Empreses

Els pernils d'Enrique Tomás fan el salt al mercat asiàtic

L'afany d'un empresari filipí motiva una rèplica a Manila del Jamón Experience de Barcelona.

La botiga de Londres fa rècord de facturació setmana rere setmana
Un empresari no es pot permetre cometre el mateix error dos cops

Enri­que Tomás arrenca a par­lar i ja no frena. De manera simi­lar, quan es posa a obrir boti­gues no sem­bla que hagi de tenir atu­ra­dor. En ges­ti­ona més de sei­xanta i, lluny d'aflui­xar el ritme, con­fessa que el 2015 serà un any d'expansió. “No tenim pressa, només volem fer les coses bé”, pun­tu­a­litza Xavi Bru, cap de comu­ni­cació i màrque­ting de l'empresa.

Sense pressa però sense pausa les per­ni­le­ries Enri­que Tomás quei­xa­len el mer­cat amb fam. Amb la inau­gu­ració de la botiga de Lon­dres encara fresca en el record (fa tot just dotze set­ma­nes i amb rècord de fac­tu­ració set­mana rere set­mana, segons diuen), la pri­mera incursió fora del mer­cat espa­nyol ja es valora de manera prou posi­tiva perquè la com­pa­nyia tre­ba­lli en la recerca de més locals als car­rers de la capi­tal anglesa per mul­ti­pli­car-hi, almenys per qua­tre o cinc, la seva presència. Lon­dres és la pri­mera parada d'aquest viatge cap a l'exte­rior però no serà l'última.

Per­nil transoceànic.

I és que mal­grat que la com­pa­nyia tenia pla­ni­fi­cada una estratègia d'expansió que havia de pas­sar per soli­di­fi­car la seva presència a l'Estat i on el graó supe­rior estava reser­vat a fer una parada i fonda a Lon­dres i en algu­nes de les prin­ci­pals ciu­tats euro­pees, una atrac­tiva pro­posta arri­bada d'Àsia ha fet can­viar par­ci­al­ment els plans.

Els per­nils d'Enri­que Tomás es tro­ba­ran a Manila la pro­pera pri­ma­vera després que “un potent empre­sari filipí”, segons fonts de la com­pa­nyia, hagi mos­trat una ferma volun­tat per repli­car a la capi­tal fili­pina el Jamón Expe­ri­ence, la botiga museu de 2.000 metres qua­drats que Enri­que Tomás té a les Ram­bles de Bar­ce­lona.

“L'atracció que ha sen­tit no ve tant pel per­nil en si mateix com per la nos­tra manera de fer i d'inter­pre­tar el pro­ducte. Creu que aquesta fórmula allà pot tenir molt d'èxit”, explica Xavi Bru en relació amb l'aliança esta­blerta amb el con­tacte filipí, de qui només revela que està molt vin­cu­lat als nego­cis de la impor­tació de vi.

De la mateixa manera, un cop posat el peu en ter­ri­tori asiàtic, la com­pa­nyia con­cre­tarà l'estratègia per implan­tar-se, també, a Sin­ga­pur i a Hong Kong. L'ater­ratge en aquests mer­cats que es con­si­de­ren “molt interes­sants” no serà, però, “a curt ter­mini”.

Sense tallar-se.

En una recent jor­nada de Pimec a Reus, on es posava sobre la taula la inno­vació apli­cada als sec­tors tra­di­ci­o­nals, Enri­que Tomás va treure importància al des­a­fi­a­ment que suposa la inter­na­ci­o­na­lit­zació per a una empresa que va néixer en un mer­cat de Bada­lona: “Quan em vaig deci­dir a fer el pas d'obrir botiga a Santa Coloma de Gra­me­net, allò sí que va ser bàrbar.”

A dia d'avui, Enri­que Tomás (el més petit d'onze ger­mans i que va obrir la seva pri­mera botiga quan tot just tenia 17 anys) és pre­sent a Sant Cugat del Vallès, Cas­tell­de­fels, Gavà, Espar­re­guera, Cor­nellà, l'Hos­pi­ta­let, Mataró, Mont­cada i Vila­nova i la Geltrú i, a més, té una xarxa de venda que s'allarga des de Bar­ce­lona a la Coru­nya pas­sant per Madrid, Sara­gossa i Palma.

La car­rera ha estat inces­sant però, segons con­fessa l'empre­sari, “els can­vis no els bus­ques tu, t'hi has d'adap­tar. Jo sóc un boti­guer que s'enfronta a situ­a­ci­ons noves cada dia”. En aquesta línia, pensa que “la diferència entre el qui és empre­sari i el qui no ho és la marca el fet que qui no té caràcter d'empre­sari pretén tenir solu­ci­ons a tot abans d'arren­car”.

A l'hora d'impul­sar un negoci, sen­ten­cia que “la inno­vació és obli­gada” i con­si­dera que perquè una inno­vació tri­omfi es fa neces­sari un ele­ment: “la paciència”. Sobre aquest punt explica que “la inno­vació al prin­cipi sem­pre genera rebuig” i posa com a exem­ple el debat intern que suposa enfron­tar-se a un telèfon mòbil nou: “Porta el vell, que aquell sí que em va bé”, acaba essent una recla­mació comuna davant el des­en­cant ini­cial que genera un canvi.

En la mateixa línia afe­geix que “la inno­vació és com una cri­a­tura aca­bada de néixer i això vol dir que l'has de cui­dar”.

Enri­que Tomás fac­tura més de 50 mili­ons d'euros i ocupa més de 400 tre­ba­lla­dors. El res­pon­sa­ble de tot ple­gat parla amb passió de la feina i admet que pot arri­bar a ser un pere­pu­nye­tes. Es jus­ti­fica dient que “el camí cap a l'èxit no té dre­ce­res” i mal­grat que accepta que l'equi­vo­cació és el pa de cada dia en una empresa, es mos­tra radi­cal quan es tracta de rein­cidència: “Un empre­sari no es pot per­me­tre come­tre el mateix error dues vega­des.”

Estratègia dual.

La firma sus­tenta la seva volun­tat de crei­xe­ment a obrir boti­gues pròpies en punts que con­si­de­ren essen­ci­als per enfor­tir el con­cepte de marca (la pri­mera de Lon­dres, per exem­ple, és botiga pròpia), però, igual­ment, obre les por­tes als fran­qui­ci­ats.

Un pro­jecte que s'està duent a terme amb la cadena d'hiper­mer­cats Car­re­four, de moment només com a pla pilot, pot mar­car un punt d'inflexió en la presència d'Enri­que Tomás en el mer­cat espa­nyol. “Car­re­four s'ha ado­nat que el per­nil vol una espe­ci­fi­ci­tat en el tracte”, explica Xavi Bru en relació amb la coa­lició que la cadena fran­cesa i Enri­que Tomás han esta­blert. D'una banda, Car­re­four opti­mitza la seva oferta de pro­duc­tes ibèrics ofe­rint la qua­li­tat que atre­sora l'eti­queta Enri­que Tomás i, de l'altra, l'empresa cata­lana s'asse­gura una bona palanca de llançament i un bona posició en el ferotge ter­reny de les grans superfícies.

Sense estar ben defi­nits encara tots els detalls d'aquest matri­moni comer­cial, Xavi Bru sí revela que Cas­tell­de­fels serà un dels hiper­mer­cats que ser­vi­ran per posar-lo a prova.

el detall

Girona, Tarragona i Lleida

La presència de la firma Enrique Tomás és forta a Barcelona i la seva àrea metropolitana i, com una taca d'oli, s'ha expandit a algunes de les principals ciutats de l'Estat i, des de fa poc, també a Londres.

En canvi, l'empresa no ha aterrat encara en cap de les tres capitals de demarcació catalanes. “Hi tenim molt d'interès”, confessa Xavi Bru. “Busquem algú, un soci local, que tingui capacitat de fer la implantació amb garanties. Algú que conegui bé el terreny i que ens orienti sense que nosaltres hàgim de perdre temps.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia