Empreses

Parlem confia en la infidelitat del client de telefonia per esgarrapar mercat

Per competir amb els gegants l'operadora juga la carta de la innovació i la proximitat

L'operadora s'articula amb una plantilla flexible per alleugerir costos
Volem assolir un 7% de la quota del mercat en els cinc pròxims anys

Les imatges de benvinguda a la pàgina web de l'operadora de telefonia Parlem són un mostrari dels quatre punts cardinals de Catalunya: una fotografia aèria de Barcelona, les cases sobre l'Onyar a Girona, l'amfiteatre romà de Tarragona i l'església romànica de Taüll, a la Vall de Boí. Postals que pretenen certificar la declaració d'intencions feta pels fundadors de la nova operadora: aquesta és una companyia de país i per al país.

Ernest Pérez-Mas és el conseller delegat de Parlem i principal responsable del naixement d'un projecte que busca fer-se un forat en el ferotge mercat de la telefonia i les comunicacions. Tot i admetre que planten un David enmig d'un bosc de Goliats a Parlem no els tremola la veu quan es tracta d'explicar les fites que es marca la companyia. Tant és així que amb el llançament comercial ja a punt, l'operadora no amaga que preveu captar 100.000 clients en el termini d'un any, cosa que suposaria tancar l'any 2015 amb una cartera d'afiliats prou important per començar a donar solidesa a un projecte que persegueix quedar-se amb un 7% de la quota de mercat en cinc anys o, el que ve a ser el mateix, convèncer 600.000 usuaris.

Infidelitat.

L'estratègia? Tenir tanta confiança en la fortalesa del projecte com en els alts índexs d'infidelitat que es donen en el sector. “Fa mig any ens va arribar una informació que revelava que en aquest mercat el 45% dels usuaris té, de mitjana, una permanència de 9 mesos amb la mateixa companyia.”

Segons les organitzacions de consumidors i usuaris, només la banca genera més disgustos que les empreses de telecomunicacions. “Això és una oportunitat”, diu Ernest Pérez-Mas, que xifra en 600.000 les baixes que es tramiten mensualment a l'Estat espanyol i en unes 120.000 les que s'insten a Catalunya (on hi ha un mercat de 5,3 milions de consumidors potencials, és a dir, persones de més de 14 anys).

En aquest context, Parlem observa que “800.000 catalans es van canviar de companyia de telefonia l'any passat. D'aquests, en volem capturar 100.000. Això vol dir que som modestos i que si les coses van bé podrem ultrapassar les previsions que hem fet constar en el pla de negoci. Qualsevol escenari que ho superi serà molt favorable per l'assoliment dels nostres objectius”.

Parlem ha optat per una campanya de màrqueting que s'ha anticipat a la sortida real de l'operadora al mercat. Una “estratègia de preavís” per, d'aquesta manera, atraure ja des del principi “els clients que estan a punt de donar-se de baixa de la seva companyia. Que ens tinguin presents i que no es precipitin”, diu el conseller delegat.

Els càlculs fets per l'operadora passen per captar el 90% dels seus clients a Catalunya i el 10% restant al País Valencià, les Illes i Madrid (confiant d'atraure part de la nombrosa colònia catalana que hi ha a la capital espanyola).

Identitat.

Sense dubtes respecte del caràcter català i catalanista de la companyia, tots els serveis de la pàgina web i de l'aplicació per a mòbils (app) s'oferiran exclusivament en llengua catalana.

Ara bé, la catalanitat és només un dels pilars sobre els quals s'aguanta l'aparador de Parlem. Innovació (productes com la bústia de veu visual o el segon número virtual) i proximitat són dues altres claus que presenta la companyia per poder donar un plus de valor al sacsejat mercat de les telecomunicacions. “Nosaltres oferim uns serveis innovadors, un tipus d'oferta que els altres no tenen.”

I el preu?

“Serem més barats que la competència. Al voltant d'un 15% més barats”, assegura el directiu i, immediatament, destaca que a banda de ser competitius amb el preu l'aposta passa per donar un servei acurat al client: “Nosaltres no volem tenir ningú subjecte a cap contracte de permanència.”

Parlem ha de llogar les xarxes, tant per a fix com per a mòbil, a d'altres companyies (en el cas de la xarxa mòbil treballarà sota la infraestructura d'Orange) però es deixa constància que l'empresa sí té una infraestructura pròpia.

Concretament, Pérez-Mas destaca un centre de processament de dades (CPD), situat a l'Hospitalet de Llobregat i des d'on es dóna cobertura a la cartera de productes que presenta l'operadora. Es tracta en tots els casos d'uns serveis que s'ofereixen sota l'empara del cloud computing (internet al núvol).

Malgrat el que es podria suposar pel fet de desembarcar e

n un terreny on qui talla el bacallà són les grans i potents corporacions, l'arribada de Parlem al feréstec mercat de la telefonia no suposa una barra lliure per a la contractació.

Equipatge lleuger.

La companyia desestima “carregar-nos d'una forta despesa estructural” i opta per articular-se al voltant d'un equip flexible.

Una mica més d'un centenar de persones, inclòs el personal d'atenció al client, configurarà la plantilla de Parlem. Un percentatge d'aquesta plantilla anirà rotant en funció de les necessitats estratègiques de l'empresa i de les fases de desplegament. Ernest Pérez-Mas posa com a exemple “el futbol americà. Hi ha moments en què necessites l'equip de defensa i en d'altres et cal l'equip d'atac. Per saber què ens cal en cada moment, escoltarem el client”.

El detall

Diners que volen

“Si consumeixes un producte local, igual de competitiu i de fiable que els altres, generes riquesa local.” És el plantejament que fa Ernest Pérez-Mas per il·lustrar la repercussió que té per al país una operadora catalana.

Diu que “a Catalunya hi ha 4.850 milions d'euros que gastem en telecomunicacions que volen. És una riquesa que se'n va”.

Una mica més de 7 milions d'euros és la inversió per a la fase inicial de Parlem. El mateix Pérez-Mas, les companyies Fonyou i Masmovil posen capital en un projecte al qual també s'han unit les famílies Font (Bonpreu) i Carandell (Fundició Dúctil Benito).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona
GIRONA

Gelati Dino preveu obrir sis punts de venda més a curt i mitjà termini

GIRONA

La Paradoxa d’Easterlin

professor d'economia i empresa, Universitat de Girona, emprenedor i expert en gestió de crisi i desenvolupament de negoci