Economia

El Grup La Pau aspira a doblar el volum de negoci

La cooperativa de transport sanitari va entrar en una concessió a l’estiu a Àlaba i Bilbao i n’espera guanyar una altra de “molt important” d’aquí a un mes

Si la cooperativa guanya el nou concurs al País Basc podria arribar als 1.100 treballadors

La cooperativa de transport sanitari Grup La Pau de Badalona es troba en una època d’alta tensió i no només per la feina addicional que pot suposar la covid-19, sinó perquè viu un moment transcendental després de guanyar una concessió de transport sanitari urgent al País Basc. No es tracta d’una concessió més, sinó d’una operació estratègica a la qual, a més, s’hi suma una altra que està al caure: “Podríem doblar pràcticament la facturació i fer un gran salt quant al nombre de treballadors”, explica el seu president, Vicenç Chicharro.

La cooperativa badalonina va guanyar un concurs l’1 d’agost de transport sanitari urgent a Àlaba, i al marge dret de Bilbao, on controlaran el 100% de l’àrea. Aquesta operació, que té una vigència de cinc anys, ha suposat l’increment de 324 llocs de treball i una dotació de 60 ambulàncies, explica el president del grup nascut el 1983.

Tot i així, la cooperativa catalana ja va iniciar la prestació de serveis al País Basc el 30 de desembre del 2019, perquè l’empresa que en tenia la concessió “la va abandonar sobtadament”. “Nosaltres llavors ja ens vam fer càrrec de 23 ambulàncies del grup sortint”, assegura l’empresa.

El gran salt, però, encara ha d’arribar. Molt possiblement abans de Nadal o durant els primers dies de gener se sabrà definitivament si Grup La Pau és l’adjudicatari oficial de transport sanitari no urgent d’una gran àrea del País Basc. “Si això es resol tal com esperem, ens suposarà una facturació de 23 milions d’euros anuals durant un termini de cinc anys”, assegura Jordi Alonso, director financer de la cooperativa. Per això, aleshores, el volum del grup faria un pas de gegant, ja que s’estaria parlant de 1.100 treballadors i 420 ambulàncies. De fet, “la facturació del grup, entre Catalunya i el País Basc podria superar els 50 milions d’euros”, sentencia Jordi Alonso.

El grup es vol concentrar en l’operació al País Basc perquè “ara toca consolidar aquesta concessió”, diu Vicenç Chicharro, que afegei: “No volem anar a cap altre territori a perdre diners si no hi ha una rendibilitat assegurada.” El grup directiu que treballa amb el SEM, CatSalut i diversos clients privats creu que el projecte presentat al País Basc “ha estat impecable” i que potser hi ajuda el fet que en aquell territori es valora la fórmula jurídica que representa una cooperativa. “Tot i que si l’oferta no és bona, no es guanya”, matisen. El grup també ha tingut en compte que allà l’administració paga a quinze dies. A Catalunya es paga a quaranta dies, però, afegeixen: “Aquí el nostre grup està molt ben vist per la Generalitat.”

La recessió econòmica del 2008 va afectar amb més duresa l’empresa. “Ara, la Generalitat ens ha ajudat i, a més, el nostre múscul financer ha suportat millor l’embat de la crisi actual”, explica el director financer. Després de la primera crisi, el grup va diversificar apostant pel transport adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. Ara, però, gairebé el 100% del negoci de la cooperativa correspon al transport de pacients. És cert que l’activitat del transport sanitari no urgent ha baixat amb la pandèmia, així com els serveis privats i preventius per a ajuntaments, ja que s’han deixat de fer molts esdeveniments culturals i esportius, però Grup La Pau no ha fet fora ningú ni ha tirat endavant cap ERTO. A més, van donar una paga extra de 300 euros al personal de mobilitat tant de Catalunya com del País Basc.

GRUP LA PAU

Facturació
25 M€
Treballadors
700
Any de fundació
1983
El Grup La Pau va néixer el 1983 a Badalona gràcies al projecte de tretze persones i amb un capital d’1.300.000 pessetes, una xifra que ara estaria al voltant de 8.000 euros. En l’actualitat, la cooperativa del Barcelonès té 700 treballadors, dels quals 75 són socis.
fer prevaler el medi ambient

Primera ambulància elèctrica

El Grup La Pau posarà a disposició de la Generalitat molt properament la primera ambulància amb motor elèctric de l’Estat espanyol. De fet, la previsió és que el 45% de les unitats que el grup posarà en circulació al País Basc seran elèctriques. “Hem d’evolucionar d’acord amb els estàndards i les demandes de la societat amb la millora del medi ambient”, explica Manuel Romera, director de persones. Ara la cooperativa ja disposa de diversos vehicles de reposició que no són de motor dièsel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.