Empreses

Lamp triplica el negoci exterior i comença a rastrejar l'Àfrica

L'empresa terrassenca del sector de la il·luminació sobreviu al sotrac donant un gir a la seva estratègia de vendes.

L'empresa alerta que és un error internacionalitzar buscant un ràpid rendiment

La llum guia el camí de Lamp a l'hora de buscar negocis. L'empresa de Terrassa, amb 42 anys d'existència i 200 treballadors, resisteix enmig d'una crisi que ha fet flaquejar bona part de la competència que tenia a l'Estat espanyol i ja és de les poques indústries del sector de la il·luminació, si no l'única, que segueix conservant en mans pròpies tots els passos del cicle productiu, des del disseny fins a la comercialització. Lamp ha aconseguit defensar-se de la caiguda de demanda del mercat intern i ha fet girar la truita de les vendes per fer vàlid aquell principi que diu que n'hi ha més a fora que a dins. El 75% del negoci de la companyia ja deriva dels mercats internacionals.

Ignasi Cusidó, director general, apunta que la cosa no ve d'ara sinó que “fa 15 anys que ens vam instal·lar a Xile i en fa 8 que vam decidir deixar de viatjar contínuament i implantar-nos als llocs”. Des de llavors, l'empresa ha obert oficines comercials a Londres, Vílnius, Dubai, Bangkok i Pequín, i plantes de producció a Mèxic, Colòmbia i la Xina (a banda de la que va ser inaugurada de manera pionera a Xile). Ignasi Cusidó posa de manifest que Lamp ha estat capaç de fer el salt internacional perquè “teníem experiència i vocació. Abans de la crisi ja veníem a fora un 25%, és una part que pot semblar petita però en aquest sector és un percentatge elevat. Ja se'ns veia com una empresa d'activitat internacional”. Posa èmfasi que “dedicàvem recursos al mercat internacional però el mercat local ens creixia tant que anàvem de bòlit amb el que veníem aquí”. No obstant tot el tragí intern, aquella mirada cap a l'exterior ha acabat essent un trumfo a la màniga per mantenir l'activitat un cop la demanda interna va començar a caure en picat.

Sense presses.

“La internacionalització funciona a molt llarg termini”, explica Cusidó, i afegeix que “per això hi ha tanta empresa que el primer any de provar sort a fora diu: això és molt car i no venem prou, s'ha acabat l'aventura”.

La progressió migratòria ha portat Lamp a multiplicar per tres el 25% de la facturació que provenia de l'exterior i, mentrestant, permetre's poder esperar que vinguin temps millors per al mercat intern. I sembla que s'acosten, reflexiona Cusidó, perquè el 5% d'augment de negoci que registrarà enguany la companyia se sustenta, en part, en una lleugera recuperació de les vendes en el mercat domèstic. Un mercat on “hem patit moltíssim”, però que denota símptomes de millora “sobretot en territoris concrets, com Catalunya i Madrid”.

A veure-les venir.

La recuperació de la demanda interna representarà una progressiva relaxació de l'estratègia comercial exterior?

No sembla que sigui aquesta la intenció de Lamp, al contrari. L'empresa s'ha encarregat de la il·luminació del nou Parlament del Vietnam (tres quilòmetres de passadissos i zones comunes de l'interior de l'edifici, amb més de 2.000 sistemes d'il·luminació de tecnologia LED) i també ha actuat a Qatar. Concretament, al districte financer de Doha hi ha realitzat la il·luminació de les oficines de l'edifici World Trade Center, unes dependències que ocuparà la companyia Qatar Petroleum.

Lamp només es tanca les portes a vendre a l'Amèrica del Nord (territori monopolitzat per empreses locals) i descarta entrar a Brasil i Argentina (“mercats molt inestables”) però sí ha fet actuacions al nord d'Àfrica (Marroc, Tunísia i Algèria) i “ens plantegem començar a baixar avall. De països com Nigèria, Ghana o Gabon rebem pistes que ens diuen que el nostre model de negoci hi pot encaixar”. Cusidó es refereix a la possibilitat de pescar-hi alguna “gran obra” i ja avança que, a mitjà termini, “ens caldrà plantejar-nos a veure què hi fem. El primer pas seria una oficina comercial per saber com va el mercat i després, més endavant, decidir si cal tenir-hi planta o no”.

Amb plantes pròpies a Xile, Mèxic, Colòmbia i la Xina, l'empresa té la seu a Terrassa i és aquí on treballa el gros de la plantilla (uns 120 treballadors). Lamp ha salvat la patacada de la crisi amb la internacionalització (el 75% de la facturació) i ara té la mirada posada en el continent africà.
Facturació
27 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1972
El detall

Una qüestió de valors

Ignasi Cusidó, director general de Lamp, posa de manifest que l'aventura internacionalitzadora de l'empresa ha vingut condicionada per les circumstàncies del mercat però també “per una qüestió de valors. Nosaltres sempre hem tingut en compte la proximitat amb el client i per això no ha fet mai mandra fer les maletes i obrir oficina on calgués”.

Aquesta proximitat possibilita “interpretar les peculiaritats de cada mercat. El nostre producte és el mateix arreu però els mercats són diferents. A l'Àfrica, per exemple, t'asseus a negociar amb un ministre, això no passa enlloc més”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estats units

El nen prodigi de les criptomonedes, condemnat a 25 anys de presó

barcelona

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA