Empreses

Torra amplia la planta per iniciar l'expansió cap al mercat exterior

La firma de fruites seques de Jorba invertirà 1,5 M€. Ja ha signat un acord amb Magatzems Morrisons de Londres, que té 400 centres

L'empresa de segona generació familiar elabora i ven a 3.000 punts de venda

Fruits Secs Torra, una pime de segona gene­ració fami­liar situ­ada a Jorba (Anoia) ha inver­tit prop d'1,5 mili­ons d'euros per ampliar i moder­nit­zar la fàbrica, bàsica­ment amb l'objec­tiu d'ini­ciar un pla d'expansió cap als mer­cats inter­na­ci­o­nals. La firma, que fac­tura 5 mili­ons d'euros, ela­bora, comer­ci­a­litza i dis­tri­bu­eix una àmplia vari­e­tat de frui­tes seques a més de 3.000 punts de venda d'arreu de Cata­lu­nya. L'entrada als lini­als dels cen­tres de Caprabo de la demar­cació de Bar­ce­lona ha supo­sat un impor­tant cop d'efecte per a l'empresa, nas­cuda l'any 1972.

La planta pro­duc­tiva està en ple procés de trans­for­mació per ade­quar l'incre­ment de la pro­ducció així com l'ampli­ació de les dependències necessàries per fer un tomb cap enda­vant. “Tot va començar quan el meu fill va deci­dir que es faria càrrec de con­ti­nuar l'empresa”, explica Jordi Torra, un empre­sari inno­va­dor defen­sor de bus­car ali­an­ces estratègiques amb empre­ses del sec­tor agro­a­li­men­tari. En asse­gu­rar la con­tinuïtat fami­liar l'empre­sari ja va dis­se­nyar cap a on havia d'avançar el negoci. L'aposta va ser clara: “Posi­ci­o­nar-nos en nous mer­cats inter­na­ci­o­nals sense per­dre l'essència ni l'estil de l'empresa, que passa per ela­bo­rar un pro­ducte de qua­li­tat, de forma arte­sa­nal i sense con­ser­vants”, explica amb entu­si­asme el màxim res­pon­sa­ble de la firma, que dóna feina a una tren­tena de tre­ba­lla­dors, pràcti­ca­ment tots de la mateixa comarca.

De moment, la pre­visió és aca­bar les obres d'ampli­ació abans de l'estiu, però men­tres­tant, apro­fun­dir en l'expor­tació cap a nous països euro­peus. La pri­mera comanda ja ha arri­bar des de Lon­dres, on s'acaba de sig­nar “un impor­tant acord amb els magat­zems Mor­ri­sons, que dis­po­sen de més de 400 cen­tres al Regne Unit. Però el tema no acaba a aquí. El pla pre­veu fer el salt cap a Bèlgica, Ale­ma­nya, Àustria, Dina­marca i els països nòrdics.

Ter­cera gene­ració.

De fet, la res­pon­sa­bi­li­tat de l'expansió del negoci exte­rior recaurà en la ter­cera gene­ració de l'empresa, que ara està a punt d'aca­bar els estu­dis uni­ver­si­ta­ris fora de Cata­lu­nya. Jordi Torra explica que el seu fills es crearà el seu propi equip de tre­ball amb l'objec­tiu d'acon­se­guir una fac­tu­ració “potent” en el mer­cat exte­rior. També explica que no només se cen­tra­ran en països euro­peus, sinó que no des­car­ten ser pre­sents fins i tot en el pròxim i mitjà ori­ent. “També volem fer coses amb Dubai, perquè hi ha cata­lans que tre­ba­llen allà i ens dona­ran un cop de mà per ini­ciar la pene­tració”, asse­gura el gerent de l'empresa.

Fruits Secs Torra va néixer fa 43 anys quan es dedi­cava només a ven­dre els pro­duc­tes als mer­cats set­ma­nals de la comarca. L'any 1985 va entrar la segona gene­ració i amb ella ja es van començar a ela­bo­rar els pro­duc­tes. I fins ara, que dis­posa d'una àmplia vari­e­tat de frui­tes seques que arri­ben a 3.000 punts de venda. “Amb l'entrada del pro­ducte a Caprabo, pri­mer a la demar­cació de Bar­ce­lona i a par­tir del 2016 a nous cen­tres del país, la marca s'ha fet molt visi­ble”, explica l'empre­sari, que afirma que un cop esti­guin fina­lit­za­des les obres la capa­ci­tat pro­duc­tiva s'haurà tri­pli­cat. També des­taca la pre­sen­tació de les bos­ses, que són sem­pre trans­pa­rents perquè “el con­su­mi­dor vegi clara­ment l'aspecte del pro­ducte”.

Aquesta empresa de la Cata­lu­nya cen­tral pràcti­ca­ment només comer­ci­a­litza amb l'ense­nya Torra, però per al mer­cat de l'Estat espa­nyol ara ini­ciarà la venda amb l'ense­nya Snac Kiss, que a més serà una línia amb un dis­seny més adreçat al públic jove. També dis­posa de la marca Deli­rium, un pro­ducte d'alta qua­li­tat que pre­senta la fruita seca en pots de vidre i que van diri­gits als clubs gur­met.

Jordi Torra és un empre­sari que no només mira per l'interès del seu negoci sinó que fa un pas més. No para de rei­te­rar que el tei­xit empre­sa­rial català ha de tenir més auto­es­tima. També defensa afer­ris­sa­da­ment la inter­na­ci­o­na­lit­zació. “Si l'empresa es petita hau­ria de col·labo­rar amb altres per com­par­tir el risc i sumar esforços”, afirma el gerent, que sosté que, si cal, fins i tot “s'hau­ria d'uti­lit­zar els depar­ta­ments de l'admi­nis­tració per poder fer el pas amb més pos­si­bi­li­tats d'èxit.

El res­pon­sa­ble de Fruits Secs Torra explica que una tren­tena d'empre­ses de la comarca es tro­ben en una fase embrionària de cre­ació d'una mena de clúster gas­tronòmic a través de la Unió Empre­sa­rial Anoia, amb la fina­li­tat de millo­rar les pos­si­bi­li­tats de crei­xe­ment d'aques­tes peti­tes i mit­ja­nes empre­ses.

la diferència

Productes torrats en forn de llenya

L'empresa Torra de la comarca de l'Anoia segueix el camí del creixement però tot i així manté la filosofia de l'elaboració del producte de forma artesanal. Una de les principals sorpreses quan es visita les instal·lacions és observar els torradors escalfats a través d'estufes de llenya. “Així és com ho hem fet sempre i certament el gust, sabor o la textura és molt diferent” que els obtinguts en els cremadors alimentats per altres carburants. L'empresa disposa de quatre màquines de dimensions diferents per torrar amb estella de llenya per adaptar-se a la demanda concreta de cada moment. Una altra peculiaritat de Torra és que pràcticament no hi ha articles al magatzem perquè prefereixen torrar-los en funció de la demanda. “Així, quan arriba al consumidor manté millor els sabors originals.” Jordi Torra diu que no fa servir ni conservants ni cap producte químic
per mantenir el
producte estable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia