Empreses

Altcam Automotive amplia a Valls i facturarà un 20% més enguany

S'ha assegurat la producció de part dels components d'Opel i Ford i augmenta la plantilla per poder donar a l'abast.

Des de l'any
2007 que estem incorporant
gent a la plantilla

Dels quatre socis inicials d'Altcam Automotive, Jordi Gatell és l'únic que, quasi dues dècades més tard i després d'haver dut a terme successives compres d'accions, segueix al capdavant de l'empresa. N'és el president i, en conseqüència, principal responsable d'una gestió que ha portat aquesta companyia de Valls a augmentar la facturació un 11,4% en època de vaques magres i a entomar un pla de creixement per engreixar-la per sobre del 20% aquest 2015.

Parts plàstiques per a vehicles i peces per als mecanismes de les portes, per als netejaparabrisa, els aixecavidres i els components de seguretat com els cinturons o els airbag, representen la major part de les comandes que atén la companyia. Malgrat que també té plantes a Mèxic i Eslovàquia, Valls és l'epicentre de l'activitat d'Altcam Automotive, fins al punt que s'hi acaba d'habilitar una nova nau de 4.000 metres quadrats per encabir-hi noves línies de producció. El projecte ha rebut el suport d'Invest in Catalonia, l'àrea d'atracció d'inversions estrangeres de la Generalitat, i representarà la creació de 20 llocs de treball que absorbiran la càrrega de treball que representen les comandes dels airbags per a alguns models d'Opel i Ford.

El secret per créixer en un entorn econòmic que està atrapat en el fang?

“Secrets n'hi ha pocs a la vida i en temes de feina, encara menys”, explica Jordi Gatell. Apunta que l'empresa “sempre ha apostat per dur a terme polítiques de creixement en època de crisi” i que, en aquest sentit, “el primer creixement important va ser l'any 92, quan vam aprofitar la crisi per controlar i ajustar costos però, alhora, per invertir en tecnologia i en maquinària nova”.

Tàctica.

La manera d'afrontar aquesta estratègia s'ha sustentat a “ser ferms defensors de l'autofinançament i de l'endeutament baix, és a dir, tenir poca dependència dels bancs. Això ens ha permès que quan el sector hiberna, nosaltres ens posem a invertir”. Gatell recorda que “l'any 1992 ja vam actuar d'aquesta manera i, llavors, quan el 94 i el 95 el sector de l'automoció mostrava un creixement a Espanya, nosaltres ja teníem la inèrcia”. El mateix, diu, va passar el 2007: “Ho vam fer de manera més ambiciosa i vam invertim a l'exterior, amb plantes a Mèxic i Eslovàquia.”

No és cap caprici el que marca aquests països en el mapa sinó que “es tracta de dues ubicacions estratègiques. En el cas d'Eslovàquia, per exemple, els clients que fabriquen vehicles a Rússia et veuen allà al costat i això és un punt a favor”. Afegeix que, per la seva part, Mèxic “ha absorbit la desinversió viscuda a la Xina des que els costos de producció han deixat de ser un ganxo. Querétaro, la regió de Mèxic on som presents, fa 6 anys que creix a uns ritmes d'entre el 10% i l'11% PIB interanual”.

A Altcam Automotive es valora com a un encert total la política d'internacionalització perquè “ens ha acabat permetent mantenir els clients i incrementar la demanda i, de retruc, beneficiar la planta de Valls”.

Gatell s'explica: “A Valls hi tenim l'enginyeria del grup i des del 2007 estem incorporant gent. Hem passat d'una plantilla de 12 persones a quasi 30 de personal altament qualificat.”

Als despatxos d'Altcam Automotive es té el convenciment que “la confiança dels nostres clients surt reforçada des del moment que veuen que obrim planta a l'exterior”. L'explicació està en el fet que l'Estat espanyol “havia deixat de ser, en les llistes del sector de l'automoció, el que es coneix com a low cost country (país de baix cost), per passar a ser un país on els costos estan al nivell dels països de l'entorn. Els departaments de costos de les grans marques a Detroit, Alemanya i on sigui reben unes instruccions molt concretes on se'ls diu que els proveïdors han de ser de països de baix cost o bé que siguin proveïdors que tecnològicament siguin essencials”. Jordi Gatell explica que “si no espavilàvem érem dels proveïdors a eliminar perquè no aportàvem alta tecnologia. En canvi, a còpia d'invertir sí hem demostrat que som potents tecnològicament i que som capaços de fer el que a d'altres llocs, amb costos iguals o inferiors als nostres, no saben fer”.

La roda no s'atura perquè “els anys 2015 i 2016 són anys de fort creixement. I no fem previsions teòriques, ens basem en projectes on ja estem treballant”.

Malgrat que també té plantes a Mèxic i a Eslovàquia, la majoria dels treballadors (110) que configuren la plantilla de l'empresa es concentren a la fàbrica de Valls. Les bones previsions que, en base a comandes ja rebudes, té la companyia, apunten a poder duplicar la facturació el 2016.
Facturació
18 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1986
El detall

Amistat amb quasi totes les marques

Altcam és una empresa familiar constituïda el 1986 que inicialment fabricava, mitjançant la injecció de plàstics, petites peces d'alta precisió. Des de llavors, ha anat obrint noves vies de negoci que li han permès créixer i especialitzar-se en el sector de l'automoció a escala mundial. Destina més d'un 90% de la seva producció a l'exportació i proveeix, des de les tres seus, els mercats dels Estats Units, Mèxic, la Xina i diversos països europeus com Portugal, Hongria, Alemanya i Polònia, entre d'altres.

Jordi Gatell explica que tenen una forta presència en molts models de cotxe perquè “de les marques europees i americanes, és rara la que no porta alguna peça nostra”. Confessa, però, que “Corea i Japó és un món a part, no hem aconseguit entendre'ns mai. Amb els asiàtics hem tingut dificultat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Consell Regulador del Cava admetrà raïm de fora de la DO pels efectes de la sequera

vilafranca del penedès
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona