­tat dues sol·lici­tuds de patents a l'Ofi­cina Euro­pea de Patents.

el detall

L'ambició d'un negoci familiar

Laboratoris Rubió és una empresa familiar que fomenta la innovació com a un dels seus eixos de creixement. Aliances estratègiques amb centres de recerca i el desenvolupament conjunt de productes nous amb empreses del sector farmacèutic o biotech formen part de l'estratègia empresarial. La companyia, que factura prop de 20 milions d'euros i exporta a més de 40 països, té planta a Castellbisbal i capacitat per elaborar 4,8 milions d'unitats a l'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia