Empreses

Sercotel suma vuit hotels a Colòmbia en el desembarcament a Amèrica

La cadena preveu arribar als dotze establiments el primer any i als vint a finals del 2015 i anar-ne sumant uns cinc cada exercici

La crisi va frustrar els plans de l'explotació directa d'hotels, i ara es reactivaran

Vuit hotels en tancar el 2014 i quatre més fins al febrer a les ciutats colombianes de Bogotà, Medellín, Calí i Cartagena d'Índies. Aquest és el balanç del primer any d'incursió internacional de Sercotel, que el 2013 va aprovar un pla estratègic a cinc anys per impulsar el creixement de la companyia.

Actualment la cadena catalana té 154 establiments associats, principalment a la península Ibèrica, que sumen un total de setze mil habitacions i generen una facturació agregada de 430 milions d'euros. De fet, a l'Estat espanyol és la tercera ensenya després de Melià i NH, si bé Sercotel es dedica principalment a la comercialització d'establiments independents. El 2006 va iniciar el negoci de l'explotació integral però de moment només té deu hotels en aquest règim.

El cas és que el 2013, un cop es va percebre l'inici de la recuperació econòmica, la direcció de la companyia va decidir que era el moment de créixer posant el focus sobretot a l'exterior, en concret a Europa i l'Amèrica Llatina. Això sense abandonar el mercat domèstic. “Volem guanyar quota a Espanya aprofitant que hi ha hotels desencantats amb altres cadenes, però el marge és limitat, calculem que podem créixer entre un 5 i un 10%”, explica Javier Tausía, director general d'operacions de Sercotel.

La primera incursió a l'Amèrica Llatina s'ha dut a terme mitjançant l'obertura d'una delegació a Colòmbia el febrer passat i els resultats no s'han fet esperar: la previsió és arribar als dotze hotels el primer any, entre els quals el Bogotá Plaza, un dels establiments destacats per al sector de congressos i incentius empresarials.

A partir d'aquestes dades, la direcció veu a l'abast la xifra dels vint hotels el 2015 i a partir d'aquí sumar-ne cinc més cada any. Amb aquest objectiu, la missió per aquest any és obrir mercat a altres països de la zona, en concret, l'Argentina, Cuba i Panamà.

Tausía explica que la bona acollida que han tingut a Colòmbia no es pot extrapolar a altres mercats, perquè cada país és un món. “Però el cert és que tenim moltes expectatives”, subratlla el responsable d'operacions de la cadena. Precisament aquestes bones previsions a l'Amèrica Llatina han fet que els esforços d'internacionalització s'hagin concentrat en aquesta zona en detriment d'Europa, l'altra gran àrea de creixement definida en el pla estratègic, que encara no ha aportat cap incorporació a la cadena: “De moment hem fet contactes, però les grans capitals europees són territoris molt madurs i el nostre interès no és posar la nostra bandera en grans destinacions per una qüestió d'imatge sinó allí on pensem que podem aportar algun valor al producte”, apunta Tausía.

Sercotel integra hotels de tres categories principals: urbans, de vacances i MICE (reunions, incentius, conferències i fires). Són establiments independents, sovint familiars, de tres, quatre o cinc estrelles, nous o renovats, per als quals Sercotel es converteix en “una fàbrica de clients”, en paraules de Tausía. En definitiva, són una prolongació del departament de comercialització i màrqueting de l'establiment. Per fer aquestes funcions, Sercotel cobra una quota fixa: “No som comissionistes.”

Amb aquest model de negoci els tres socis fundadors (Marisol Turró, Javier Garro i Benjamín Sanz) van posar en marxa Sercotel ara fa vint anys. En una primera època el creixement del nombre d'associats va ser molt ràpid, però després la xifra s'ha estabilitzat. La idea d'integrar hotels en un mercat molt atomitzat va generar altres projectes empresarials, que amb el temps han desaparegut.

El 2006 Sercotel va decidir fer un pas més enllà i introduir-se en el negoci de l'explotació d'establiments, bé com a gestors exclusivament, com a llogaters o com a propietaris. Però l'adveniment de la crisi ha obligat a frenar aquesta via de diversificació. Ara esperen reactivar-la aprofitant que les recents incorporacions de l'altre costat de l'Atlàntic també demanen una implicació superior i que les oportunitats en el mercat interior són importants: “Volem entrar a gestionar de dos a tres hotels per any; hem de ser molt selectes”, diu el directiu de Sercotel.

Presència.

Per millorar les opcions de creixement internacionals, la cadena barcelonina treballa per reforçar la seva marca. La direcció és conscient que tenen una bona situació dins del sector però són poc coneguts fora. Han incorporat un nou director de màrqueting i comunicació, i volen canviar els requeriments als associats perquè que el nom de la cadena tingui més presència als establiments.

Facturació

18 M€

Treballadors

221

Any de fundació

1994

Un 70% de Sercotel és de la família Gallardo (Almirall), que hi va ingressar el 2008 a través de la societat de capital de risc Landon. L'entrada va coincidir amb els plans de potenciar l'explotació directa d'hotels, que la crisi ha frenat.
El saldo de la crisi

Hotels envellits

Els hotels han hagut d'ajustar els preus per afrontar la crisi. Com a conseqüència d'això, i per salvar els resultats operatius, s'ha hagut de sacrificar la inversió tan necessària per mantenir actualitzades les instal·lacions. La conseqüència és que la planta hotelera s'ha envellit d'una manera preocupant. La recuperació dels preus no serà fàcil, sobretot perquè el producte ha empitjorat. Aquest és un dels grans reptes que té plantejats el sector, segons Javier Tausía: “És imprescindible tornar a incorporar les necessitats d'inversió.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona