Editorial

Sinistralitat viària, una cursa de fons

Els 225 morts en accidents de trànsit el 2022 són una xacra que sempre remet a les polítiques públiques de prevenció i de mobilitat. Amb tot, són 17 morts menys que l’últim any amb trànsit comparable (2019) i els ferits greus es redueixen en una proporció semblant. Igual com destaca la reducció rellevant dels morts entre els que van sols per la carretera (-32%) –menys distraccions– ho fan en sentit contrari els atropellaments en via interurbana (+54%). El context d’aquestes dades l’aporta l’eliminació de peatges de les autopistes estatals i el trànsit que s’ha derivat cap a aquestes vies amb sentits de marxa separats, que eviten xocs frontals i estalvien víctimes. L’etiqueta de via amb més mortalitat que suporta l’AP-7 ha obligat a intervenir-hi i exigeix tenir-la monitorada, però les seves xifres s’han de posar en relació amb el trànsit extra que ha rebut i amb la qualitat d’aquest trànsit. L’arribada d’un perfil d’usuari que abans no anava per l’autopista per no pagar el peatge té efectes, tant en la fiabilitat dels seus vehicles com en la falta d’hàbit de conducció en vies ràpides. Això explica l’increment alarmant d’atropellaments i fa notar que aquest col·lectiu necessita reciclatge en formació viària. També crida l’atenció la proporció de morts i ferits per gènere –tres homes per cada dona– però treure’n conclusions demana posar-ho en relació amb els quilòmetres recorreguts per ells i elles. D’altra banda, la caiguda de la mortalitat global és una variable que no es podrà ignorar quan es debati el finançament de les vies ràpides perquè és fàcil intuir els efectes que tindria tornar al model de peatge amb les tarifes de sempre.

En la reducció de mortalitat hi incideix la millora de les xifres dels motoristes, que han estat objectiu dels anomenats cursos de formació 3.0 del Servei Català de Trànsit. La formació, i l’actualització d’aquesta formació, exigeix una despesa que es percep ínfima si s’analitza en termes de benefici social. La qüestió és com estendre-la a col·lectius com els vianants, els únics usuaris que no utilitzen vehicle i un col·lectiu cada cop amb més víctimes mortals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia