Editorial

Formació professional a l’alça

La for­mació pro­fes­si­o­nal ha dei­xat de ser el parent pobre dels ense­nya­ments posto­bli­ga­to­ris. I sort n’hi ha, perquè el mer­cat labo­ral es mos­tra capaç de donar sor­tida als estu­di­ants que aca­ben els cicles, i més que n’absor­bi­ria en segons qui­nes de les 26 famílies pro­fes­si­o­nals que estruc­tu­ren ara mateix l’FP. El 18,3% de crei­xe­ment en els qua­tre últims anys no admet dis­cussió: l’FP ha superat l’etapa de des­pres­tigi per con­ver­tir-se en una alter­na­tiva for­ma­tiva igual de vàlida –si no més– que deter­mi­na­des titu­la­ci­ons uni­ver­sitàries que o bé pre­sen­ten difi­cul­tats d’inserció labo­ral o bé ofe­rei­xen una escala retri­bu­tiva molt poc esti­mu­lant. O, en casos extrems, patei­xen tots dos hàndi­caps. L’FP és atrac­tiva fins i tot per a alguns estu­di­ants de bat­xi­lle­rat, que, bé per con­vicció, bé com a via alter­na­tiva en cas que la seva nota no els per­meti acce­dir a la uni­ver­si­tat, s’hi matri­cu­len cada vegada en nom­bre supe­rior. Per aca­bar de situar l’FP on es mereix, cal, però, fer ajus­ta­ments en el procés i el període de matri­cu­lació. És pos­si­ble que la xifra de 31.400 per­so­nes que havien fet la preins­cripció al maig i s’havien que­dat sense plaça no repre­senti prou bé la rea­li­tat, però tam­poc és admis­si­ble que un mes després de l’inici de les clas­ses encara s’esti­guin matri­cu­lant estu­di­ants. S’han d’aco­mo­dar ter­mi­nis i calen­da­ris amb els dels altres ense­nya­ments posto­bli­ga­to­ris i cal fle­xi­bi­lit­zar al màxim l’oferta de pla­ces per adap­tar-les a les deman­des del mer­cat labo­ral. En aquesta línia, l’FP dual és un bon plan­te­ja­ment que, com totes, exi­geix una imple­men­tació har­mo­nit­zada i con­tro­lada per evi­tar desa­ten­ci­ons i males pra­xis en la part for­ma­tiva que cor­res­pon a l’entorn empre­sa­rial. La for­mació pro­fes­si­o­nal, com expressa el seu propi nom, reque­reix un apre­nen­tatge pràctic que té en l’empresa un esce­nari apro­piat sem­pre que l’empre­sari enten­gui que la funció d’aquest ense­nya­ment teo­ri­copràctic simul­tani és millo­rar la for­mació de futurs poten­ci­als ope­ra­ris, i no rebai­xar cos­tos de pro­ducció con­ver­tint l’estu­di­ant en un subs­ti­tut de baix cost d’un tre­ba­lla­dor con­so­li­dat. A tota coo­pe­ració publi­co­pri­vada, li cor­res­pon un segui­ment i el de l’FP dual ha de ser espe­ci­al­ment curós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia